0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Har innerdelen på Nocrian ändrats på sistone? På min sitter det en stor vinge som typ styr till 80% vilken riktning luftflödet ska ha. När jag riktar alla mina vingar så högt som möjligt i värmeläge skulle det knappast göra någon skillnad att rikta om den tunna översta vingen. Med högsta inställning på vingarna så riktas luften snett framåt och nedåt, men luften stannar ju inte för att den träffar golvet. Våra draperier 12 meter från pumpen fladdrar som båtvimplar när Nocrian blåser på max. Att rikta den varma luften rakt fram verkar ju inte så optimalt då den varma luften stiger?Undrar också om vissa har blandat ihop effekt och COP i diskussionerna om det sk "monstret". Att den har hög effekt råder det väl inget tvivel om. Att den bara därför skulle ha "monster-COP" är ju inte alls självklart. Fördelen med hög effekt är att man kan värma större yta och slippa alternativa värmekällor som att tex investera i en till pump. Det är ju också ett sätt att spara pengar. Har faktiskt ingen aning om vilket COP Fujitsu marknadsför att Nocrian har, men inte är det väl något av de högsta på marknaden?I manualen så anges ju även att Nocrians arbetsområde är ner till ca -15 ºC. Att den då inte avfrostar perfekt eller att tempstyrningen inte fungerar helt optimalt vid -25 kanske inte är så mycket att gnälla om. Tror att jag läst någonstan att den kan producera värme ner till -30, men man kan knappast kräva att den ska fungera optimalt vid temperaturer 10 grader under vad den är byggd för.
Håller med dig! Ser ingen större skillnad med Boschen som inte orkade mer än -7-10gr beroende på väder, ibland lite kallare, spetsar med el dessa dagar, men kall vinter detta år.Men komforten dalade rejält med Nocrian, skållhett i hallen..slut! Hade man fått vingen rakt ut så hade tempen varit rejält mycket varmare..Nocrian ger hyffsad effekt vid minusgrader, men blir inte lika impad som alla andra här inne som inte ens säger Nocria, de säger " Monstret"! Men den förbrukar rejält med effekt med! 10A säkringen är riktigt varm..
Det där var ju ett riktigt bakslag. Där försvann Nocria från spekulantlistan, tur det finns andra fabrikat att välja av.År av väntan på ett SP test har förflutet, fortfarande inget SP test. Sen dyker ett finskt test upp där den visar upp medioker prestanda. Under tiden har man matats med fina siffror från säljare. Samband? Nä vill man ha effekt vid låga temperaturer kan man ju lika gärna stötta en klenare men annars effektivare pump med el-element.
Har relativt öppen planlösning, funkade som sagt strålande när jag hade vingen rakt ut med Boschen, då pressades varmluften ut och den svalare luften vandrade under tillbaka till pumpen, nu blir det en varm vägg när pumpen pressar luften nedåt, kalluften kommer inte tillbaka till pumpen./A.