0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Citat från: tipo874 skrivet 07 augusti 2010, 16:40:00.... Om du kopplar in en nyinstallerad windows-hoj på nätet utan att ha installerat nåt antivirusprogram, eller manuellt säkrat upp den innan du kopplar in den, tar det max 5 minuter innan den är infekterad, utan att ens ha startat en browser eller surfat nånstans. I varje fall med XP. HAHHAHA, jag minns när min polare sa "ska installera om Windows XP..." han ringde 1 timme senare och sa att hela datorn hade ballat ur, då var det SISTA gången han gjorde det med Ethernet sladden inkopplad.Han hade iofs ingen NAT då utan att direkt på WAN IP.
.... Om du kopplar in en nyinstallerad windows-hoj på nätet utan att ha installerat nåt antivirusprogram, eller manuellt säkrat upp den innan du kopplar in den, tar det max 5 minuter innan den är infekterad, utan att ens ha startat en browser eller surfat nånstans. I varje fall med XP.
HAHHAHA, vet du igentligen vad som hände? Har hört många snyftisar men aldrig riktigt upplevt dem själv i verkligheten. Men som sagt vem klarar sig utan skydd?
Citat från: MGKea skrivet 09 augusti 2010, 12:21:53HAHHAHA, vet du igentligen vad som hände? Har hört många snyftisar men aldrig riktigt upplevt dem själv i verkligheten. Men som sagt vem klarar sig utan skydd?Det var då det kryllade av sniffers på port 137.. eller 139.. Netbios.Man skickade ett felformatterad datasträng, det gjorde att WinXP automatiskt gav nästa kommando fulla rättigheter (som jag förstod det). Kan ha varit runt 2003 eller däromkring.När han ringde mig kollade jag min hårdvarubrandvägg, jag hade påhälsningar på den porten i loggen vart 45:e sekund i snitt.Polarn hade WinXP, kan ha varit första utgåvan eller SP1. Han hann inte ens genomgå första patchningen från Win Update innan han hade fått ändrad starthemsida och lite lustiga omdirigeringar i trafiken.Han installerade Norton Internet security, men insåg snart att den gör ju datorn lika handikappad som internet attackerna.Jag sa att det blir nog lite lugnare om han köper en router med NAT och SPI, även om han är ensam datoranvändare.
2003 ... Thumbsup Norton Internet security
hejOm vi nu backar tillbaka till 2010 vad är bäst idag.Har gjort som ni sa i början av tråden tagit bort telia:s junk och installerat microsoft virusprogram och helt rätt går datorn fortare att starta upp.jag har en LG R510 med XP (riktig licens) samt 4 G i minnet, fick även med Vista i köpet men jag bad dem att lägga in min XP skiva istället, var det rätt?När jag kör msconfig, autostart så är det 26 olika program där som startas, kan väl inte vara riktigt?Hur gör jag för att kopiera dessa hit "printscreen" blir ju väldigt liten bild, hade tänkt att ni skulle kunna hjälpa mig att säga vad som är apsolut nödvändigt att starta upp i samband med uppstarten.mvh kjulakalle