0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Om man vill ha så lite fukt även under plasten som möjligt, skulle jag till ochmed vilja sträcka mig så långt att man kunde lämna sista halvmetern utan plast. På så sätt skulle man få en spärr mot att markfukt söker sig in under plasten. Detta skulle dock kräva fler timmars avfuktning/år. Hur många har jag dock ingen aning om.
Jag kan själv under min (transparenta) plast under vissa delar av året se att det kondenserar under plasten, och att mögeltillväxt under plasten sker p.g.a. det.Jag kanske är löjlig, men helst skulle jag inte vilja ha mögel ens under plasten.
För övrigt kan jag meddela att det innan jag satte in avfuktaren i min krypgrund, under våren formligen rann kondensvatten ned utefter rasskydden. Detta vatten fälls ut ur den varma luft som på våren ventilerar krypgrunden. När den träffar raskyddet som ligger under marknivå, med tjäle på utsidan, kondenserar fukten och rinner ned i sanden under huset.Med plast mot raskyddet hade det kunna rinna ned på plasten i stället för ned i sanden.
glömsk är man ja.. .. den skulle kosta ca:18500:- inkl. spirorör, hygrostat o (förresten) hygrometer (för 750 exkl.) Vet inte om du tycker detta var prisvärt, men som du sa det är ju en bra bit ifrån Anticimex priser.
Om man vill ha så lite fukt även under plasten som möjligt, skulle jag till ochmed vilja sträcka mig så långt att man kunde lämna sista halvmetern utan plast. På så sätt skulle man få en spärr mot att markfukt söker sig in under plasten. Detta skulle dock kräva fler timmars avfuktning/år. Hur många har jag dock ingen aning om. Men det är väl inte egentligen fukten under plasten som är den skadliga? Om man lämnar en halvmeter utan plast så får man ju bara upp mer markfukt istället. Och det vinner man väl inget på?
Frågan är om det överhuvudtaget går att undvika? Enligt Anticimex så kommer det vara fukt under plasten, men bättre under än ovanför...
Ok, vet inte hur din grund ser ut. I min grund så är ju rasskydden på utsidan av muren. Genom att vika upp plasten (lite) mot kanten på insidan av muren så skall ju inte den varma luften som kommer utifrån kunna komma åt rasskydden (i teorin i alla fall).Vilket material är dina rasskydd av förresten?
Försäljaren sa att det var nå´t "hår" ....... som blev elastiskt med tiden och me lite otur så drivs "vredet" åt fel håll, då kunde man köpa ett annat hygrostat som var digitalt med larm o grejer men då kostade det helt plötsligt 7000- 8000KR!!!
Då har vi nog likadan grund...Problemet är att det är just mot raskydden det är svårt att täta - de 20-70 m3 luft/timme som avfuktarna blåser ut ur krypgrunden skall hämtas någonstans.Det är lätt att täta mellan grundbalkarna och huset samt de ordinarie ventilationshålen, de kommer man åt. Men tätningen mellan grundmuren/balken och rasskydden är knepigare, därför kommer den luft som skall in i krypgrunden framför allt att komma dels innifrån huset - genom trossbottnens otätheter, och dels via läckage mellan rasskydd och grundmur. Det luftflöde som kommer in mellan rasskyddet och grundmuren kommer då att kunna kondensera mot rasskydden innan den letar sig in i det avfuktade utrymmet innanför plasten... Hänger du med?
han hade även en dyrare hårhygrostat, var det var för skillnad vet jag inte.. 11500:- inkl moms o hygrostat o hygrometer.
DST skulle kosta mig 12350:- för burken, hygrostatet o thermohygrometern exkl moms (o rören då)Thermohygrometern ska inte den visa både tempratur o relativ luftfuktighet? (vet inte om den var trådlös förresten) det var den du (Rickard)sålde eller??
Ja, jag hänger med. Min tanke var just att om man viker upp plasten lite mot insidan av grundmuren, så kommer man att täta bättre mot läckage mellan rasskydd och grundmur. På så sätt så kommer förhoppningsvis mer luft att tas infifrån huset genom trosbotten.