0 medlemmar och 5 gäster tittar på detta ämne.
Kan man inte en gång för alla då lägga ner sådana uttryck som kina skit skräppumpar och enas om att det finns olika typer av pumpar med olika för och nackdelar och för olika behov.Sedan diskutera utifrån det.
Dom flesta luftvärmepumpar idag är tillverkade i låglönerländer som kina Thailand osv..Dom stora märkena har sina egna fabriker där dom tillverkar sina pumpar. Sen finns det ett antal egna kinesiska märken som tillverkar värmepumpar av skiftande kvalitè till Sverige kommer det mycket pumpar av sämre kvalitet men också dom av högre.....att säga att alla kinapumpar är skit kanske inte är så smart....men en stor del av dom som kommer hit är av sämre kvalitet och har betydligt sämre verkningsgrad oftast beroende på att dom lite dyrare pumparna utrustas med elektronisk expventil.....är det någon av er med en billig kinapump som håller till i västsverige så ställer jag gärna upp och mäter upp pumpen så får ni alla värden utskrivna......sen kan man iaf jämföra hyffsat sanningsenligt.....
Hej Ztrindberg! Ja jag tycker väl att det är lite tråkigt att inte heller du tycks läsa eller förstå mina inlägg här på forumet utan du också bara blundar för dem och fortsätter att kräva fakta och bevis från mig när ni inte har någonting att komma med själva. Personligen så har jag väl också talat om vid ett flertal tillfällen att jag egentligen inte är ett dugg intresserad av dessa pumpar eftersom de här pumparna spelar i en så låg division att de inte ens finns med på min karta ivf kan jag säga dig.Sen har jag absolut inga problem när det gäller mina egna Toshibapumpar för på dem står det faktiskt made in Japan, och det gör det mig veterligen på alla Toshibapumpar. Om de sen nu ev skulle ta vissa delar e.d till pumparna ifrån någon tillverkning i Kina så har jag inget problem med detta heller isf eftersom detta är mkt vanligt inom de flesta brancher idag pga den billiga arbetskraften där, och då sker detta isf enligt de premisser som jag tidigare har nämnt om.Tycker själv att det hade varit betydligt bättre om man kunde ha haft en mera seriös debatt om sakfrågorna om dessa pumpar istället för att få till en helt onödig pajkastning, och när du säger att jag inte vet ett dugg om dessa pumpar så kan man verkligen fråga sig hur mkt ni vet själva om era egna pumpar egentligen??Det krävs fakta och bevis från mig och det kan väl vara ok, men vad har ni för fakta och bevis att komma med själva egentligen för det ni säger?? Inte ett skvatt såvitt jag kan se, jag har redan presenterat ett flertal fakta för er och jag har hittills inte fått ett enda fakta eller bevis om motsatsen alltså utan bara ren pajkastning om saker som inte har ett dugg med resp sakfråga att göra. Det senaste faktat som jag presenterade var i det här inlägget som jag heller inte har fått något vettigt motargument till: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=31524.msg306086#msg306086Du kanske kan kommentera detta inlägg på ett seriöst och sakligt sätt ztrindberg och ev tala om huruvida jag har rätt eller fel i detta, och om vår uppfattning nu skulle skilja sig åt så vore jag även tacksam för om du talade om vad som är fel och förklara varför isf, och gärna med lite egna fakta i sammanhanget då. Mvh Raffen.
Citat från: Nisse-Gurra skrivet 23 mars 2010, 19:50:02Dom flesta luftvärmepumpar idag är tillverkade i låglönerländer som kina Thailand osv..Dom stora märkena har sina egna fabriker där dom tillverkar sina pumpar. Sen finns det ett antal egna kinesiska märken som tillverkar värmepumpar av skiftande kvalitè till Sverige kommer det mycket pumpar av sämre kvalitet men också dom av högre.....att säga att alla kinapumpar är skit kanske inte är så smart....men en stor del av dom som kommer hit är av sämre kvalitet och har betydligt sämre verkningsgrad oftast beroende på att dom lite dyrare pumparna utrustas med elektronisk expventil.....är det någon av er med en billig kinapump som håller till i västsverige så ställer jag gärna upp och mäter upp pumpen så får ni alla värden utskrivna......sen kan man iaf jämföra hyffsat sanningsenligt.....Stämmer bra och visst håller jag med dig. Man ska även ha i åtanken att jag t.ex. har köpt en billigare pump och då har jag inte brytt mig så mycket om COP utan att den ska ge bra och billig värme samt vara driftssäker. Med detta i åtanke kanman definitift inte kalla dem för alla de konstiga uttryck man läser. jag är t.ex. inte intresserad av en massa lull lull.Nu går det ju på fel håll för mätning. Skulle kanske gjorts i vinter då det var kallt. gjorde min då det var -6 grader.
Citat från: hokanp skrivet 23 mars 2010, 19:57:45Citat från: Nisse-Gurra skrivet 23 mars 2010, 19:50:02Dom flesta luftvärmepumpar idag är tillverkade i låglönerländer som kina Thailand osv..Dom stora märkena har sina egna fabriker där dom tillverkar sina pumpar. Sen finns det ett antal egna kinesiska märken som tillverkar värmepumpar av skiftande kvalitè till Sverige kommer det mycket pumpar av sämre kvalitet men också dom av högre.....att säga att alla kinapumpar är skit kanske inte är så smart....men en stor del av dom som kommer hit är av sämre kvalitet och har betydligt sämre verkningsgrad oftast beroende på att dom lite dyrare pumparna utrustas med elektronisk expventil.....är det någon av er med en billig kinapump som håller till i västsverige så ställer jag gärna upp och mäter upp pumpen så får ni alla värden utskrivna......sen kan man iaf jämföra hyffsat sanningsenligt.....Stämmer bra och visst håller jag med dig. Man ska även ha i åtanken att jag t.ex. har köpt en billigare pump och då har jag inte brytt mig så mycket om COP utan att den ska ge bra och billig värme samt vara driftssäker. Med detta i åtanke kanman definitift inte kalla dem för alla de konstiga uttryck man läser. jag är t.ex. inte intresserad av en massa lull lull.Nu går det ju på fel håll för mätning. Skulle kanske gjorts i vinter då det var kallt. gjorde min då det var -6 grader.Jag är lite nyfiken på det där med total installationskostnad för en sådan pump som du har.L/L pumparna kostar ju faktiskt ganska lite pengar.... hur ser din kostnadsbild ut ?