0 medlemmar och 6 gäster tittar på detta ämne.
Citat från: Raffen skrivet 23 mars 2010, 10:07:38Hej Hokanp! Ja men det är ju precis det jag gör här i mitt inlägg (pratar fakta alltså), eller förstod du inte budskapet kanske?? Jag jämförde ju de här kinapumparna på ca 3,5 kw med Toshibas RAS 10 polar2-pump, och då får man ganska lätt fram de uppgifter och fakta som jag presenterade här. Pumparnas maxeffekter inkl deras högsta copvärden brukar alltid uppges vid en utetemp på +7 ºC nämligen (och +20 ºC inne) även om jag har sett någon uppgift på Zibro där de hade angivit +9 ºC F.ö uppges det inga andra uppgifter vid några andra utetemperaturer när det gäller skräppumparna ivf Hokanp utan endast för märkespumparna i samband med tester hos Energimyndigheten. Sen om du nu råkar ha några st Hualingpumpar på om de nu var på max ca 4,8 kw vid +7 ºC om jag inte missminner mig nu så kan ju den pumpen inte gärna ge ifrån sig 4,6 kw vid -6 ºC och spec inte en ren AC-pump som detta är frågan om med R407-gas, det förstår väl vem som helst så var får du allt ifrån egentligen. De här Hualingpumparna togs väl in i en mkt liten uppfattning någon gång 2004-2005 har jag för mig och kostade väl ca 7500:- kr på den tiden. Mvh Raffen.Hej RaffenEftersom du inte har uppgifter om Zibros pumpar exempelvis SC1235Så kan jag meddela att de ger 69,8% vid -7Det kan ju jämföras med Toshiba som du refererar till ger bara 64,7% vid -7Så det verkar ju som i detta fall är Zibros pumpar mer effektiva.Mvh BB
Hej Hokanp! Ja men det är ju precis det jag gör här i mitt inlägg (pratar fakta alltså), eller förstod du inte budskapet kanske?? Jag jämförde ju de här kinapumparna på ca 3,5 kw med Toshibas RAS 10 polar2-pump, och då får man ganska lätt fram de uppgifter och fakta som jag presenterade här. Pumparnas maxeffekter inkl deras högsta copvärden brukar alltid uppges vid en utetemp på +7 ºC nämligen (och +20 ºC inne) även om jag har sett någon uppgift på Zibro där de hade angivit +9 ºC F.ö uppges det inga andra uppgifter vid några andra utetemperaturer när det gäller skräppumparna ivf Hokanp utan endast för märkespumparna i samband med tester hos Energimyndigheten. Sen om du nu råkar ha några st Hualingpumpar på om de nu var på max ca 4,8 kw vid +7 ºC om jag inte missminner mig nu så kan ju den pumpen inte gärna ge ifrån sig 4,6 kw vid -6 ºC och spec inte en ren AC-pump som detta är frågan om med R407-gas, det förstår väl vem som helst så var får du allt ifrån egentligen. De här Hualingpumparna togs väl in i en mkt liten uppfattning någon gång 2004-2005 har jag för mig och kostade väl ca 7500:- kr på den tiden. Mvh Raffen.
Hej Hokanp! Ja men det är ju precis det jag gör här i mitt inlägg (pratar fakta alltså), eller förstod du inte budskapet kanske?? Jag jämförde ju de här kinapumparna på ca 3,5 kw med Toshibas RAS 10 polar2-pump, och då får man ganska lätt fram de uppgifter och fakta som jag presenterade här. Pumparnas maxeffekter inkl deras högsta copvärden brukar alltid uppges vid en utetemp på +7 ºC nämligen (och +20 ºC inne) även om jag har sett någon uppgift på Zibro där de hade angivit +9 ºC F.ö uppges det inga andra uppgifter vid några andra utetemperaturer när det gäller skräppumparna ivf Hokanp utan endast för märkespumparna i samband med tester hos Energimyndigheten. Sen om du nu råkar ha några st Hualingpumpar på om de nu var på max ca 4,8 kw vid +7 ºC om jag inte missminner mig nu så kan ju den pumpen inte gärna ge ifrån sig 4,6 kw vid -6 ºC och spec inte en ren AC-pump som detta är frågan om med R407-gas, det förstår väl vem som helst så var får du allt ifrån egentligen. De här Hualingpumparna togs väl in i en mkt liten omfattning någon gång 2004-2005 har jag för mig och kostade väl ca 7500:- kr på den tiden. Mvh Raffen.
Ett litet tillägg Toshiba tillverkas i Kina i Guangdong.
Som TS sagt innan, jag undrar VERKLIGEN om Raffens raljerande är till gott för Toshiba................................................
Citat från: snillet skrivet 23 mars 2010, 13:25:52Som TS sagt innan, jag undrar VERKLIGEN om Raffens raljerande är till gott för Toshiba................................................Ämnet är inge vidare kul heller. Tycker att vissa har hängt upp sig på ett uttalande. Vore jag dessa herrar så skulle jag vänta i stället för att jaga i varenda tråd som Raffen noteras i.MVHMagnus
ETT uttalande? tror du missat huvuddelen av alla inlägg på detta forum då.Vem behöver jaga? Tycker det rasslar in inlägg utan jagande.Jag tror att Toshiba är något att ha, jag är inte helt dum .....(kanske) klart det är en mycket potent maskin. DOCK så förstörs dess rykte lite av detta upphöjande till gudsmaskin av en viss person men det är ju bara på detta forum endast (som tur är?).
Citat från: hokanp skrivet 23 mars 2010, 15:26:14Håller man på med uttryck som skräppumpar, skitpumpar mm. så är det klart bäddat för konflikt. Alla vet att Kinapumpar klart har sämre värde än t.ex. de dyrare. Detta medför inte per automatik att det är skräp- eller skitpumpar. Höjer man sedan ett eller ett par märken till skyarna så är det klart att det uppfattas illa. Vi som köper pumpar från Kina m.fl.länder gör detta kanske för att vi har ett annat utgångsläge med behovet av värmepump. Vi kan kanske inte räkna hem en dyr märkespump på samma sätt. Jag kan själv konstatera att de pumparna som jag har kontroll över är mycket bra samt att de ger den värme som vi förväntar oss. Jag gråter inte om min pump får startas om 1 gång i månaden. Samtidigt som "mina" pumpar ger mycker värme så vet vi vilken effekt de tar. De har inte heller haft något problem med nedisning som många andra har haft.Efterlyser själv en klart bättre ton då det gäller de olika typerna av värmepumpar. Likaså ska man komma med fakta och inte påhittade fantasi uppgifter.Alla vet att Kinapumpar klart har sämre värde än t.ex. de dyrare. Det har jag missat totalt..Hur menas med det? Jämfört med vad?Annars håller jag med dig..
Håller man på med uttryck som skräppumpar, skitpumpar mm. så är det klart bäddat för konflikt. Alla vet att Kinapumpar klart har sämre värde än t.ex. de dyrare. Detta medför inte per automatik att det är skräp- eller skitpumpar. Höjer man sedan ett eller ett par märken till skyarna så är det klart att det uppfattas illa. Vi som köper pumpar från Kina m.fl.länder gör detta kanske för att vi har ett annat utgångsläge med behovet av värmepump. Vi kan kanske inte räkna hem en dyr märkespump på samma sätt. Jag kan själv konstatera att de pumparna som jag har kontroll över är mycket bra samt att de ger den värme som vi förväntar oss. Jag gråter inte om min pump får startas om 1 gång i månaden. Samtidigt som "mina" pumpar ger mycker värme så vet vi vilken effekt de tar. De har inte heller haft något problem med nedisning som många andra har haft.Efterlyser själv en klart bättre ton då det gäller de olika typerna av värmepumpar. Likaså ska man komma med fakta och inte påhittade fantasi uppgifter.
Citat från: hokanp skrivet 23 mars 2010, 16:10:36Citat från: BosseBus skrivet 23 mars 2010, 15:31:29Citat från: hokanp skrivet 23 mars 2010, 15:26:14Håller man på med uttryck som skräppumpar, skitpumpar mm. så är det klart bäddat för konflikt. Alla vet att Kinapumpar klart har sämre värde än t.ex. de dyrare. Detta medför inte per automatik att det är skräp- eller skitpumpar. Höjer man sedan ett eller ett par märken till skyarna så är det klart att det uppfattas illa. Vi som köper pumpar från Kina m.fl.länder gör detta kanske för att vi har ett annat utgångsläge med behovet av värmepump. Vi kan kanske inte räkna hem en dyr märkespump på samma sätt. Jag kan själv konstatera att de pumparna som jag har kontroll över är mycket bra samt att de ger den värme som vi förväntar oss. Jag gråter inte om min pump får startas om 1 gång i månaden. Samtidigt som "mina" pumpar ger mycker värme så vet vi vilken effekt de tar. De har inte heller haft något problem med nedisning som många andra har haft.Efterlyser själv en klart bättre ton då det gäller de olika typerna av värmepumpar. Likaså ska man komma med fakta och inte påhittade fantasi uppgifter.Alla vet att Kinapumpar klart har sämre värde än t.ex. de dyrare. Det har jag missat totalt..Hur menas med det? Jämfört med vad?Annars håller jag med dig..Kanske lite fel av mig då jag syftar på de som jag har kunskap om, d.v.s. pumpar som är 3-5 år gamla. Har ingen ny pump från Kina så där kan jag inte säga att de skulle vara sämre. det är ok.. allt för många håller på att prata som kina-pumpar vore dåliga det finns rätt många modeller kan jag upplysa om från kina..8 million sets by the year of 2008 Ja då är ju både Midea och Toshiba + 2 till med där på just den lilla fabriken.
Citat från: BosseBus skrivet 23 mars 2010, 15:31:29Citat från: hokanp skrivet 23 mars 2010, 15:26:14Håller man på med uttryck som skräppumpar, skitpumpar mm. så är det klart bäddat för konflikt. Alla vet att Kinapumpar klart har sämre värde än t.ex. de dyrare. Detta medför inte per automatik att det är skräp- eller skitpumpar. Höjer man sedan ett eller ett par märken till skyarna så är det klart att det uppfattas illa. Vi som köper pumpar från Kina m.fl.länder gör detta kanske för att vi har ett annat utgångsläge med behovet av värmepump. Vi kan kanske inte räkna hem en dyr märkespump på samma sätt. Jag kan själv konstatera att de pumparna som jag har kontroll över är mycket bra samt att de ger den värme som vi förväntar oss. Jag gråter inte om min pump får startas om 1 gång i månaden. Samtidigt som "mina" pumpar ger mycker värme så vet vi vilken effekt de tar. De har inte heller haft något problem med nedisning som många andra har haft.Efterlyser själv en klart bättre ton då det gäller de olika typerna av värmepumpar. Likaså ska man komma med fakta och inte påhittade fantasi uppgifter.Alla vet att Kinapumpar klart har sämre värde än t.ex. de dyrare. Det har jag missat totalt..Hur menas med det? Jämfört med vad?Annars håller jag med dig..Kanske lite fel av mig då jag syftar på de som jag har kunskap om, d.v.s. pumpar som är 3-5 år gamla. Har ingen ny pump från Kina så där kan jag inte säga att de skulle vara sämre.
Citat från: Raffen skrivet 23 mars 2010, 10:07:38jag kan bara konstatera att du lever i din egen värld, helt avskilt från verkligheten och riktig fakta. Hualing har tagits in i Sverige under ett antal år med början 2003. De importeras fortfarande och säljs framförallt i södra Sverige då importören är placerad här. Gällande min värmepump sär är det en värmepump och inget annat oavsett vad du tycker. Den har gas 407C mycket beroende att den börjar att bli gammal. När det gäller effekten så stämmer de siffror som jag redovisade. De är uppmätta på ett vetenskapligt sätt med utrustning samt testprotokoll från våra professor inom energiteknik. Och låt mig bara säga det att jag litar betydligt mer på honom är på dina gissningar. Ska du hålla på att kritisera Kinapumpar som du gör så HÅLL DIG TILL FAKTA och inte eget tyckande. Konstaterar att den kunskapen du besitter är väldigt begränsad och då kanske till Toshibas dyra pumpar. Samtidigt försår jag den rädsla som finns för Kinapumpar då Kina är nästa ledande land på värmepumpar. Deras forskning har kommit väldigt långt och kommer att skaka om västvärlden så småning om. För fakta, sök lite på vetenskapliga artiklar.
Citat från: hokanp skrivet 23 mars 2010, 12:54:49Citat från: Raffen skrivet 23 mars 2010, 10:07:38jag kan bara konstatera att du lever i din egen värld, helt avskilt från verkligheten och riktig fakta. Hualing har tagits in i Sverige under ett antal år med början 2003. De importeras fortfarande och säljs framförallt i södra Sverige då importören är placerad här. Gällande min värmepump sär är det en värmepump och inget annat oavsett vad du tycker. Den har gas 407C mycket beroende att den börjar att bli gammal. När det gäller effekten så stämmer de siffror som jag redovisade. De är uppmätta på ett vetenskapligt sätt med utrustning samt testprotokoll från våra professor inom energiteknik. Och låt mig bara säga det att jag litar betydligt mer på honom är på dina gissningar. Ska du hålla på att kritisera Kinapumpar som du gör så HÅLL DIG TILL FAKTA och inte eget tyckande. Konstaterar att den kunskapen du besitter är väldigt begränsad och då kanske till Toshibas dyra pumpar. Samtidigt försår jag den rädsla som finns för Kinapumpar då Kina är nästa ledande land på värmepumpar. Deras forskning har kommit väldigt långt och kommer att skaka om västvärlden så småning om. För fakta, sök lite på vetenskapliga artiklar.Hej Hokanp! Ja det är väl bra tycker jag att du erkänner att vi lever i olika världar du och jag när det gäller värmepumpar för det är ju precis sant nämligen. Sen vore det väl kanske bra om du för din egen skull kunde vara så pass seriös så att du isf talar om vad det var som var fel i mina uppgifter ang den jämförelse som jag gjorde mellan de här Kinapumparna på ca 3,5 kw och Toshibas minsting RAS 10:an?? Sen att jämförelsen kom just med Toshiban anser jag väl kanske var helt din egen förtjänst i just det här specifika fallet eftersom du väl hade synpunkter på den pumpens effekt eller hur?? Detta istället för att du nu bara påstår bara att jag är långt ifrån verklighet och fakta för det låter väl inte spec trovärdigt i längden för din del utan ger väl snarare sken av ett ganska omoget uppträdande tycker jag om du inte närmare kan förklara vad som var fel i uppgifterna i mitt inlägg.Sen att du istället tar upp de här Hualing-pumparna som du har och höjer till skyarna hörde väl kanske inte riktigt ihop med de pumpar som jag gjorde jämförelsen med i mitt inlägg och är väl därför ganska ointressant enligt min mening, att de såldes av en importör i södra Sverige det visste jag redan men inte exakt från vilket årtal, men menar du att de här pumparna säljs fortfarande alltså?? Det finns ju t.om en tråd på forumet om de här pumparna: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5469.msg51157#msg51157Den här professorn inom energiteknik som du hänvisar till, vem är han?? Du kan väl maila eller PM:a mig namnet på honom inkl gärna hans mailadress så att jag kan kontakta honom och höra lite hur han ser på livet med de här Hualing-pumparna, eller om det möjligtvis är så bara att han i rent reklamsyfte har fått betalt för ett positivt uttalande om dem ev kanske. Och som sagt Hokanp, hur vore det om du själv kommer med lite ordentliga fakta ang den här jämförelsen som jag gjorde och presenterar din bild av detta isf inkl gärna presenterar lite trovärdiga uppgifter och bevis från den här professorn inom energiteknik istället för att bara prata i nattmössan och gnälla på mig?? Mvh Raffen.