0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Klart att storleken påverkar vatten innehållet . Men huvudsyftet är rätt radiator efter yta och beräkningstemperatur. sen kommer man till stridigheterna med platsen . Storleken på radiatorn blir grymt stor när man börjar sänka beräkningstempen från tex 55-45 till 40 -30.frun i huset brukar säga ifrån här . c-c
hård nackat nej, jag har bara velat försöka förklar vart beräknade temperaturer ska hamna när det är rätt gjort. Hoppas ingen tar illa vid sig .om tempen på rad retur blir för hög är det av 2 orsaker för högt flöde eller avsaknad av termisk avspeglingsbar yta (för lite radiatorer) mot beräknad effekt behov på det termiska skal man jobbar emot . Är det fel här någonstans ja då spelar egntligen inte styren någon roll eftersom förutsättningarna för den är borta och kontentan av det är att det blir en el panna . så det resonemanget är jag med på till 100% men orsaken till det är vvs tekniskt och man löser det efter ett besök på plats coca cola
vad är felet med detta inlägg rickard . det kom som som nummer 3 tror jag i denna tråden dom andra inläggen kom efter ELPANNE diskusionen som någon tog upp i den här tråden Det har du fått svar på HUR VAD NÄR och Varför det inte ska bli så när det är balans , jag är fortfarande konfunderad
Jag har beställt en Nibe 1245 -10kW med en 100liters UKV. Har den ökade vattenvolymen i systemet någon inverkan på om jag behöver välja stora eller små radiatorer?Vill helst ha så tunna som möjligt (enkelradiga) av möblerings skäl. Har jag blandat ihop detta? Har det ingen koppling till radiatorernas storlek om vattenmängen ökar?
Citat från: cocacola skrivet 02 juni 2010, 12:44:55hård nackat nej, jag har bara velat försöka förklar vart beräknade temperaturer ska hamna när det är rätt gjort. Hoppas ingen tar illa vid sig .om tempen på rad retur blir för hög är det av 2 orsaker för högt flöde eller avsaknad av termisk avspeglingsbar yta (för lite radiatorer) mot beräknad effekt behov på det termiska skal man jobbar emot . Är det fel här någonstans ja då spelar egntligen inte styren någon roll eftersom förutsättningarna för den är borta och kontentan av det är att det blir en el panna . så det resonemanget är jag med på till 100% men orsaken till det är vvs tekniskt och man löser det efter ett besök på plats coca cola Vad gör jag för fel berätta jag lyssnar gärna.och du svara inte på om vi skulle ha diskussionen om vad som är en vvsare , dom som kan det jag lärt mig efter att ha varit uppvuxen i en rörverkstad . eller någon med lite kunskaper bakom sig inom fastighets skötsel eller något annat . Ber om ursäkt till tråd skaparen då jag lånar tråden för denna fråga c-c
Om du inte har ett extremt välisolerat hus bör du inte använda enkelpaneler, du riskerar då att värmepumpen inte kommer att fungera som du önskar, i västa fall riskerar du att den blir en elpanna när det blir riktigt kallt ute. (Om framledningstempen måste upp över 55 grader stannar kompressorn, och anbert elpatron står för all värme.)Det riktigt tragiska är dessutom att du får en elpanna på bara 6 kW istället för 10 kW värmepumpseffekt... Så du kommer att få kallt inne.Du bör inte köpa radiatorer efter utseende och utrymme, utan efter de behov som finns, klarar du inte av det själv - ta hjälp.
Citat från: Rickard skrivet 31 maj 2010, 08:18:37Om du inte har ett extremt välisolerat hus bör du inte använda enkelpaneler, du riskerar då att värmepumpen inte kommer att fungera som du önskar, i västa fall riskerar du att den blir en elpanna när det blir riktigt kallt ute. (Om framledningstempen måste upp över 55 grader stannar kompressorn, och anbert elpatron står för all värme.)Det riktigt tragiska är dessutom att du får en elpanna på bara 6 kW istället för 10 kW värmepumpseffekt... Så du kommer att få kallt inne.Du bör inte köpa radiatorer efter utseende och utrymme, utan efter de behov som finns, klarar du inte av det själv - ta hjälp. och sen va diskussionen igång . det jag gjort i mina inlägg är att försöka förklara vad den sen ledde till i 80-60 system . ditt senario med styren är vi överens om . det händer när funktionen man styr och övervakar ej är i balans .Är vi överens om det?c-c
är inte ett högtempat system relevant i diskussionen gällande radaitorers storlek mot beräkningstemperaturer. ?när frågan är vad händer om dom blir för små .vad ska man hänvisa till för jämförelse för att det ska bli lättare att förstå?
Nej du Rickard här har du fel. Man fixar lätt till så att VP gör det mesta men elen spetsar. Därav termen spets. Detta kan man lösa på flera sätt och är inga konstigheter