0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Men tillbaka till plasten, tror du att det kommer ta "så mycket stryk" på själva trossbotten av att ha plasten uppdragen en bit upp på grundmuren, jag menar avfuktaren tar väl ändå upp den mesta fukten?
Munters avfuktare levereras kopplad så att fläktarna stannar när fukthalten, jag rekommenderar att fläktarna alltid skall gå, och att det enda som hygrostaten styr är själva avuktningsfunktionen. Om fläktarna alltid går så riskerar du inte att få in eventuell lukt i huset.
hur menar du nu??, om fläkten alltid går, så behöver jag ju egentligen inte någon hygrostat? eller? det är väl bara varvantalet som varierar i sådana fall?
så hygrostaten styr bara tillförsel o utblås för att "hålla" rätt luftfuktighet?
glömt en fråga... den här fungicidbehandlingen.. kan man väl göra själv? eller är det väldigt giftigt eller nåt sådant?
Jag vet att Anticimex rekommenderar att man skall dra upp plasten efter grundmuren, varför har jag dock aldrig förstått.Om man gör det riskerar man enligt min mening att få problem med fuktig grundmur samt risk för hussvamp och mögel "utanför" plasten.Visst kan det hända att avfuktaren måste avfukta lite mera om du slutar med plasten någon centimeter innanför grundmuren, men du riskerar inte att få några fuktproblem!
I boken "Åtgärder mot fukt i kryprumsgrunder" av Olle Åberg så rekommenderas att man viker upp plastfolien mot grundmurarna. Det är tydligen nya bud om detta.För övrigt så kan jag rekommendera boken, där står en hel del matnyttigt med förklarande bilder. Boken är utgiven av Svensk Byggtjänst år 2000.
Jag brukar försöka tänka själv även om jag läser på inför ett nytt projekt, och detta har jag verkligen funderat på, och ingen kan övertyga mig om det riktiga i att dra upp plasten efter grundmuren.
Det rekommenderades i boken att vika upp plasten mot grundmuren, dock inte att dra upp den någon längre bit.I alla fall om jag tolkar bilden i boken rätt.Självklart så behöver det inte vara riktigt för att det står i en bok från Svensk Byggtjänst. Men det behöver ju inte heller vara fel med nya rön? För att man alltid tidigare har slutat med plasten en bit ifrån muren så behöver det väl inte vara riktigt?Utgivaren av boken verkar i alla fall inte helt okunning enligt min mening.
Om jag gör som ett flertal av våra krypgrundsexperter vill, drar upp eller viker upp plasten mot grunden kommer jag att ge det organiska material som ligger under/utanför plasten en god tillväxtmiljö, med avseende på mögel.
Detta och det faktum att jag kör fläktarna kontinuerligt för att skapa ett undertryck i krypgrunden gör att den mögellukt som detta mögel ger ifrån sig dras in under huset. Lukten kommer i och för sig inte in i huset så länge fläktarna går, men att dra in lukten i krypgrundsutrymmet över huvud taget anser jag vara olämpligt.Hur kan jag då dra in eventuell lukt som finns utanför/under plasten - jo, när man tätar grunden så tätar man alla synliga springor och alla ventilationsöppningar. Vad man dock svårligen kan åtgärda är de läckage som finns runt "rasskydden" (i en modern krypgrund) Här kommer med andra ord luft att dras in av fläktarna - ofta fuktig sådan, som göder den mögeltillväxt som redan finns under/utanför plasten i anslutning till grundmuren. Den lukt som då bildas kommer med luftens hjälp att dras in i krypgrundsutrymmet, och med den en hel del mögelsporer.Även om detta inte ger problem inne i huset så kommer en viss mögellukt att spridas utanför huset av den kontinuerligt blåsande fläkten som sköter borttransporten av den fukt som avfuktaren "tar" från krypgrunden.Dessutom kommer mögelsporer att spridas under huset av den fläkt som sköter den interna luftcirkulationen under huset. Skulle avfuktaren sluta fungera utan att husägaren upptäcker detta relativt snabbt finns alltså goda förutsättningar för möglet att få fäste under huset innan det upptäcks att avfuktaren har slutat fungera.
Vet inte om jag riktigt hänger med här. Om man viker upp plasten lite mot insidan av grundmuren, borde inte det innebära att utrymmet under grunden blir bättre tätat?