Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Toshiba är det nå´t att ha Raffen.  (läst 30673 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad doggydoggen

  • Signal Tekniker som inte är
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 961
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar Glass!
SV: Toshiba är det nå´t att ha Raffen.
« Svar #30 skrivet: 22 mars 2010, 19:26:35 »
Doggydoggen, jag måste säga att det där är RUSKIGT likt min pump.

Var sitter zeolitfiltret ?, för det verkar ju vara den enda skillnaden i filtrering mellan din och min. Frågan är om du inte bara kan ta bort det......

Elektrostatfiltret är ju en kufisk anordning, det laddar partiklarna sÃ¥ de fastnar i vvxbatteriet....  *roflmao*, men jag gillar ändÃ¥ att de samlas ihop, sedan kan man alltid göra som Oskar P beskrev att duscha pÃ¥ lite rengöring med blomspruta ibland, sÃ¥ rinner skiten ut i dräneringen sedan.

Nu förstår jag också vad du menar med plåtlåda-bakugn för kortet i innerdelen.

zeolitfiltren sitter till vänster och är 15x6cm små fjaskar,Zeolite-3G först och ovanpå Zeolite-Plus
Om dom har nå´n igentlig funktion/betydelse det vette fan?
räknar man på luftströmming och yta på filtret så lär det ta halva året innan man filtrerat huset..lite så..*s*
jag brukar spruta på pp-100 avfettning..jo jag vet låter våldsamt,sedan in med trädgårdslangen
(efter jag monterat bort elektroniken) och spola så hårt man nu kan så att dräneringen klarar svälja flödet..
nå´n gammal utvättat badlakan på golvet under skadar ju inte..*s*

Jo jag gillar inte alls bakugnen,den sitter precis mot motorn och den med hjälp av värme paketet lär göra att man nästan skulle kunna fixa varma mackor invändigt lådan?
efter som man till naturen inte kan låta bli å fingra på allt,så ska jag leta reda på en lämplig spänning att driva en liten 35mm datafläkt monterat på plåten?

Dogge
« Senast ändrad: 22 mars 2010, 19:31:55 av doggydoggen »
Bor i hus Team dogge i Umeå, dvs har ritat och byggt huset själv, är på c:a 130 m2 med övervåning på halva huset.
Timmrade ett garage/verkstad av en gammal västerbottensgård 2002 på c:a 70m2.
I huset sitter det 1 st toshiba 25 premium och 1 Ras10
som spets har jag en upphottat pelletskamin
St.Croix Aftonbay som styrs av bland annat utomhus temp och innetemp med automatisk start.
I garaget sitter det en Electrolux ESD09HRA samt ett luftvärmesystem ACJ med en ombyggd Minimaster värmeväxlare
Blev även en ombyggd minimaster värmeväxlare i huset.
Årsförbrukningen är runt 17-18T kw många kw blir det i garaget med maskiner och annat, bara belysningen som består av 30st 30w=900w lysrör som man ideligen glömmer att slå av!!!

Utloggad hokanp

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 523
  • Karma +0/-0
  • Älskar billig värme, speciellt frÃ¥n Kinapumpar
SV: Toshiba är det nå´t att ha Raffen.
« Svar #31 skrivet: 22 mars 2010, 19:35:51 »
Bara en liten sak jag hittade på nätet.
"I dagsläget vet jag ej om vi kommer att ta in dom senaste modellerna från Toshiba.
Dom är för närvarande alldeles för dyra att köpa in för dom effekterna dom ger. "

Gissa varifrån den kom. Har inget med hållbarheten att göra men...
« Senast ändrad: 22 mars 2010, 19:37:50 av hokanp »
Älskar billiga Kinapumpar men köpte en NIBE 2025 Luft/Vatten..

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: Toshiba är det nå´t att ha Raffen.
« Svar #32 skrivet: 22 mars 2010, 20:08:35 »
Bara en liten sak jag hittade på nätet.
"I dagsläget vet jag ej om vi kommer att ta in dom senaste modellerna från Toshiba.
Dom är för närvarande alldeles för dyra att köpa in för dom effekterna dom ger. "

Gissa varifrån den kom. Har inget med hållbarheten att göra men...

Aj..Aj. Raffen har fått ett horn i sidan...världens åttonde underverk dissat pga några sketna korv-ören.
Kapitalistiskt förfall..  knUp

Vissa fÃ¥r nog hyra beväpnad kaj-vakt  ;)
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8461
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Toshiba är det nå´t att ha Raffen.
« Svar #33 skrivet: 22 mars 2010, 20:57:08 »
Kommer det någon fortsättning hokanp på men..... :)

Jag tror jag vet vart det är taget ifrån, vinner jag en Toshiba då i gissningsleken ;)
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad hokanp

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 523
  • Karma +0/-0
  • Älskar billig värme, speciellt frÃ¥n Kinapumpar
SV: Toshiba är det nå´t att ha Raffen.
« Svar #34 skrivet: 22 mars 2010, 21:01:19 »
Kommer det någon fortsättning hokanp på men..... :)

Jag tror jag vet vart det är taget ifrån, vinner jag en Toshiba då i gissningsleken ;)

Tror redan du vet var det kommer ifrån ;D
Intresserad av att få en kommentar från Raffen huvuddunk
« Senast ändrad: 22 mars 2010, 21:02:52 av hokanp »
Älskar billiga Kinapumpar men köpte en NIBE 2025 Luft/Vatten..

Utloggad snillet

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 189
  • Karma +0/-0
SV: Toshiba är det nå´t att ha Raffen.
« Svar #35 skrivet: 22 mars 2010, 21:17:15 »
Trodde nästan jag förstod, och google är kraftfullt, hittar citatet på under 2 sekunder.

Är det ventilationsutveckling som inte vill sälja vidare tro ?
Arbetar med pumpar (inte värmepumpar utan pumpar), kör lite räserbil på asfalt ibland, går utmärkt att muta med MAT.

Toshiba RAS13SKVP-ND

Enplansvilla 116kvm boyta, 60kvm vidbyggt förråd/garage -73 i Kungälv.
Ursprunglig uppvärmning oljepanna, konverterades till pellets 2003 samtidigt som acktank och solfångare monterades, pga ökat platsbehov skall pannan demonteras under 2010.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8461
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Toshiba är det nå´t att ha Raffen.
« Svar #36 skrivet: 22 mars 2010, 21:37:28 »
Vet faktiskt inte hur ventilationsutveckling ställer sig till att sälja pumpar till mer eller mindre endast  nätförsäljare nuförtiden, pratade med en av deras representanter för 2 eller 3 Ã¥r sedan och det var väl ingen positiv kille egentligen i nÃ¥got sammanhang direkt  :)

Vet inte om dom har bytt kontaktperson sedan dess men det har dom i så fall tjänat på.

Kollade inköpspriserna förut i samband med att jag ställde en fråga angående eventuellt påisningsproblem för ganska länge sedan i Toshiba fliken.
Med priserna som var då och support/reservdelstillgång från dom olika leverantörerna kändes det inte bra, kändes som det endast skulle bli ett mindre antal maskiner och då fanns det ingen vits med att satsa på dessa.

Tittar man i Toshiba trådarna så verkar det inte vara så mycket Polar 2 ägare som har sagt vad dom tycker och tänker om sin maskin, vet inte om det beror på att Toshiba köpare inte är här på forumet eller att dom säljer ganska få.

Har lite svÃ¥rt att förstÃ¥ hur jag kunde bli inblandad i denna trÃ¥d egentligen med en gissningslek som jag inte riktigt har förstÃ¥tt vinken med ännu  ;D
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad hokanp

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 523
  • Karma +0/-0
  • Älskar billig värme, speciellt frÃ¥n Kinapumpar
SV: Toshiba är det nå´t att ha Raffen.
« Svar #37 skrivet: 22 mars 2010, 21:43:34 »
Vet faktiskt inte hur ventilationsutveckling ställer sig till att sälja pumpar till mer eller mindre endast  nätförsäljare nuförtiden, pratade med en av deras representanter för 2 eller 3 Ã¥r sedan och det var väl ingen positiv kille egentligen i nÃ¥got sammanhang direkt  :)

Vet inte om dom har bytt kontaktperson sedan dess men det har dom i så fall tjänat på.

Kollade inköpspriserna förut i samband med att jag ställde en fråga angående eventuellt påisningsproblem för ganska länge sedan i Toshiba fliken.
Med priserna som var då och support/reservdelstillgång från dom olika leverantörerna kändes det inte bra, kändes som det endast skulle bli ett mindre antal maskiner och då fanns det ingen vits med att satsa på dessa.

Tittar man i Toshiba trådarna så verkar det inte vara så mycket Polar 2 ägare som har sagt vad dom tycker och tänker om sin maskin, vet inte om det beror på att Toshiba köpare inte är här på forumet eller att dom säljer ganska få.

Har lite svÃ¥rt att förstÃ¥ hur jag kunde bli inblandad i denna trÃ¥d egentligen med en gissningslek som jag inte riktigt har förstÃ¥tt vinken med ännu  ;D

Du halkade in på ett bananskal. Mest för att Raffen hela tiden säger att Toshiba är förbannat bra och Kinapumpar är skräp. Men tittar man på totalkostnaden så är det något annat. Det var här som citatet från din sida passade så väldigt bra. Samtidigt så kan man bara titta på, man behöver inte svara om man inte vill.
Älskar billiga Kinapumpar men köpte en NIBE 2025 Luft/Vatten..

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8461
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Toshiba är det nå´t att ha Raffen.
« Svar #38 skrivet: 22 mars 2010, 21:58:13 »
Stämmer bra att jag inte behövt svara  Thumbsup
Blev dock väldigt nyfiken på ditt men....

Bäst att förtydliga att jag inte har något emot Toshiba om någon nu får för sig det, sålde GKVP samt SKVP modellerna tidigare.

Om nu mot all förmodan Ventilationsutveckling skulle höra av sig till mig med förslag om sammarbete så är det intressant, då finns support och reservdelar på närmare håll samt att inköpspriset förhoppningsvis vore konkurenskraftigt.

FÃ¥r väl se om Ventilationsutveckling läser här och är intresserade men jag tror inte det  :)
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad snillet

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 189
  • Karma +0/-0
SV: Toshiba är det nå´t att ha Raffen.
« Svar #39 skrivet: 22 mars 2010, 23:03:30 »
För att återgå till zeolitfiltret....

Ta bort, tycker jag.
Elektrostatfiltret skall du ju inte behöva byta, bara rengöra/tvätta ibland, samma med plastfiltren.
Arbetar med pumpar (inte värmepumpar utan pumpar), kör lite räserbil på asfalt ibland, går utmärkt att muta med MAT.

Toshiba RAS13SKVP-ND

Enplansvilla 116kvm boyta, 60kvm vidbyggt förråd/garage -73 i Kungälv.
Ursprunglig uppvärmning oljepanna, konverterades till pellets 2003 samtidigt som acktank och solfångare monterades, pga ökat platsbehov skall pannan demonteras under 2010.

Utloggad Oskar P.

  • i branchen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1022
  • Karma +1/-2
  • Kön: Man
  • the good old days
SV: Toshiba är det nå´t att ha Raffen.
« Svar #40 skrivet: 22 mars 2010, 23:12:41 »
snillet: tryckte på youtubelänken du hade och höll på att dö av skratt, japanarna har lite udda reklam.. kollade på en annan film och det verkar vara en polar2:a, men vilken häfitg display den hade, som visar effekten!!!

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Toshiba är det nå´t att ha Raffen.
« Svar #41 skrivet: 22 mars 2010, 23:42:40 »
Bara en liten sak jag hittade på nätet.
"I dagsläget vet jag ej om vi kommer att ta in dom senaste modellerna från Toshiba.
Dom är för närvarande alldeles för dyra att köpa in för dom effekterna dom ger. "
Gissa varifrån den kom. Har inget med hållbarheten att göra men...

Tjenare Hokanp!  JodÃ¥ jag tycker mig känna igen denna text frÃ¥n TS Comforts hemsida, sen varför han skriver pÃ¥ det sättet har jag ingen aning om faktiskt, antingen sÃ¥ är det väl av ren okunskap om pumparna ifrÃ¥ga eller ocksÃ¥ har han lite svÃ¥rt att kunna fÃ¥ till konkurrenskraftiga priser ut till kund för installerade pumpar av Toshibas fabrikat. Sc:,h
Sen när det gäller dina ev funderingar över effekterna mellan pumparna sÃ¥ kan man väl säga att den här nya RAS 10:an av polar2-pumparna som är minstingen i den familjen, och för att Ã¥terigen ge dig lite "fakta" som du brukar efterlysa sÃ¥ kan man väl säga att om vi jämför denna RAS 10:a med de här billigare Kinapumparna som du älskar som t.ex Coolix, Zibro m.fl i storlekarna ca 3,5-3,6 kw sÃ¥ ger alltsÃ¥ RAS 10:an ifrÃ¥n sig ungefär lika mkt i värmeeffekt vid ca -7 ºC som dessa Kinapumpar ger ifrÃ¥n sig vid ca +7 ºC  Eller alt ocksÃ¥ sÃ¥ ger denna RAS 10:a ifrÃ¥n sig ungefär lika mkt värmeeffekt vid ca -15 ºC som nämnda Kinapumpar ger ifrÃ¥n sig vid ca 0 ºC  ;)
Eller vi skulle kunna göra ännu en jämförelse kanske, man kan i princip sätta in 3 st eller varför inte t.om 4 st dylika RAS 10-pumpar i ett hus/bostadyta, alltså en pump i varje hörn av huset (även om det nu skulle kosta en slant) och man skulle ändå inte få en högre total driftskostnad för dessa 3-4 pumpars värmedrift tillsammans i det här huset gentemot vad man skulle få om man istället har 1 st Kinapump, utan förmodligen något lägre ev isf. :)

Mvh Raffen.
« Senast ändrad: 23 mars 2010, 00:32:28 av Raffen »
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar sÃ¥ används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare frÃ¥n 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn pÃ¥ ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen pÃ¥ beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron pÃ¥ beredaren i januari mÃ¥nad 2017 för första gÃ¥ngen efter drygt 42 Ã¥rs drift för dÃ¥ var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvÃ¥ningen, och bÃ¥da pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. 
LÃ¥g innan pumpinstallation pÃ¥ en total elförbrukning pÃ¥ mellan 16500 - 19000 kwh/Ã¥r beroende pÃ¥ vinter inkl hushÃ¥llsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helÃ¥r inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för Ã¥r 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. Ã…r 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. Ã…r 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. VÃ¥r rullande totala Ã¥rsförbrukning ligger fn pÃ¥ 8686kwh.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8461
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Toshiba är det nå´t att ha Raffen.
« Svar #42 skrivet: 23 mars 2010, 00:28:17 »
Som jag skrev i tidigare inlägg så var det felaktiga inköpspriser och eventuelt inte säkra support och reservdelshanteringar som var avgörande från dom leverantörer som tillhandahöll Polar2, tycker det framgår även i texten som är hämtad från min hemsida att maskinerna är för dyra för vad man får effektmässigt med dom inköpspriser som var då och kanske fortfarande är.

Jag skulle säkert hamna pÃ¥ ca 20000:- eller mer för en RAS10 ut till kund installerat och klart och det skulle jag ha väldigt svÃ¥rt att motivera med 2 Ã¥rs totalgaranti när Ventilationsutveckling förmodligen har lägre pris och 5 Ã¥rs garanti 

Att jag inte har nÃ¥gon direkt kunskap om polar2 är väl inte konstigt om jag inte marknadsför den  :)
Har väl aldrig pÃ¥stÃ¥tt att jag har nÃ¥gon kunskap om just Polar2 heller  Sc:,h
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad hokanp

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 523
  • Karma +0/-0
  • Älskar billig värme, speciellt frÃ¥n Kinapumpar
SV: Toshiba är det nå´t att ha Raffen.
« Svar #43 skrivet: 23 mars 2010, 02:42:22 »
Bara en liten sak jag hittade på nätet.
"I dagsläget vet jag ej om vi kommer att ta in dom senaste modellerna från Toshiba.
Dom är för närvarande alldeles för dyra att köpa in för dom effekterna dom ger. "
Gissa varifrån den kom. Har inget med hållbarheten att göra men...

Tjenare Hokanp!  JodÃ¥ jag tycker mig känna igen denna text frÃ¥n TS Comforts hemsida, sen varför han skriver pÃ¥ det sättet har jag ingen aning om faktiskt, antingen sÃ¥ är det väl av ren okunskap om pumparna ifrÃ¥ga eller ocksÃ¥ har han lite svÃ¥rt att kunna fÃ¥ till konkurrenskraftiga priser ut till kund för installerade pumpar av Toshibas fabrikat. Sc:,h
Sen när det gäller dina ev funderingar över effekterna mellan pumparna sÃ¥ kan man väl säga att den här nya RAS 10:an av polar2-pumparna som är minstingen i den familjen, och för att Ã¥terigen ge dig lite "fakta" som du brukar efterlysa sÃ¥ kan man väl säga att om vi jämför denna RAS 10:a med de här billigare Kinapumparna som du älskar som t.ex Coolix, Zibro m.fl i storlekarna ca 3,5-3,6 kw sÃ¥ ger alltsÃ¥ RAS 10:an ifrÃ¥n sig ungefär lika mkt i värmeeffekt vid ca -7 ºC som dessa Kinapumpar ger ifrÃ¥n sig vid ca +7 ºC  Eller alt ocksÃ¥ sÃ¥ ger denna RAS 10:a ifrÃ¥n sig ungefär lika mkt värmeeffekt vid ca -15 ºC som nämnda Kinapumpar ger ifrÃ¥n sig vid ca 0 ºC  ;)
Eller vi skulle kunna göra ännu en jämförelse kanske, man kan i princip sätta in 3 st eller varför inte t.om 4 st dylika RAS 10-pumpar i ett hus/bostadyta, alltså en pump i varje hörn av huset (även om det nu skulle kosta en slant) och man skulle ändå inte få en högre total driftskostnad för dessa 3-4 pumpars värmedrift tillsammans i det här huset gentemot vad man skulle få om man istället har 1 st Kinapump, utan förmodligen något lägre ev isf. :)

Mvh Raffen.

Jaja, pratar utan kunskap igen. Min ger COP 3,6 vid minus 6 grader, i ren värme 4,6 kW. Är uppmätt enligt den standard som finns. Sen kan du ju snacka för dina Toshiba hur mycket du vill och nedvärdera våra Kinapumpar men snacka inte en massa skit utan håll dig till riktig fakta.
Älskar billiga Kinapumpar men köpte en NIBE 2025 Luft/Vatten..

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Toshiba är det nå´t att ha Raffen.
« Svar #44 skrivet: 23 mars 2010, 10:07:38 »
Hej Hokanp!  Ja men det är ju precis det jag gör här i mitt inlägg (pratar fakta alltsÃ¥), eller förstod du inte budskapet kanske?? Jag jämförde ju de här kinapumparna pÃ¥ ca 3,5 kw med Toshibas RAS 10 polar2-pump, och dÃ¥ fÃ¥r man ganska lätt fram de uppgifter och fakta som jag presenterade här. Pumparnas maxeffekter inkl deras högsta copvärden brukar alltid uppges vid en utetemp pÃ¥ +7 ºC nämligen (och +20 ºC inne) även om jag har sett nÃ¥gon uppgift pÃ¥ Zibro där de hade angivit +9 ºC  F.ö uppges det inga andra uppgifter vid nÃ¥gra andra utetemperaturer när det gäller skräppumparna ivf Hokanp utan endast för märkespumparna i samband med tester hos Energimyndigheten. Sen om du nu rÃ¥kar ha nÃ¥gra st Hualingpumpar pÃ¥ om de nu var pÃ¥ max ca 4,8 kw vid +7 ºC om jag inte missminner mig nu sÃ¥ kan ju den pumpen inte gärna ge ifrÃ¥n sig 4,6 kw vid -6 ºC och spec inte en ren AC-pump som detta är frÃ¥gan om med R407-gas, det förstÃ¥r väl vem som helst sÃ¥ var fÃ¥r du allt ifrÃ¥n egentligen. Sc:,h De här Hualingpumparna togs väl in i en mkt liten omfattning nÃ¥gon gÃ¥ng 2004-2005 har jag för mig och kostade väl ca 7500:- kr pÃ¥ den tiden. :)

Mvh Raffen.
« Senast ändrad: 23 mars 2010, 10:41:11 av Raffen »
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar sÃ¥ används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare frÃ¥n 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn pÃ¥ ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen pÃ¥ beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron pÃ¥ beredaren i januari mÃ¥nad 2017 för första gÃ¥ngen efter drygt 42 Ã¥rs drift för dÃ¥ var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvÃ¥ningen, och bÃ¥da pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. 
LÃ¥g innan pumpinstallation pÃ¥ en total elförbrukning pÃ¥ mellan 16500 - 19000 kwh/Ã¥r beroende pÃ¥ vinter inkl hushÃ¥llsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helÃ¥r inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för Ã¥r 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. Ã…r 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. Ã…r 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. VÃ¥r rullande totala Ã¥rsförbrukning ligger fn pÃ¥ 8686kwh.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!