0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Svar till Ville VesslaJo effekten sjunker på samma sätt som för en luft/luftvärmepump, eftersom all frånluft ersätts med insipprande tilluft och denna ju är kallare när den kommer in och därvid sänker effekten på samma sätt som för en luft/luftvärmepump när det blir kallare ute. Jo även en frånluftsvärmepump värmer upp den inkommande luften, ev via ett vattenburet värmesystem och radiatorer.
Den är i detta läge fortfarande en bra värmeväxlare, men precis som för luft-värmepumparna så tillförs inte huset någon yttre energi i detta läge.
Svar till Ville VesslaJa avluften har samma temp oberoende av utetemperaturen och VP:s effekt räknad inne i huset är därmed den samma. Men med sjunkande utetemperatur så har den inkommande luft, som ersätter den utsugna luften, en lägre temperatur och måste värmas upp mer innan den blir 20 grader. Till detta åtgår energi, som endera tas från värmepumpen eller från direktel. Hur mycket energi som värmepumpen tillför måste räknas vid husets ytterväggar och därmed drabbas flvp av en lägre utetemperatur på exakt samma sätt som en luftvärmepump.Du har glömt bort att all frånluft måste ersättas med kall tilluft som måste värmas upp om man inte vill ha det kallt inne.
Svar till Roland: Självklart behöver man ventilation, men kanske inte alltid lika mycket som i ett hus med permanent mekanisk frånluftssystem. Jag har tre gamla hus (som är mellan 170 och 100 år gamla) med utomordentligt bra luftmiljö och utan fuktproblem, men de har alla självventilation (+köks-och badrumsfläktar som bara är på korta tider) och det är inte så värst många kubikmeter per timme.
Jag har samma åsikt som du gunnarb. En intressant applikation som återkommit i ny tappning är inblandning av uteluft i frånluften, NIBE 640 tror jag den heter, verkar vara en vettig lösning.