0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Vad kommer det sig att datorn (HP 530) är så förbaskad seg och tar tid på sig vid varje uppstart Allt går trög, koppla upp Firefox, ladda upp sidor, använda sig av de olika programmen i Start-menyn, m.m. Är alltid vid varje ny uppstart och cirka 15-30 minuter framåt, men sen blir den "normal" Även nu när jag skriver detta inlägg vill den sega och haka sig
Hej,Lägg in Ubuntu på datorn(gratis), funkar kanon om man inte kör några special windows program som tex SPCS. Mycket snabbare än windows. Inga tunga antivirus program.mvh emwgrni
Citat från: joka83ed skrivet 05 augusti 2010, 16:29:38Mkt nöjd med HP både privat och i arbetet, aldrig krånglat nån av den.Finns nog mkt annat som är bra men när nåt som man haft fungerat klockrent blir det att man köper det igen, HP alltså Vad är Linux då? Skriv så en som inte har dator som hobby förstår... Mac vet jag inte vad man skall ha till längre. Det är bara en design. Inte är det bättre längre. Windows är en standard. Kan du inte Office paketet så kan det vara svårt att få jobb på kontor.Linux ... är nördens val. Mycket tillkrånglat för den som inte kan. Mycket logist för den som kan.
Mkt nöjd med HP både privat och i arbetet, aldrig krånglat nån av den.Finns nog mkt annat som är bra men när nåt som man haft fungerat klockrent blir det att man köper det igen, HP alltså Vad är Linux då? Skriv så en som inte har dator som hobby förstår...
SPCS (Iallafall lite äldre version) går alldeles utmärkt att köra i Wine.Jag tröttnade på att ständigt hålla svärföräldrarnas dator med WinXP under armarna så jag la in Ubuntu på den istället. Svärfar har företag och sköter bokföringen SPCS.Jag hade förberett dom på att det kanske skulle vara en del strul eftersom saker inte var som tidigare, men efter nån dag så frågade dom vart det där Linux var nånstans - Dom hade inte märkt att dom hade ett helt annat operativsystem... Iofs körde dom Openoffice, Firefox och Thunderbird redan innan, så omställningen blev välbara att vänja sig vid att 'start'-knappen sitter uppe till vänster...Så, kör man webläsare, mail, lite ordbehandling/kalkyl, kollar på nån film och lyssnar på musik, så finns det ingen anledning att köra Windows.
99% av alla fel är handhavandefel :,v(
Privatpersoner och småföretagare är hopplösa. De skall alla vara "administratör". Säkrar man upp sitt konto så är det inte mycket som biter på Windows...
Citat från: MGKea skrivet 06 augusti 2010, 09:07:06Privatpersoner och småföretagare är hopplösa. De skall alla vara "administratör". Säkrar man upp sitt konto så är det inte mycket som biter på Windows... Grundproblemet är att det är 'defaultinställningen'. 99% av användarna kan inte/orkar inte skapa ett nytt konto med begränsade rättigheter.Det är lika dumt att alltid vara root i *NIX.
Tack för alla förslag åt min sega HP ThumbsupTyvärr är jag inte så kunnig på datorer så allt försår jag inte riktigt.Kanske enklare att köpa en ny med mkt kräm i och ha den gamla som slit & släng...