Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Koppla ur värmekabeln efter vintern?  (läst 52452 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: Koppla ur värmekabeln efter vintern?
« Svar #45 skrivet: 28 mars 2010, 15:04:08 »
Tycker bara att det är onödigt att slingan och kompressorvärmen skall gå ända upp till +6 till +8gr, är ganska många dagar, några Kwh att spara..
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad gummianka

  • Varför finns vintern?
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 69
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Koppla ur värmekabeln efter vintern?
« Svar #46 skrivet: 28 mars 2010, 16:15:13 »
I min bruksanvisning finns att läsa: "Då utomhustemperaturen är låg (omkring 10 ºC eller mindre) kommer enheten, även om klimataggregatet är avstängt, att konsumera 20-40W."
Värmer huset med en Mitsubishi FD35, en Panasonic CS-E12D KEW och en Nocria 18. Två vedkaminer får också hjälpa till med uppgiften.

Utloggad doggydoggen

  • Signal Tekniker som inte är
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Umeå
  • Antal inlägg: 961
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar Glass!
SV: Koppla ur värmekabeln efter vintern?
« Svar #47 skrivet: 28 mars 2010, 16:28:03 »
i jakten på cop och effektivitet så finns det nog en annledning till att man behåller värmen så långt upp som 6-8 grader,annars hade man ju sänkt inkopplingen av termostaten?,
har nog med många faktorer att göra,som vätskefas,sirap olja,mm,mm
personligen så skulle jag nog inte chansa för den lilla besparingen.

Dogge
Bor i hus Team dogge i Umeå, dvs har ritat och byggt huset själv, är på c:a 130 m2 med övervåning på halva huset.
Timmrade ett garage/verkstad av en gammal västerbottensgård 2002 på c:a 70m2.
I huset sitter det 1 st toshiba 25 premium och 1 Ras10
som spets har jag en upphottat pelletskamin
St.Croix Aftonbay som styrs av bland annat utomhus temp och innetemp med automatisk start.
I garaget sitter det en Electrolux ESD09HRA samt ett luftvärmesystem ACJ med en ombyggd Minimaster värmeväxlare
Blev även en ombyggd minimaster värmeväxlare i huset.
Årsförbrukningen är runt 17-18T kw många kw blir det i garaget med maskiner och annat, bara belysningen som består av 30st 30w=900w lysrör som man ideligen glömmer att slå av!!!

Utloggad doggydoggen

  • Signal Tekniker som inte är
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Umeå
  • Antal inlägg: 961
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar Glass!
SV: Koppla ur värmekabeln efter vintern?
« Svar #48 skrivet: 28 mars 2010, 17:15:32 »
1....avsaknaden av kompressor värme fick många pumpar att skära ihop..
2...hur lång tid tar det för kabeln att värma upp kompressorns massa?
3...man behåller värmekabeln relativt långt upp i temp är att man är rädd för att kompressorn skall få kallstarter,och inte för att tina is?
4...men en funktion det har är ju att driva ut fukt så att kontakter,kretskort,etc,etc får en angenämare liv..inte bara för att värma kompressorn så att säga..
1. mja, ökat slitage precis som i bilmotorn, inte att kompressorn tvärdör.
2. brukar normalt vara en värmepatron med spännband. Kompressorn i drift är normalt varm som attan, kompressorvärmaren BORDE kicka in när kompressorn har svalnat. Värmaren borde stängas av i AC drift då är den en ren belastning.
3. Precis, kompressorvärmaren har inget med is och göra, det är till för att det skall finnas varm lättflytande olja. Osäker på men: En annan anledning kan vara att se till att all kylmedia som kan samlas i kompressorn inte är i vätskefas.
4. Kompressorvärmaren värmer bara kompressorn, den lilla fjuttvärmen som läcker ut duger inte till nå't. Inverterstyrningen brukar (mig veterligen) inte sitta i samma utrymme som kompressorn och den alstrar sin egen värme.


Fråga 1..beroende på olje sort i kompressor så är det fullt möjligt att få kompressorn att skära
exempelvis polyesterolja som är värre än sirap vid minusgrader..du jämförde med en bil motor,då vill jag utveckla
jämförelsen,om du håller i sae 80-90w i motorn och sen startar vid minusgrader på fulla spjäll?

Fråga 2..Beror ju på konstruktionen,finns även med värmekabel,och om nu både kompressorvärme och trågvärme har samma termostat så är det nog ingen vidare bra ide att ändra på termostatens inkoppling?..

Fråga 3..Ingen kommentar..=)

Fråga 4..Den lilla fjuttvärmen?..läckaget genom isoleringen(som för övrigt inte isolerar nämvärt mycke)
skulle man räkna k-värde på den isoleringen och sen bygga oss ett hus,så skulle vi nog frysa ihjäl vid 0 grader ute..=)

Håller säkerligen rumstemperatur inne i den avskärmade kompressor/kretskorts delen,visst en skiljevägg i plåt
men det isolerar i det närmaste noll..vill göra en jämförelse med fjuttvärmen(håller med om att det låter fjuttigt)
Men i det lilla utrymmet så blir fjuttvärmen helt plötsligt ganska häftig..

I ett hus har man en regel på ungefär 60w m2 det gånger 2.40 i tak blir 2,4m2 luft för varje 60w..
nu har vi ett utrymme på ungefär 50x30cm 1/5 m2 ungefär
Det skulle i ett hus motsvara c:a 750w m2
och i ett vardagsrum på 20 kvadrat 14000w. fiR:

Nu är ju utrymmet inte i jämförelsen lika isolerad som ett hus
men jag tror nog att kompressor utrymmet med styrkort utrymme håller
en relativt hög temperatur..=)

Dogge

Bor i hus Team dogge i Umeå, dvs har ritat och byggt huset själv, är på c:a 130 m2 med övervåning på halva huset.
Timmrade ett garage/verkstad av en gammal västerbottensgård 2002 på c:a 70m2.
I huset sitter det 1 st toshiba 25 premium och 1 Ras10
som spets har jag en upphottat pelletskamin
St.Croix Aftonbay som styrs av bland annat utomhus temp och innetemp med automatisk start.
I garaget sitter det en Electrolux ESD09HRA samt ett luftvärmesystem ACJ med en ombyggd Minimaster värmeväxlare
Blev även en ombyggd minimaster värmeväxlare i huset.
Årsförbrukningen är runt 17-18T kw många kw blir det i garaget med maskiner och annat, bara belysningen som består av 30st 30w=900w lysrör som man ideligen glömmer att slå av!!!

Utloggad Paxmax

  • En riktig filur samt
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1450
  • Karma +5/-2
  • Kön: Man
  • Går det att överklocka sin pump?
SV: Koppla ur värmekabeln efter vintern?
« Svar #49 skrivet: 28 mars 2010, 19:11:07 »
... sen startar vid minusgrader på fulla spjäll?
... Men i det lilla utrymmet så blir fjuttvärmen helt plötsligt ganska häftig
Inverters smygstartar

50W i en plåtholk. På andra sidan av tak/sidoplåten finns en plastlåda med elektroniken som har KYLFLÄNSAR ute i omgivande luften.
Kylflänsar leder in kyla in i plastboxen. 50 fjuttwatt fördelat innuti en iskall plåtbox skall igenom takplåten och genom en plastlåda och värma upp elektroniken?  Värma upp den....? när den kyls av flänsar...? är det säker att det är en position du försvarar?

Jag tycker -"Mjaaaaaaaaaa tror inte det" :)
Det hemska med att bli klokare är att man snart inser hur lite man egentligen vet...
Mentalt förberedd ägare av äkta "H16"-DKE maskiner

Utloggad doggydoggen

  • Signal Tekniker som inte är
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Umeå
  • Antal inlägg: 961
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar Glass!
SV: Koppla ur värmekabeln efter vintern?
« Svar #50 skrivet: 28 mars 2010, 22:12:26 »
... sen startar vid minusgrader på fulla spjäll?
... Men i det lilla utrymmet så blir fjuttvärmen helt plötsligt ganska häftig
Inverters smygstartar

50W i en plåtholk. På andra sidan av tak/sidoplåten finns en plastlåda med elektroniken som har KYLFLÄNSAR ute i omgivande luften.
Kylflänsar leder in kyla in i plastboxen. 50 fjuttwatt fördelat innuti en iskall plåtbox skall igenom takplåten och genom en plastlåda och värma upp elektroniken?  Värma upp den....? när den kyls av flänsar...? är det säker att det är en position du försvarar?

Jag tycker -"Mjaaaaaaaaaa tror inte det" :)

Inverter smygstartar,sant..men hur länge då.....
tillbaka till bilen,kallstartar jag nu denna bil med 80-90w och sedan smyg gasar
i nå´n minut för att sedan varva upp till 5000..

liknelsen var att inverterns smygstart troligtvis inte hinner värma upp oljan?
det är jag givetvis inte säker på eftersom jag inte gjort ett vetenskapligt test.. a:gl
men likväl så kan inte du heller säga att smygstarten med säkerhet räcker?
utan nu är det 2 olika åsikter som baseras på vad vi tycks tro.
så vi kan lämna det..=)

Givetvis måste komponenterna kylas under *drift*
men nu pratar vi ju om underhållsvärme när pumpen inte är i drift..=)
och jag vidhåller att denna underhållsvärme håller fukt borta från kretskorten
känner mig relativt säker på att det förhåller sig så på mina pumpar,
jag vet inte till vilken/vilka pumpar du refererar?

Sen försvarar jag ingenting,utan känner mig rätt säker på att det är på detta viset när det
gäller dom pumpar jag tittat under locket på..=)
jag försöker inte bemästra dig eller något sånt. *vinkar*

Som exempel så ligger kretskorten i toshiban ovanför pumpen och värmen från
den lär stiga och höjja temperaturen på plåthöljet..
men vet inte hur det ser ut i dom pumpar du tittat på?
Kanske inte gäller dom pumparna,om konstruktionen är annorlunda.

Jag har inte hunnit montera min toshiba än,men skall som experiment
montera en tempmätare inne i kretskortlådan,jag kanske har fel,men det får vi ju veta då..=)

Dogge
« Senast ändrad: 28 mars 2010, 22:26:08 av doggydoggen »
Bor i hus Team dogge i Umeå, dvs har ritat och byggt huset själv, är på c:a 130 m2 med övervåning på halva huset.
Timmrade ett garage/verkstad av en gammal västerbottensgård 2002 på c:a 70m2.
I huset sitter det 1 st toshiba 25 premium och 1 Ras10
som spets har jag en upphottat pelletskamin
St.Croix Aftonbay som styrs av bland annat utomhus temp och innetemp med automatisk start.
I garaget sitter det en Electrolux ESD09HRA samt ett luftvärmesystem ACJ med en ombyggd Minimaster värmeväxlare
Blev även en ombyggd minimaster värmeväxlare i huset.
Årsförbrukningen är runt 17-18T kw många kw blir det i garaget med maskiner och annat, bara belysningen som består av 30st 30w=900w lysrör som man ideligen glömmer att slå av!!!

Utloggad Ricky_se

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Skåne-Kristianstad
  • Antal inlägg: 70
  • Karma +0/-0
SV: Koppla ur värmekabeln efter vintern?
« Svar #51 skrivet: 29 mars 2010, 08:40:39 »
Fujitsu har väl någon sorts kompressorvärme genom att det skickas korta strömstötar genom motorns lindningar + värmekabel virad runt kompressorn och i tråget...
Min drar 22w utan "värmen" inkopplad och 99w med... Funkade utmärkt utan "byglingen" som "installatören" glömt (?) ner till -5 så det verkar lite "overkill" att ha värmen inkopplad till +10
LB-hus 1976 170 kvadrat centralstyrd direkt el + braskamin. 17K KWH. Fujitsu Nocria - 9,1KW.
Timmerhus 1909 156 kvadrat direkt el. 20K KWH.

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2709
  • Karma +5/-1
SV: Koppla ur värmekabeln efter vintern?
« Svar #52 skrivet: 29 mars 2010, 09:51:07 »
Fujitsu har väl någon sorts kompressorvärme genom att det skickas korta strömstötar genom motorns lindningar

Den lösningen verkar vara standard på invertermaskiner oavsett märke. Den finns också på de här beryktade kina-invertervärmepumparna som säljs som t ex Foma, Pioneer, Energicentra, Anslut osv i L/L eller L/V -utförande. När en sådan står i standbyläge (eller om rumstermostaten har slagit ifrån) och det är kallt ute, så hör man att det brummar till i utomhusdelen några sekunder var femte minut eller så.

Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad gurravasa

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 308
  • Karma +0/-0
SV: Koppla ur värmekabeln efter vintern?
« Svar #53 skrivet: 29 mars 2010, 12:40:53 »
Även på icke "arktiska" marknader där Nocrian säljs utan kompressorvärme så är det ju inte ovanligt att det blir ner mot nollan. Verkar konstigt att denna extrafunktion skulle vara nödvändig vid +5, då borde den ju varit standard kan man tycka. Nåväl, jag blev inte så mycket klokare av tråden, men jag kopplar nog in kablarna igen... ;)
Hemma: 150+50 kvm, Nibe 360P och vattenburen golvvärme i träbjälklag
Jobb: 210 kvm, Nocria 14 + stödelement

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Koppla ur värmekabeln efter vintern?
« Svar #54 skrivet: 29 mars 2010, 13:02:11 »
Tycker bara att det är onödigt att slingan och kompressorvärmen skall gå ända upp till +6 till +8gr, är ganska många dagar, några Kwh att spara..

Håller fullständigt med dig här Andreas! Thumbsup Finns ju ingen som helst anledning till att de här funktionerna skall ligga och dra ström vid + ºC helt i onödan. Självklart är det till stor fördel att koppla dessa funktioner via en separat strömbrytare så att man lätt kan koppla in eller ur desamma. Själv lägger jag alltid med extra kabel ut genom rörkanalen vid pumpinstallationen så att jag kan ha en strömbrytare på insidan av huset och i närheten av pumpen. Detta borde väl nästan vara standard tycker jag. :)

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar så används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare från 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn på ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen på beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare från Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron på beredaren i januari månad 2017 för första gången efter drygt 42 års drift för då var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvåningen, och båda pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare från Rickards webshop. 
Låg innan pumpinstallation på en total elförbrukning på mellan 16500 - 19000 kwh/år beroende på vinter inkl hushållsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helår inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för år 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. År 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. År 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. År 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. År 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. År 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. År 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. År 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. År 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. År 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. År 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. År 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. Vår rullande totala årsförbrukning ligger fn på 8686kwh.

Utloggad Rollster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1273
  • Karma +0/-0
  • Fullständig Förbränning !
SV: Koppla ur värmekabeln efter vintern?
« Svar #55 skrivet: 29 mars 2010, 14:30:39 »
Hej Paxmax!  Ja där ser man vad olika erfarenheter vi kan ha iaf, och det är alltid intressant. Jag tror säkert att det finns fler än jag annars som kan verifiera att de sämsta förhållandena och störst risk för påfrysning i tråget är vid den temperatur och vädertyp som jag nämnde här, vi får väl se. Jag kan även nämna att jag på min ena Toshibapump (GKVP-E) har kopplat pumpens egna värmekabel (på ca 70-75 watt) till en separat strömbrytare ute vid pumpen, sen har jag 2 st 2 meters 10 watt/meter-värmekablar på ytterligare en separat strömbrytare inne i huset, den ena 2 meterskabeln har jag då lagt i tråget på pumpen och den andra ligger i min evakueringsslang för avfrostningsvattnet från pumpen och ned till dräneringsbrunnen. Normalt kan jag då slå på de båda 2 meterskablarna när det blir nedåt ca 5-6 minusgrader och kallare vid torr väderlek, men vid den fuktiga väderlek som jag nämnde så räcker inte denna 10 watt-kabel i tråget på pumpen utan då får jag även slå till pumpen egna starkare värmekabel för annars växer isbildningen uppåt vid trågkanten på pumpen. :)

Mvh Raffen.

 Diskuterade med en pumpinstallatör om pumpar och vad han anser . Han menade att det spelar ingen roll hur man än gör med avfrostningsvattnet t.e.x värmekablar i slangar/rör så det kommer ändå att frysa .  Han menade att en skiva eller plåt som styr vattnet en bit ut från husväggen är det ENDA rätta . Punkt -slut sade han .
 Han verkade nog lite arrogant . Tror ej jag köper pump + installation av honom.  :(

 Vad har ni för erfarenheter ? Fungerar era egenhändigt konstruerade/gjorda vattenavledningssystem ?   Thumbsup
 
Älvsbyhus byggt 2004  1 1/2-plan , ca 124kvm , ekonomibyggnad inkluderande garage , gästrum/kontor och 2Xförråd=ca 70kvm. Allt värms från och med oct-2011 med Bergvärmepump Nibe 1245-10 , Borrhål 210 meter varav 204 meter aktivt djup . Nibe UKV100 och 40
Förbrukning år 2022 Totalt 9524kwh varav bergvärmens andel är 3760kwh.
Antal starter under uppvärmningssäsong är 9-13st/dygn.

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Koppla ur värmekabeln efter vintern?
« Svar #56 skrivet: 29 mars 2010, 14:40:37 »
Ja det kan du vara fullständigt säker på Rollster. ;) Och nu under den här vintern har jag fått testa dem ända ned till ivf -28 ºC också som lägsta utetemp, så den här snubben som du pratade med hade nog inte särskilt stor insikt i hur man skall gå tillväga för att fixa detta skulle jag tro du. :)

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar så används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare från 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn på ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen på beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare från Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron på beredaren i januari månad 2017 för första gången efter drygt 42 års drift för då var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvåningen, och båda pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare från Rickards webshop. 
Låg innan pumpinstallation på en total elförbrukning på mellan 16500 - 19000 kwh/år beroende på vinter inkl hushållsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helår inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för år 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. År 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. År 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. År 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. År 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. År 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. År 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. År 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. År 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. År 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. År 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. År 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. Vår rullande totala årsförbrukning ligger fn på 8686kwh.

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2749
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Koppla ur värmekabeln efter vintern?
« Svar #57 skrivet: 29 mars 2010, 15:31:33 »
Yess...

2 St Panasonic LL. Värmekabel (med +3 till +5 ºC termostat) monterad i bottentråget av installatören. 125mm avloppsrör rakt under avrinningshålet i bottentråget. Avloppsröret anslutet till dagvatten/stuprörsavlopp, cirka 50cm ner i backen. 2m värmekabel idraget i avloppsröret/stuprörsavloppet av mig. En Strömbrytare som styr båda värmekablarna monterad av mig. Jag slår till strömbrytaren när det varit några minusgrader flera dagar i sträck.

1 st CTC Ecoair L/V med värmetråg för avfrostningsvattnet. Anslutet med 125mm avloppsrör till dagvattenavlopp/stuprörsavlopp. Cirka 2m värmekabel idraget i röret. Separata strömbrytare för värmetråg och värmekabel, som jag slår till vid cirka 5 minusgrader för värmetråget och cirka 10 minusgrader för kabeln.

Alla värmekablar av självreglerande typ (Thorin&Thorin) som drar cirka 10W/m i luft och cirka 30-35W/m infrusna i is. Brukar titta till pumparna cirka 1 gång i veckan på vintern. Då slår jag på/av strömbrytarna.
« Senast ändrad: 29 mars 2010, 15:37:32 av larryd »
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair 614, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: Koppla ur värmekabeln efter vintern?
« Svar #58 skrivet: 29 mars 2010, 20:45:07 »
Hängde pumpen högt upp, ovanför altantak, slipper se den och isen brukar sällan hinna upp till pumpen, och gör den det så hörs det, då yxan fram.

Vart köper man termostat med intervall runt 0gr?
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: Koppla ur värmekabeln efter vintern?
« Svar #59 skrivet: 29 mars 2010, 20:55:00 »
Hittar ingen bra, ev en, men okapslad..
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!