0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Frågor:a) Vilken värmeffekt får man ut totalt med en deltatemperatur mellan luft och vatten på låt säga 45 grader? Luftflödet ca 70-100 l/s, Nominellt vattenflödet 0,22 l/s.b) Vilken kyleffekt får man ut totalt med en deltatemperatur mellan luft och vatten på låt säga 25 grader? Luftflödet ca 70-100 l/s, Nominellt vattenflödet 0,52 l/s.
Raptor,Ok, då är jag med någorlunda. Lite av en djungel detta Vilket är mest energieffektivt, FTX eller frånluftsvärmepump?Är det dyrt med FTX? Ryms luftkanalerna i mellanbjälklaget? Finns det risk för oljud?/Sidan77
Citat från: sidan77 skrivet 14 juni 2010, 00:06:22Frågor:a) Vilken värmeffekt får man ut totalt med en deltatemperatur mellan luft och vatten på låt säga 45 grader? Luftflödet ca 70-100 l/s, Nominellt vattenflödet 0,22 l/s.b) Vilken kyleffekt får man ut totalt med en deltatemperatur mellan luft och vatten på låt säga 25 grader? Luftflödet ca 70-100 l/s, Nominellt vattenflödet 0,52 l/s.Värme vid 70 l/s, 20°, 50% RF = 8,9 kW med deltaT 9,7°.Kyla vid 70 l/s, 25°, 60% RF = 4.0 kW med deltaT 2°.
Vilken effekt är det du har räknat ut?
Citat från: Raptor skrivet 17 juni 2010, 07:12:04Vilken effekt är det du har räknat ut?Total effekt.
Men jag kanske missförstår dej?
Ang. beräkningarVad jag förstår så räknar ni ut tillförd effekt på deltatemperaturen mellan tilluft och inneluft. Dvs. vilken värmeeffekt/kyleffekt som tillförs rummet. Men den effekt som vattenbatteriet måste klara i praktiken måste väl bero på delta mellan uteluft och tilluft? Utan vattenbatteri dras kall luft in i rummet med hög kyleffekt. Den tillförda värmeeffekten till rummet blir väl delta mellan kyleffekt från uteluften och värmeeffekt från vattenbatteriet?/Sidan77
Citat från: Raptor skrivet 17 juni 2010, 08:46:26Men jag kanske missförstår dej?Läs frågorna från sidan77, som mina svar du har funderingar om.Att det inte kan praktiseras i verkligheten, är inget jag har synpunkter om. Jag svarade bara på frågorna.Vilka svar ger du på samma frågor?