0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Citat från: doggydoggen skrivet 26 mars 2010, 10:04:141....avsaknaden av kompressor värme fick många pumpar att skära ihop..2...hur lång tid tar det för kabeln att värma upp kompressorns massa?3...man behåller värmekabeln relativt långt upp i temp är att man är rädd för att kompressorn skall få kallstarter,och inte för att tina is?4...men en funktion det har är ju att driva ut fukt så att kontakter,kretskort,etc,etc får en angenämare liv..inte bara för att värma kompressorn så att säga..1. mja, ökat slitage precis som i bilmotorn, inte att kompressorn tvärdör.2. brukar normalt vara en värmepatron med spännband. Kompressorn i drift är normalt varm som attan, kompressorvärmaren BORDE kicka in när kompressorn har svalnat. Värmaren borde stängas av i AC drift då är den en ren belastning.3. Precis, kompressorvärmaren har inget med is och göra, det är till för att det skall finnas varm lättflytande olja. Osäker på men: En annan anledning kan vara att se till att all kylmedia som kan samlas i kompressorn inte är i vätskefas.4. Kompressorvärmaren värmer bara kompressorn, den lilla fjuttvärmen som läcker ut duger inte till nå't. Inverterstyrningen brukar (mig veterligen) inte sitta i samma utrymme som kompressorn och den alstrar sin egen värme.
1....avsaknaden av kompressor värme fick många pumpar att skära ihop..2...hur lång tid tar det för kabeln att värma upp kompressorns massa?3...man behåller värmekabeln relativt långt upp i temp är att man är rädd för att kompressorn skall få kallstarter,och inte för att tina is?4...men en funktion det har är ju att driva ut fukt så att kontakter,kretskort,etc,etc får en angenämare liv..inte bara för att värma kompressorn så att säga..
... sen startar vid minusgrader på fulla spjäll?... Men i det lilla utrymmet så blir fjuttvärmen helt plötsligt ganska häftig
Citat från: doggydoggen skrivet 28 mars 2010, 17:15:32... sen startar vid minusgrader på fulla spjäll?... Men i det lilla utrymmet så blir fjuttvärmen helt plötsligt ganska häftigInverters smygstartar50W i en plåtholk. På andra sidan av tak/sidoplåten finns en plastlåda med elektroniken som har KYLFLÄNSAR ute i omgivande luften.Kylflänsar leder in kyla in i plastboxen. 50 fjuttwatt fördelat innuti en iskall plåtbox skall igenom takplåten och genom en plastlåda och värma upp elektroniken? Värma upp den....? när den kyls av flänsar...? är det säker att det är en position du försvarar?Jag tycker -"Mjaaaaaaaaaa tror inte det"
Fujitsu har väl någon sorts kompressorvärme genom att det skickas korta strömstötar genom motorns lindningar
Tycker bara att det är onödigt att slingan och kompressorvärmen skall gå ända upp till +6 till +8gr, är ganska många dagar, några Kwh att spara..
Hej Paxmax! Ja där ser man vad olika erfarenheter vi kan ha iaf, och det är alltid intressant. Jag tror säkert att det finns fler än jag annars som kan verifiera att de sämsta förhållandena och störst risk för påfrysning i tråget är vid den temperatur och vädertyp som jag nämnde här, vi får väl se. Jag kan även nämna att jag på min ena Toshibapump (GKVP-E) har kopplat pumpens egna värmekabel (på ca 70-75 watt) till en separat strömbrytare ute vid pumpen, sen har jag 2 st 2 meters 10 watt/meter-värmekablar på ytterligare en separat strömbrytare inne i huset, den ena 2 meterskabeln har jag då lagt i tråget på pumpen och den andra ligger i min evakueringsslang för avfrostningsvattnet från pumpen och ned till dräneringsbrunnen. Normalt kan jag då slå på de båda 2 meterskablarna när det blir nedåt ca 5-6 minusgrader och kallare vid torr väderlek, men vid den fuktiga väderlek som jag nämnde så räcker inte denna 10 watt-kabel i tråget på pumpen utan då får jag även slå till pumpen egna starkare värmekabel för annars växer isbildningen uppåt vid trågkanten på pumpen. Mvh Raffen.