0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Om man har krypgrund finns inga genvägar, vill man vara skyddad mot fukt måste man ha avfuktare.Att ventilera mycket förvärrar bara problematiken, detta förutsatt att man inte har "stående vatten" under huset, då hjälper det liiite med ventilation, men det möglar ändå.Hoppas att det går bra för dig, skulle inte tro du vill göra om det en gång till, eller hur?
hur kan det förvärra att man har god ventiation? det måste du förklara...
Citerahur kan det förvärra att man har god ventiation? det måste du förklara...Under mitt hus blir det i princip aldrig mer än +16 grader på sommaren, ja, jag har tempmätning och fuktmätning där..., Vad som händer när det är varmt och fuktigt ute och man ventilerar krypgrunden ordentligt (mycket) är att stora mängder fukt förs in i krypgrunden, eftersom tempen i krypgrunden är lägre än uteluftens temp så får man fuktutfällning på ytorna under huset.Jag säger det igen, ökad ventilation, ökad isolering förvärrar problemen med fukt, huruvida det uppstår lukt eller ej hänger mer på hur pass mycket organiska ämnen som fukten har att reagera med under huset.
Citat från: Rickard skrivet 04 mars 2005, 05:19:46Citerahur kan det förvärra att man har god ventiation? det måste du förklara...Under mitt hus blir det i princip aldrig mer än +16 grader på sommaren, ja, jag har tempmätning och fuktmätning där..., Vad som händer när det är varmt och fuktigt ute och man ventilerar krypgrunden ordentligt (mycket) är att stora mängder fukt förs in i krypgrunden, eftersom tempen i krypgrunden är lägre än uteluftens temp så får man fuktutfällning på ytorna under huset.Jag säger det igen, ökad ventilation, ökad isolering förvärrar problemen med fukt, huruvida det uppstår lukt eller ej hänger mer på hur pass mycket organiska ämnen som fukten har att reagera med under huset.ska jag stänga av ventilerna då tycker du? eller bara när det är varmt och fuktigt ute...