0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
http://www.fgfinland.fi/PDF_www/VTT-S-08054-09.pdf
Apan! vad grundar du det på ?är du ÅF eller montör eller liknande med erfarenhet av div modeller och fabrikat ?Det är alltid kul att höra åsikter från annat håll själv har jag satt eller pillat med det mesta...och kan inte säga att jag tycker Nocrian ger dåligt med effekt.nån enstaka reklamation finns väl..men inte mer än den "genomsnittliga" pumpen av kvalitets-märke !Och definitivt ljusår mindre reklamationer än de pumpar av kina-fabrikat du jämför med (åtminstonde här i min region).Faktum är väl att Nocrian (tillsammans med ME FD35) var den som knäckte SP:s klimatkammare effektmässigt.Däremot tycker jag inte den har lika väl optimerad avfrostningsaut som FD:n har.och enl ett diagram från den svenska generalagenten (identiskt med det publicerat på forumet) har maskinen betydligt bättre COP och effekt än det som redovisas i Finland.men det är min åsikt ...som givetvis inte behöver vara rätt.
Vet inte detta Cop, jämför med min gamla Atlas som hade Cop 2.9 vid +7, men värmde huset gott i -18, men som sagt, Nocrian är en vanlig värmepump, effekten är lite uppmålad, enda lilla vinsten är att den har mycket effekt att stoppa in, sen är de andra pumparna bättre på de mesta.
Var mer nöjd med Boschen, som jag sa, " när den orkade!", mycket mycket bättre värmespridning! Nu är det skållhett i hallen och golvet, men ändå svalt i köket som ligger angränsande, måste ha en bordsfläkt när det blir -10 ute för att få värmen dit, Boschen var det inga problem, Läs: när den orkade med!Orsak: Vingen gick att ställa rakt ut! Tycker det är kasst med Nocria att de har nån koll på det, men tycker effekten är bra och fläktstyrningen funkar bra.Och cop värdet är inget att skryta om, om man ens skall titta på detta värde? Ser ingen skillnad mellan gamla kina Atlas på Cop 2.9 och Boschens 5.4 tex.Och vidare, när jag jag körde El element när inte Boschen orkade, ser heller inte många kwh i skillnad/dygn vid samma temp motför när endast Nocrian orkar, för den vill ha 2.5kw snudd på, stumt! och vingen rakt ned..Nej visste jag att Toshiba Ras pumpen var lika mycket effekt, och bättre luftbehandling så../A.