0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Om man har ett hus som behöver ett sådant luftflöde för att få en acceptabel luftmiljö så bör man kanske tänka på andra åtgärder än att skaffa frånluftsvärmepump.
När jag läste termodynakmik på KTH (för förskräckligt länge sedan så jag kan ha glömt en del) så lärde jag mig att för att en värmepump skall vara effektiv (ha högt COP-värde) så skall avkylnings- och uppvärmningsproceeserna ske med så liten temperaturdifferens som möjligt
Citat från: hplp skrivet 13 april 2010, 17:47:02Jag har samma åsikt som du gunnarb. En intressant applikation som återkommit i ny tappning är inblandning av uteluft i frånluften, NIBE 640 tror jag den heter, verkar vara en vettig lösning. Eftersom den stänger av uteluften vid -5 så ger den ju en viss fördel över en 2kW pump men ingen fördel över en F750 och CZ som väl ändå bör klara de flesta hus utan tillsats vid denna temp.Tror knappast nån kommer att utveckla konceptet heller iom att dessa kraftigare FLVP finns.
Jag har samma åsikt som du gunnarb. En intressant applikation som återkommit i ny tappning är inblandning av uteluft i frånluften, NIBE 640 tror jag den heter, verkar vara en vettig lösning.
När kompressorn i vår FLVP la av i vårt förra hus efter drygt 10 år så ersatte vi den med en värmeväxlare och den var lika effektiv, dvs elförbrukningen ökade inte. Detta till lägre kostnad och förmodligen längre livslängd. Det sistnämnda eftersom jag känner till en som installerades 1994 och fortfarande fungerar bra.