0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Jag vill inte göra dig upprörd. Varför skulle jag det?Kompressorn gör 64 grader. El ökar på till 74Radiatorerna kyler från 74-57=17K i 80-60 systemet.57 tillbaka till kompressorn som höjer till 64 igen.
10kw? När sa jag det nu då?
Detta fall är ett 80-60 system och returen kommer inte bli så hög förrens jag kommer upp i 75-80 grader.
jag förstår vad du menar VP Oraklet . spetsen som läggs efter kondensorn ska sväljas av det termiska skalets behov .och komma tillbaka som "kall" retur i värme pumpens drift område . om det så bara är en grad kvar i värmepumpens drift område ska den gå hur nära driftpressostaten man en kommer.coca cola
Finns det bara en person som förstår vad jag menar? Ni måste hålla isär VP total drift och kompressor drift. Jag har bara sagt att kompressorn kan (i Thermia diplomat fallet och jag tror IVT ,NIBE etc) tillverka 64 grader inte 80. Resterande grader, SPETS, läggs ute i systemet och ska om man byggt rätt försvinna där innan det kommer tillbaka till kompressorn.Detta gäller oavsett märke på pumparna, förutsatt att de har likvärdig gaskrets.En hyffsad installatör fixar så att detta system kommer att fungera. Det kommer bli samma förhållande även om man spetsar med olja,FJV etc.Jag blir förvånad ni inte förstår vad jag menar.Samma sak blir det ju i normalfallet där min VP kan tillverka 55 grader innan pressostaten säger ifrån. Skillnaden här är ju bara att jag kör ytterligare lite varmare. Och Rickard. Ingen VP monteras i ett okänt system. Inte av mig iallafall
Jag har bara sagt att kompressorn kan (i Thermia diplomat fallet och jag tror IVT ,NIBE etc) tillverka 64 grader inte 80. Resterande grader, SPETS, läggs ute i systemet och ska om man byggt rätt försvinna där innan det kommer tillbaka till kompressorn.