Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: krypgrundsrenovering!!  (läst 54140 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad martin

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
krypgrundsrenovering!!
« skrivet: 07 maj 2004, 21:41:01 »
hej..

jag har en sommarstuga med fukt/mögelproblem (krypgrund). Jag har kan näst intill omöjligtvis få en bra fungerande dränering på utsidan (vilket oxå anitcimex sa vid deras utredning "det är inte ekonomisk försvarbart att spränga så mycket o riskera att sprickorna i berget som grunden står på ser till att grunden tar stryk")

 Jag hade tänkt byta ut dom ruttnade golvbjälkarna, byta ut isolering o syllar.
Min fråga är då jag även tänkt installera en sorbotionsavfuktare (anticimex:s) om jag ska täta helt o hållet de befintliga ventilerna i grundmuren??

Och om om den ålderbeständiga byggplasten ska sluta strax innan, ca:5-10 cm innan grundmuren eller om den ska gå upp en liten bit grundmuren?, då jag måste se till att det absolut inte kommer upp något vatten på plasten.(anticimex tyckte att den skulle gå en bit)

vore mycket tacksam för svar o funderingar kring detta

martin
« Senast ändrad: 07 maj 2004, 21:43:32 av martin »
"allt går me lite vilja o vaselin"

admin

  • Gäst
admin
Re:krypgrundsrenovering!!
« Svar #1 skrivet: 07 maj 2004, 22:45:53 »
Jag vet att Anticimex rekommenderar att man skall dra upp plasten efter grundmuren, varför har jag dock aldrig förstått.

Om man gör det riskerar man enligt min mening att få problem med fuktig grundmur samt risk för hussvamp och mögel "utanför" plasten.

Visst kan det hända att avfuktaren måste avfukta lite mera om du slutar med plasten någon centimeter innanför grundmuren, men du riskerar inte att få några fuktproblem!

Själv har jag slutat med min plast ca 2 cm innanför grundmuren.

För att det inte skall kunna komma upp inträngande eller kondenserande fukt på plasten har jag gjort så att marken under huset de sista 2 decimetrarna lutar ned mot grundmuren.

För mig har det fungerat perfekt, min avfuktare har gått ca 300 timmar på 3 år, det har kostat en "spottstyver" men det har sett till att fukten hållit sig under 60 % hela tiden. Varmare golv har jag fått på köpet.

Och ja, jag har pluggat alla ventiler in till krypgrunden, gör man inte det så får man "avfukta hela världen".

I övrigt kan jag rekommendera att du "fungicidbehandlar" (antisvampbehandlar)  grundmuren och de delar som du inte byter ut i övrigt under huset. Det kan anticimex göra.

Men varför skall du köpa anticimex avfuktare, det är den överlägset dyraste sorbtionsavfuktaren på marknaden. Det finns ett flertal billigare alternativ som arbetar enligt samma principer men till lägre pris.

Det enda mervärde du får är att du kan teckna en fuktgaranti om du köper av anticimex. Det kan i och för sig vara en god ide om du vill vara säker på att det skall fungera utan att du behöver bry dig, men det kostar...

admin

  • Gäst
admin
Re:krypgrundsrenovering!!
« Svar #2 skrivet: 09 maj 2004, 16:10:01 »
Utan att på något sätt påstå mig veta, så gissar jag att Munter 90 är den mest sålda avfuktaren för krypgrundsavfukting. Den och anticimex i alla fall.

Munters avfuktare levereras kopplad så att fläktarna stannar när fukthalten, jag rekommenderar att fläktarna alltid skall gå, och att det enda som hygrostaten styr är själva avuktningsfunktionen. Om fläktarna alltid går så riskerar du inte att få in eventuell lukt i huset.

Här har du även anledningen till varför all ventilation skall tätas, ju bättre du lyckas täta grunden och ventilationshålen, desto större undertryck kan skapas under huset - med mindre risk för inträngande lukt till huset.
Det optimala är om man lyckas få ett visst "läckage" av luft från huset till grypgrunden. och det får man om man tätar grunden ordentligt.

Om jag sålde avfuktare till samma pris som anticimex skulle jag också vara väldigt pigg på att svara på alla eventuella mail, varje såld avfuktare måste vara en kanon affär för dom...

Citera
Men tillbaka till plasten, tror du att det kommer ta "så mycket stryk" på själva trossbotten av att ha plasten uppdragen en bit upp på grundmuren, jag menar avfuktaren tar väl ändå upp den mesta fukten?

Har du väldigt ojämn mark under huset kan du nog bli tvungen att dra upp den en bit, det tror jag inte har någon betydelse.
Jag vet dock ett flertal personer som fått anticimex avfuktare installerade, där plasten dragits upp ändå mot trossbotten, och det anser jag bli en risk för problem, en liten bit upp spelar dock säkert ingen större roll.

Håller för övrigt med dig om att det bör vara en 4-håls (sorbtionsavfuktare) för att du skall kunna skapa ett undertryck under huset, se bara till så att fläktarna går - oavsett om avfuktning krävs eller ej.

Utloggad martin

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:krypgrundsrenovering!!
« Svar #3 skrivet: 10 maj 2004, 15:26:23 »
hmm

hur menar du nu??, om fläkten alltid går, så behöver jag ju egentligen inte någon hygrostat? eller? det är väl bara varvantalet som varierar i sådana fall?

Och i sådana fall ska jag inte ha Munters? Utan något annat märke, ej nämnt inget glömt..

Angående läckaget genom golvet ner i krypgrunden så behöver man väl knappast oroa sig att man inte har det, så täta bjälklager måste väl ändå vara "rätt ovanligt"?

Så du köper ideén om att dra upp plasten en bit upp på grundmuren? Naturligtvis inte enda upp till trossbotten, det trodde jag var en självklarhet..
Spara så mycket som möjligt så att fukten har chans att drivas ut innan den når blindbotten.

Har du något annat märkesråd angående sorbtionsavfuktare? (Gärna med ung. priser)
"allt går me lite vilja o vaselin"

admin

  • Gäst
admin
Re:krypgrundsrenovering!!
« Svar #4 skrivet: 10 maj 2004, 16:14:19 »
Citera
Munters avfuktare levereras kopplad så att fläktarna stannar när fukthalten, jag rekommenderar att fläktarna alltid skall gå, och att det enda som hygrostaten styr är själva avuktningsfunktionen. Om fläktarna alltid går så riskerar du inte att få in eventuell lukt i huset.

Det blev lite tokigt här :-[

Så här skall det se ut:
Munters avfuktare levereras kopplad så att fläktarna stannar när fukthalten når det inställda börvärdet, jag rekommenderar att fläktarna alltid skall gå, och att det enda som hygrostaten styr är själva avuktningsfunktionen. Om fläktarna alltid går så riskerar du inte att få in eventuell lukt i huset.

Det går att koppla om funktionen i munters avfuktare så att fläktarna alltid går.

Citera
hur menar du nu??, om fläkten alltid går, så behöver jag ju egentligen inte någon hygrostat? eller? det är väl bara varvantalet som varierar i sådana fall?

Det är inte fläktarna som avfuktar, det är rotorn av sorbtionstyp som gör det.

Läs mer här:

http://www.dst-sg.com/swedish/sscr%20rotor%20teknologi.htm

http://www.dst-sg.com/swedish/teknik.htm

Länkarna ovan går till www.avfukta.nu

Märkesråd ingår ;D

Priset på deras avfuktare tror jag är något högre än munters, men jag är inte säker - ring och fråga!
« Senast ändrad: 10 maj 2004, 16:16:12 av Rickard »

Utloggad martin

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:krypgrundsrenovering!!
« Svar #5 skrivet: 10 maj 2004, 16:46:28 »
 :o ok!

så hygrostaten styr bara tillförsel o utblås för att "hålla" rätt luftfuktighet?
 ;)

tack ska du ha..
"allt går me lite vilja o vaselin"

Utloggad martin

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:krypgrundsrenovering!!
« Svar #6 skrivet: 10 maj 2004, 18:03:33 »
glömt en fråga... :)
den här fungicidbehandlingen.. kan man väl göra själv? eller är det väldigt giftigt eller nåt sådant?

"allt går me lite vilja o vaselin"

admin

  • Gäst
admin
Re:krypgrundsrenovering!!
« Svar #7 skrivet: 10 maj 2004, 20:32:25 »
Citera
så hygrostaten styr bara tillförsel o utblås för att "hålla" rätt luftfuktighet?

Det finns mig ej veterligen någon avfuktare som styr tillförsel och utblås för att relglera fukten.

De styr det elektriska värme-elementet. Genom att slå på elementet så värms rotorn upp (i den lilla tårtbiten) och fukten frigörs och följer med det mindre luftflödet som går ut ur krypgrunden.

Citera
glömt en fråga...
den här fungicidbehandlingen.. kan man väl göra själv? eller är det väldigt giftigt eller nåt sådant?

Ingen aning, jag har en kompis som har haft anticimex att göra detta. Har för mig att han sa att de hade täckande klädsel och andningsmask. Men jag har ingen aning om huruvida man kan göra det själv. Vet inte ens om det går att få tag i preparatet för en privatperson.

Benny

  • Gäst
Benny
Re:krypgrundsrenovering!!
« Svar #8 skrivet: 11 maj 2004, 22:58:11 »
Jag vet att Anticimex rekommenderar att man skall dra upp plasten efter grundmuren, varför har jag dock aldrig förstått.

Om man gör det riskerar man enligt min mening att få problem med fuktig grundmur samt risk för hussvamp och mögel "utanför" plasten.

Visst kan det hända att avfuktaren måste avfukta lite mera om du slutar med plasten någon centimeter innanför grundmuren, men du riskerar inte att få några fuktproblem!


I boken "Åtgärder mot fukt i kryprumsgrunder" av Olle Åberg så rekommenderas att man viker upp plastfolien mot grundmurarna. Det är tydligen nya bud om detta.
För övrigt så kan jag rekommendera boken, där står en hel del matnyttigt med förklarande bilder. Boken är utgiven av Svensk Byggtjänst år 2000.

admin

  • Gäst
admin
Re:krypgrundsrenovering!!
« Svar #9 skrivet: 12 maj 2004, 01:11:38 »
Citera
I boken "Åtgärder mot fukt i kryprumsgrunder" av Olle Åberg så rekommenderas att man viker upp plastfolien mot grundmurarna. Det är tydligen nya bud om detta.
För övrigt så kan jag rekommendera boken, där står en hel del matnyttigt med förklarande bilder. Boken är utgiven av Svensk Byggtjänst år 2000.

För att det står i en bok av svensk byggtjänst behöver det inte vara en riktig lösning - se bara hur mycket fuktproblem det finns i våra hus!!!
Hur länge har svensk byggtjänst funnits, skulle tro att de kom till ungefär i samma veva som våra hus började byggas med fuktproblemframkallande byggmetoder >:(

Jag brukar försöka tänka själv även om jag läser på inför ett nytt projekt, och detta har jag verkligen funderat på, och ingen kan övertyga mig om det riktiga i att dra upp plasten efter grundmuren.

De extrema fall som kan kräva detta är just ett sådant som vi diskuterar här. Ett hus byggt på berggrund där man inte kan vara säker på att vatten inte strömmar in på plasten, detta kan då motverkas om man drar upp plasten en bit efter grundmuren.

I varje normal krypgrund har det ingen som helst positiv effekt, tvärtom så finns det ett flertal risker med att göra på detta sätt.
Speciellt om man gör som i vissa fall, drar upp plasten ändå upp mot trossbotten, och på så sätt helt utestänger grundmuren och den syll som ligger därpå från att avfuktas.

En hussvamp som får fäste i grunmuren och letar sig till syllen har snart angripit huset ordentligt, jag anser att krypgrund, grundmur samt syllen därpå skall avfuktas för att minimera tänkbara problem.

Utloggad martin

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:krypgrundsrenovering!!
« Svar #10 skrivet: 12 maj 2004, 07:37:10 »
tack Benny för ditt förslag, men i detta fall, precis som Richard skriver, är det nog bäst att dra upp plasten en bit upp grundmuren.

Litar inte riktigt på dessa här böckerna, det är som flertalet här skriver, att det finns ungefär lika många svar o lösningar som det finns fukt o mögelskadade hus.

"allt går me lite vilja o vaselin"

Benny

  • Gäst
Benny
Re:krypgrundsrenovering!!
« Svar #11 skrivet: 12 maj 2004, 10:15:34 »

Jag brukar försöka tänka själv även om jag läser på inför ett nytt projekt, och detta har jag verkligen funderat på, och ingen kan övertyga mig om det riktiga i att dra upp plasten efter grundmuren.


Det rekommenderades i boken att vika upp plasten mot grundmuren, dock inte att dra upp den någon längre bit.
I alla fall om jag tolkar bilden i boken rätt.
Självklart så behöver det inte vara riktigt för att det står i en bok från Svensk Byggtjänst. Men det behöver ju inte heller vara fel med nya rön? För att man alltid tidigare har slutat med plasten en bit ifrån muren så behöver det väl inte vara riktigt?
Utgivaren av boken verkar i alla fall inte helt okunning enligt min mening.

Martin : Läs även i senaste numret av Vi i Villa, där står det om krypgrunder.

admin

  • Gäst
admin
Re:krypgrundsrenovering!!
« Svar #12 skrivet: 12 maj 2004, 10:59:32 »
Citera
Det rekommenderades i boken att vika upp plasten mot grundmuren, dock inte att dra upp den någon längre bit.
I alla fall om jag tolkar bilden i boken rätt.
Självklart så behöver det inte vara riktigt för att det står i en bok från Svensk Byggtjänst. Men det behöver ju inte heller vara fel med nya rön? För att man alltid tidigare har slutat med plasten en bit ifrån muren så behöver det väl inte vara riktigt?
Utgivaren av boken verkar i alla fall inte helt okunning enligt min mening.

Benny, jag är tacksam för dina inlägg. Och vill absolut inte racka ned på dig, låt mig dock ta ett exempel från mitt eget hus, avseende varför jag är emot att vika upp plasten mot grundmuren.

Under mitt hus finns enligt uppgift 16 meter sand, huset är beläget på en sandhed.
När huser byggdes gjordes avtäckning av marken där huset skulle stå så att ren sand kom i dagen, problemet kom när de grävde ned plintarna för grundbalkarna. Dessa grävs ned till ca 2.5-3 m :-\ och på grund av att det tidigare fanns mycket stora tallar på tomten så blandades i samband med detta en stor mängd rötter upp med den sand som nu finns under huset.

Dessa rottrådar ger möglet en perfekt energikälla för tillväxt (allt organiskt material skall egentligen ut ur krypgrundsutrymmet).

Om jag gör som ett flertal av våra krypgrundsexperter vill, drar upp eller viker upp plasten mot grunden kommer jag att ge det organiska material som ligger under/utanför plasten en god tillväxtmiljö, med avseende på mögel.

Detta och det faktum att jag kör fläktarna kontinuerligt för att skapa ett undertryck i krypgrunden gör att den mögellukt som detta mögel ger ifrån sig dras in under huset. Lukten kommer i och för sig inte in i huset så länge fläktarna går, men att dra in lukten i krypgrundsutrymmet över huvud taget anser jag vara olämpligt.

Hur kan jag då dra in eventuell lukt som finns utanför/under plasten - jo, när man tätar grunden så tätar man alla synliga springor och alla ventilationsöppningar. Vad man dock svårligen kan åtgärda är de läckage som finns runt "rasskydden" (i en modern krypgrund) Här kommer med andra ord luft att dras in av fläktarna - ofta fuktig sådan, som göder den mögeltillväxt som redan finns under/utanför plasten i anslutning till grundmuren. Den lukt som då bildas kommer med luftens hjälp att dras in i krypgrundsutrymmet, och med den en hel del mögelsporer.

Även om detta inte ger problem inne i huset så kommer en viss mögellukt att spridas utanför huset av den kontinuerligt blåsande fläkten som sköter borttransporten av den fukt som avfuktaren "tar" från krypgrunden.

Dessutom kommer mögelsporer att spridas under huset av den fläkt som sköter den interna luftcirkulationen under huset. Skulle avfuktaren sluta fungera utan att husägaren upptäcker detta relativt snabbt finns alltså goda förutsättningar för möglet att få fäste under huset innan det upptäcks att avfuktaren har slutat fungera.

Själv har jag för att snabbt upptäcka att avfuktaren slutat fungera satt in en trådlös temp/fukt givare som larmar om fukthalten går över 65 %.

Men de flesta har ingen sådan givare. Och även för mig kan det inträffa i ett sådant läge att jag inte upptäcker det, t.ex. när vi är bortresta.

Som sagt var, det är nog svårt att övertyga mig om att det ens skulle vara lämpligt att vika upp plasten mot grundmuren. Jag ser helt enkelt inga fördelar med det, däremot risker.

Men fortsätt gärna att argumentera  ;)

Benny

  • Gäst
Benny
Re:krypgrundsrenovering!!
« Svar #13 skrivet: 12 maj 2004, 12:23:46 »
Först av allt så vill jag bara säga att jag hävdar inte att något är rätt eller fel. Jag är själv intresserad av alla argument för och emot olika lösningar eftersom jag själv har en krypgrund som jag tänker åtgärda i sommar. Bla annat genom att rensa bort organiskt material, täcka marken med plast osv.


Om jag gör som ett flertal av våra krypgrundsexperter vill, drar upp eller viker upp plasten mot grunden kommer jag att ge det organiska material som ligger under/utanför plasten en god tillväxtmiljö, med avseende på mögel.

Ja, det är sant. Men är det egentligen någon skillnad att lämna plasten 2 centimeter från muren?


Detta och det faktum att jag kör fläktarna kontinuerligt för att skapa ett undertryck i krypgrunden gör att den mögellukt som detta mögel ger ifrån sig dras in under huset. Lukten kommer i och för sig inte in i huset så länge fläktarna går, men att dra in lukten i krypgrundsutrymmet över huvud taget anser jag vara olämpligt.

Hur kan jag då dra in eventuell lukt som finns utanför/under plasten - jo, när man tätar grunden så tätar man alla synliga springor och alla ventilationsöppningar. Vad man dock svårligen kan åtgärda är de läckage som finns runt "rasskydden" (i en modern krypgrund) Här kommer med andra ord luft att dras in av fläktarna - ofta fuktig sådan, som göder den mögeltillväxt som redan finns under/utanför plasten i anslutning till grundmuren. Den lukt som då bildas kommer med luftens hjälp att dras in i krypgrundsutrymmet, och med den en hel del mögelsporer.

Även om detta inte ger problem inne i huset så kommer en viss mögellukt att spridas utanför huset av den kontinuerligt blåsande fläkten som sköter borttransporten av den fukt som avfuktaren "tar" från krypgrunden.

Dessutom kommer mögelsporer att spridas under huset av den fläkt som sköter den interna luftcirkulationen under huset. Skulle avfuktaren sluta fungera utan att husägaren upptäcker detta relativt snabbt finns alltså goda förutsättningar för möglet att få fäste under huset innan det upptäcks att avfuktaren har slutat fungera.


Vet inte om jag riktigt hänger med här. Om man viker upp plasten lite mot insidan av grundmuren, borde inte det innebära att utrymmet under grunden blir bättre tätat?


admin

  • Gäst
admin
Re:krypgrundsrenovering!!
« Svar #14 skrivet: 12 maj 2004, 13:01:49 »
Citera
Vet inte om jag riktigt hänger med här. Om man viker upp plasten lite mot insidan av grundmuren, borde inte det innebära att utrymmet under grunden blir bättre tätat?

Lite mot insidan är väl OK, som jag tidigare skrivit.
Huvudsaken är att eventuellt inläckande luft inte läcker in under/bakom plasten, den skall då nuturligtvis vidare in i den avfuktade krypgrundsmiljön, och det är då de problem jag ovan redogör för kan uppstå.

Om man vill ha så lite fukt även under plasten som möjligt, skulle jag till ochmed vilja sträcka mig så långt att man kunde lämna sista halvmetern utan plast. På så sätt skulle man få en spärr mot att markfukt söker sig in under plasten. Detta skulle dock kräva fler timmars avfuktning/år. Hur många har jag dock ingen aning om.

Jag kan själv under min (transparenta) plast under vissa delar av året se att det kondenserar under plasten, och att mögeltillväxt under plasten sker p.g.a. det.

Jag kanske är löjlig, men helst skulle jag inte vilja ha mögel ens under plasten.

För övrigt kan jag meddela att det innan jag satte in avfuktaren i min krypgrund, under våren formligen rann kondensvatten ned utefter rasskydden. Detta vatten fälls ut ur den varma luft som på våren ventilerar krypgrunden. När den träffar raskyddet som ligger under marknivå, med tjäle på utsidan, kondenserar fukten och rinner ned i sanden under huset.

Med plast mot raskyddet hade det kunna rinna ned på plasten i stället för ned i sanden.

Med plast ändå upp till trossbotten som det många gånger installeras skulle miljön mellan plasten och grunden/rasskyddet vara helt mättad av fukt - en perfekt miljö för diverse obehagligheter...

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!