Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Ventilation, fukt och radon-forum
»
Krypgrunder
(Moderator:
Rickard
) »
Ämne:
krypgrundsrenovering!!
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor:
Prev
1
2
[
3
]
4
5
Next
Alla
Gå ned
Författare
Ämne: krypgrundsrenovering!! (läst 57011 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
admin
Gäst
admin
Re:krypgrundsrenovering!!
«
Svar #30 skrivet:
05 juni 2004, 19:25:46 »
Citera
Så där får du inte skriva!
Du kan ju ta död på en hel bransch
(Men jag har hört andra som sagt samma sak om citronsyra, så jag tror dig!)
Loggat
skogstomten
Kan värmepumpar
Stad/land: Enskede
Antal inlägg: 102
Karma +0/-0
Kön:
Dubbelt så bra finns inte (när man ska vara nöjd)
skogstomten
«
Svar #31 skrivet:
22 juni 2004, 14:26:01 »
Citera
När jag höll på med torrluftsanläggningar på 90-talet så ansågs trådhygrostater vara det överlägset mest tillförlitliga. har också för mig att om man köper hos Munters så kan man kalibrera dom där gratis med jämna mellanrum. Men å andra sidan är det inte så jättenoga om det är 55, 58 eller 61% luftfuktighet.
Vill man göra kalibreringen själv så skaffa en "slungpsykrometer" en slags tvåtremometrsmätare där den ena är försedd med en liten filt som skall vara blöt. Absolut en säkrare metod än diverse elektroniska hygrostater (som jag också har erfarenhet av) Dom behövde ändå kalibreras vart och vartannat år för att visa rätt.
På slungpsykrometern kommer termometrarna att visa olika resultat och man kan ur ett enkelt digram läsa ut fuktigheten som råder. Då är det bara att stänga in hygrostaten som man vill kalibrera i ett slutet rum med stabil fukktighet och göra en mätning där efter ett antal timmar när hygrostaten anpassat sig till omgivningen och sen kalibrera hygrostaten till rätt värde.
Angående rörern så använde vi bara enkla spirorör där vi enstaka gånger extratätade skarvarna med vanlig silvertejp då inte skarvarnas vanliga gummitätning verkade tillräckligt bra. å andra sidan så är det ju oftast så att aggregatet är placerat i krypgunden så ett evntuellt minimalt läckage kommer ju ändå in på ungefär rätt ställe. Vill man sen leda ut en anslutning till tvättstugan så kan det kanske vara befogat att täta av vägggenomföringar och skarvar för optimal funktion.
Men det här är ju rejäla luftvolymer vi pratar om så några smärre läckage här och var påbverkar ekonomin ytterst lite. Det enda blir att aggregatet får gå några extra timmar/år men det är också allt
Loggat
Skogstomten
andreasp
Nybörjare
Antal inlägg: 6
Karma +0/-0
andreasp
«
Svar #32 skrivet:
24 augusti 2004, 21:39:29 »
Citera
Flera av er har något ni kallar rasskydd, är detta någon form av skiva och är det i sådana fall viktigt att den kan släppa ut fukt?
Loggat
Bertil
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 7204
Karma +6/-2
gsg..... gåre så gåre
Bertil
«
Svar #33 skrivet:
25 augusti 2004, 00:23:45 »
Citera
Rasskydd... En skiva som ligger i underkant på kantbalken utvändigt så inte jord ska rasa in.
Alltså på en torpargrund med kantbalkar.
En gammal hederlig murad krypgrund har inget sånt!!
Loggat
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med grannen vi "håller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.
andreasp
Nybörjare
Antal inlägg: 6
Karma +0/-0
andreasp
«
Svar #34 skrivet:
25 augusti 2004, 09:15:58 »
Citera
Jag har fått för mig att man skall fylla under kantbalken med ett ventilerande material, vilket förmodligen oftast är singel. Om man istället ställer dit en skiva som inte kan släppa igenom luft kanske det kan resultera i att man tvingar upp fukten i balken!?
Själv tyckte jag det var genialt att ställa markskivor (ecoprim) för att slippa fylla så mycket, men funderar nu i efterhand om jag hållit kvar fukt under grundet i onödan.
Loggat
Bertil
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Karma +6/-2
gsg..... gåre så gåre
Bertil
«
Svar #35 skrivet:
25 augusti 2004, 12:03:13 »
Citera
OM du fyller material under kantbalken har du sabbat hela idén, det är ju pelarna som står på frostfrit som ska bära balkarna/huset.
Fyller du under balkarna kan du få uppfrysning som lyfter hela huset.
Nu talar ja iofs inte om Skåne kanske
Du gjorde det rätta, en del söm använt masonit har fått se marken sätta sig när masoniten tillslut har gett vika, dé é inge kul när frugans rabatter försvinner ner i djupet
Loggat
Enskild vattentäkt tillsammans med grannen vi "håller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Front
Nybörjare
Stad/land: Halmstad
Antal inlägg: 3
Karma +0/-0
Kön:
Front
«
Svar #36 skrivet:
06 oktober 2004, 20:51:26 »
Citera
Jag köpte ett hus byggt 1980 med lite påväxt på trossbotten. Rekommendationen av besiktningsmannen var att montera in en krypgrundsavfuktare.
När vi köpt huset gjorde jag en närmare inspektion av torpargrunden och upptäckte att plast saknades på marken.
Så jag isolerade inkommande vattenröret, la ut plast på marken samt isolerade MARKEN med 5 cm cellplast och täppte till hälften av ventilerna till torpargrunden. Även en temperaturmätare och hygrometer sattes in i grunden.
Runt påväxten på trossbotten markerade jag med en kniv
I somras var jag nere i torpargrunden, och upptäckte att temperaturen var 1 grad varmare i grunden än utomhus (en regning sommardag). Hygrometern var av så dålig kvalité att jag inte litar på den (Biltema). Påväxten var lika stor som förra året.
Tyvärr så var jag inte inne grunden när solen kom fram.
Mitt hus hade inte luktproblem i bostadsutrymmet, samt huset har mekanisk till o frånluft med värmeväxlare.
Detta betyder inte att bekymret med min torpargrund är löst!
Loggat
admin
Gäst
admin
«
Svar #37 skrivet:
06 oktober 2004, 21:55:29 »
Citera
Min erfarenhet är att tillväxt under trossbotten är vanlig på alla torpargrundshus, men att luktproblematiken är större i de hus som bara har självdragsventilation.
Finns det fler som har samma erfarenheter?
Fukten måste du ta bort med en avfuktare, det hjälper något att isolera marken, men inte helt. Vem vet hur det ser ut under dina cellplastskivor...
Kanske det möglar där nu istället...
Loggat
Front
Nybörjare
Karma +0/-0
Kön:
Front
«
Svar #38 skrivet:
09 oktober 2004, 21:39:29 »
Citera
Det tror jag inte, då cellplasten och den åldersbeständiga plasten är av oorganiskt material.
Men jag skall krypa ner i torpargrunden för att se om det eventuellt kanske finns kondensvatten mellan cellplast o plasen
Loggat
admin
Gäst
admin
«
Svar #39 skrivet:
09 oktober 2004, 23:01:53 »
Citera
Titta istället under cellplasten, det är där du får köldbryggan...
Speciellt på våren/försommaren
kommer du att få mycket kondens under cellplasten, finns det då organiskt material under cellplasten kommer det att mögla.
Loggat
Bertil
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Karma +6/-2
gsg..... gåre så gåre
Bertil
«
Svar #40 skrivet:
09 oktober 2004, 23:54:07 »
Citera
Tänk på detta om ni har krypgrund/platta på mark.
ALLT organiskt material skall tas bort tex spån brädbitar mm.
organsiskt material som ligger direkt på mark möglar och ruttnar. Om det täcks med plast blir det alltid 100% fuktighet (viket man skall göra). Kondens bildas mot plasten, men det gör inget om man städat först (det ska bli så)
Nån kanske tror att ev lukt inte går genom plasten så det spelar ingen roll om det finns lite rester kvar.
Härmed meddelas ATT lukten går rakt genom plast!
Men även genom tex 100 mm betong!!!
det upptäcktes i början när man sanerade "sjuka hus".
det kasseinhaltiga flytspacklet bilades bort, nytt spackel påfördes saneringen avslutades allt var frid o fröjd.
Men prblemen kom tillbaka efter nån månad, alla i branschen dömde ut dom berörda som psykfall. Inbillningsjuka individer.
MEN det visade sig att underliggande betong tagit åt sig av emmissionerna, delvis pga av väldigt täta ytskikt.
En tid efter saneringen trängde detta upp genom spacklet vidare förbi plastmattorna och huset var "sjukt" igen.
Det kan direkt tillämpas även på mögel!! Alltså bort med allt organsikt på med en plast (ev) avfukta för att vara säker. Sen är det frid och fröjd.
det finns ett antal exempel på saneringar där orsaken har varit spånor kvarlämnade på plattan. även ostädad mark på grypgrunder!
Sen nästan det "värsta", sanering pga av att man använt tryckimpregnerat virke i tex syllar, det ruttnar inte men möglar. Då ger det ifrån sig en oerhörd stank!!!
Vi har sanerat en skola med platta på mark av denna anledning!!
I nya normer anges detta som lämpligt (tryckt virke i tex syllar) det skall man inte välja. Vanlig syllpapp eller kapilärbrytande tätningsremsor skall det vara.
Sen skall fuktigheten hållas på en kontrollerad nivå.
Självdrag och mekanisk frånluft med tilluft via springventiler ger ett undertryck i byggnaden, detta medför uppenbar risk att man suger upp luft från krypgrunden, den vill man inte ha in.
Vad göra ja rejäla tilluftsventiler minskar undertrycket.
Sen har många pippi på att stänga ventilerna då får man rejält undertryck vilket inte är bra!!
Hoppas inte jag skrämmer upp er, men fukt har ställt till en del elände, närmast en katastrof vill jag påstå.
Loggat
Front
Nybörjare
Karma +0/-0
Kön:
Front
«
Svar #41 skrivet:
12 oktober 2004, 20:29:06 »
Citera
Var nere i krypgrunden igår jag lyfte på cellplasten där var ingen kondens. Vid monteringen av åldersbeständiga plasten och cellplasten sattes några småbrädor upp på bland annat asfaboarden och en på hjärtmuren. Fuktkvoten låg mellan 12-14 %. Men jag pratade med en besiktningsman som menade att det kunde bli problem med kondens under cellplasten på sommaren när det var som varmast. Så nästa år blir det till att krypa ner igen.
Loggat
lupus
Nybörjare
Antal inlägg: 8
Karma +0/-0
Jag älskar värmepumpar!
lupus
SV: krypgrundsrenovering!!
«
Svar #42 skrivet:
01 mars 2005, 20:38:24 »
Citera
Hej!
Jag tänkte beretta om min krypgrundsrenovering....
innan vi köpte huset besiktigade vi krypgrunden (och resten av huset), Anticimex hittade tilväxt på trossbotten och rekommenderade installation av permanent avfuktare...som de själv säljer:-) hög kredibilitet for det tipset..
kostnad for syllbyte, städning i krypgrunden, drenering rundt huset, fungicidbehandling, avfuktare + installation....ca 200`.
istället gjorde jag själv:
- städade krypgrunden rejelt alt som var löst åkte ut, många skottkärrer med spån, damm, skit, småstenar
- rev bort trossbotnen och isolationen som var komprimerad lager med spån, ersätte med stenull och asfaboardplater
- la 5cm lager med singel över hela grunden, täckte med plast
- monterade 2 nya ventiler
byggmästare gjorde:
- bytte syllarna
- drenerade rundt huset
kostnad ca 85`....och x-antall arbetstimmar
Jag anser detta som en bra (och billigare) alternativ till att montera en permanent avfuktare...
merknad:
Jag var överraskad över hur "fresh" grunden egentligen var! huset är från 1890. Balkarna var fina, isoleringen var homogen och ingen spår av fukt...även om trossbotten inte var tät precis.
nu har det gått ett år och jag tittar inn då och då....men har svårt för att bedömma om det var en bra lösning eller ej....
ursäkta skrivfelen....jag är från landet som tar mycket medaljer i skidVM...
Loggat
Bertil
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Karma +6/-2
gsg..... gåre så gåre
Bertil
«
Svar #43 skrivet:
01 mars 2005, 22:22:01 »
Citera
topfin Svenska för att komma från landet i väster
ja medaljerna ja... helt ok tycker jag den som är först över mållinjem ska ha medaljen... dessutom bra om dom kommer till grannlandet... det borde ju sporra oss!!
Synd bara att Fredriksson fick TWAR och precis till VM.
Kolla på hösten när det kan va varmt och fuktigt... då kan det va som fuktigast i en krypgrund!! även vår o s
är det ok då då kan det gå bra!!
Men det skadar inte att kolla lite på våren o sommaren också... Sen kanske du inte har inlandsklima som jag (Jämtland) du kanske har fuktigt även på vintern?
Om det skulle bli fuktigt kan du ju köpa en avfuktare också.. det blir ändå billigare än förslaget!
Loggat
admin
Gäst
admin
«
Svar #44 skrivet:
02 mars 2005, 02:35:28 »
Citera
Om man har krypgrund finns inga genvägar, vill man vara skyddad mot fukt
måste
man ha avfuktare.
Att ventilera
mycket
förvärrar bara problematiken, detta förutsatt att man inte har "stående vatten" under huset, då hjälper det liiite med ventilation, men det möglar ändå.
Hoppas att det går bra för dig, skulle inte tro du vill göra om det en gång till, eller hur?
Loggat
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor:
Prev
1
2
[
3
]
4
5
Next
Alla
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Ventilation, fukt och radon-forum
»
Krypgrunder
(Moderator:
Rickard
) »
Ämne:
krypgrundsrenovering!!
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 728
dolda: 0
användare: 4
Användare online
:
lubbis
T Ramsmark
Erik Renberg
Josth
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info