om balansen i systemet inte ses över speciellt i ett 80/60 system 80 m2 eller 8000m2 så är inte den entrepanaden klar ..
och tyvär måste jag då skriva att kunden fick en påhoppare i pannrummet med bristande kunskaper inom vvs och och enda driftkunskap är genomgången hos en V-P tillverkare . (wannabe gänget)
Har skrivit det förut och gör det igen . Det finns massor med bra installationer i 80/60 system gjorda från norr till söder som fungerar .så det är inte ovanligt .
Pris skilnnaden för ett fungerande system mot en standardlösning

kan till och med i vissa fall bli billigare i matrial anskaffningen men det blir då lite mer timmar i pannrummet så skillnaden är inte så stor att man baxnar .
principerna för ett fungerande system stort eller litet är dom samma . 6kw eller 2500kwh är dom storlekarna på effektbehov av termiska skal som jag lämnat och gjort med samma principer . vvs ingenjörerna runt om i landet gör ännu större konstruktioner och det är inte lättare vid en t.e.x full effekts dimensionering av ett stort system eller litet . Reglerdatorns huvud styr ser ungäfär likadan ut med dom parametrar som justerar är och börvärden till och frånslag av spets eller vad man nu vill styra .
slut citatet i detta ämne från mig blir Har villa ägaren ett högtempat system fråga efter referenser på tidigare installationer ,Fråga om hur dom tänkt lösa driftproblemen som kan uppstå .Kan den som är ute och offererar inte sänka sig till villa ägarens nivå och förklara så här gör vi för att skapa balansen så här gör vi med alla dom driftfall som uppstår .protokoll med flöden och ventiljusteringa m-m .och en enklare driftpärm , Välj en annan entrepenör .
cocacola