0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.
Återluft och koldioxidgivare? För det första var skall du ta återluften från? Du får i alla fall inte ta den från kökoch hygienutrymmen. Läs Boverkets byggregler.I en bostad får man aldrig ha mindre tillförsel av UTELUFT än 0.35 l/s per kvm golvytai rum där det vistas personer och aldrig mindre än 0.1 l/s per kvm i rum där ingen vistas.Enkelhet ger säkerhet....
Jämförelsen gäller återvinning av kyla från en fläktkonvektor i FTX aggregatet vs. tillförd kyla via kylvattenbatteri i tilluftskanalen. Poängen med ett kylvattenbatteri i tilluftskanalen är ju att man kan sänka temperaturen på tilluften så långt det går utan att komma under daggpunkten, oberoende av frånluftstemperaturen! Skruvar man upp luftflödet i aggregatet till 150 l/s kan man få ut ca 2000 kW enligt databladet på batteriet. Inte jättemycket för ett helt hus men säkert fullt tillräckligt så snart solen gått ner och kanske även dagtid om man har bra solavskärmning och bra isolering.Jämför man alternativen så måste spridning av kyla från en fläktkonvektor till andra rum i huset vara betydligt mindre effektivt jämfört med ett kylvattenbatter i tilluftskanalen.K Y LVAT T E N B AT T E R I Heru 130 S och 180 S.2,5 kW inkl. 2- eller 3-vägsventil och ställdon.Luft:Flöde: 0,20 m3/s 0,15 m3/sHastighet: 2,2 m/s 1,7 m/sTemp. in: 25°C, 50% Rh 25°C, 50% RhTemp. ut: 14,4°C 13,5°CEffekt: 2,5 kW 2,0 kWKylvatten:Flöde: 0,16 l/s 0,13 l/sHastighet: 0,8 m/s 0,6 m/sTemp. framl: 7°C 7°CTemp. retur: 12°C 12°CTryckfall: 12,4 k Pa 8,8 k Pa/Sidan77
Hej Toprunner,Kylvatten till ett vattenbatteri tas bäst från köldbärarkretsen i en bergvärmepump, sk naturkyla. I detta fall höjs temperaturen på köldbäraren innan den når fram till kompressorn vilket samtidigt minskar energiförbrukningen för att värma varmvatten till huset. Om varmvatten inte behöver värmas så cirkuleras den uppvärmda köldmediet ner i borrhålet igen där energi i vissa fall kan lagras. (Beroende på om det är strömmande vatten i hålet eller ej.).Det går även att få kylvatten från en luft/vattenvärmepump som Nibe split t.ex. Det fungerar lite annorlunda eftersom man måste ta kylvattnet efter kompressorn när värmen tagits ur köldmediet. Skall man få konstant kylning måste allstå kompressorn gå konstant, även när varmvattenberedaren nått 65 grader där den normalt slår av.Thermia har kylmoduler som kan kopplas till alla deras modeller av luft/vattenvärmepumpar./Sidan77
Ok, nej jag känner inte till några bekräftade installationer och data från det. Men det måste ju Nibe eller Thermia kunna visa upp?
Naturkyla marknadsförs rätt flitigt så det måste ju finnas data från befintliga installationer om man frågar leverantörerna, har bara inte kommit så långt ännu. Givetvis vill man ha papper på att systemet håller vad det lovar, både vad gäller värme- och kylkapacitet. Kanske är en Nibe split ett jättebra alternativ men var gör man av utedelen och hur mycket stör den i sommarfriden? Det som kanske är lite mer experimentartat är i så fall att använda kylvattenbatteri i ventilationskanalen istället för fläktkonvektorer men det är standardtillval till FTX aggregatet så egentligen inga konstigheter med det. Frågan är ju bara hur effektivt systemet klarar att hålla nere temperaturen en varm sommardag som denna? Frågar man leverantörerna så skall det vara fläktkonvektorer men jag är inte tillräckligt övertygad om att de verkligen behövs för att göra investeringen. Ett vattenbatteri är ju en betydligt mindre kostsam och diskret lösning som säkert hjälper lite i alla fall. Kan man få lite torrare luft och kanske sänka temperaturen med några grader så gör det rätt stor skillnad och därför tycker jag det är värt att testa detta först. Däremot kommer vi förbereda med att dra vattenledningar så att vi kan sätta dit fläktkonvektorer i efterhand om det skulle behövas./Sidan77