0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Bara en tråd med många åsikter och lite fakta.Solens påverkan är minimal, för det första så är luftflödet så stort i utedelen att värmestrålningen från ev. vägg bakom maskinen inte hinner att värma upp luften märkbart vid högre fläkthastighet.Det som händer är att strålningen lurar mätkroppar (givare i maskinen, samt ev. termometrar) att det är varmare än det är.Skall vi sedan räkna in antal timmar det är solfritt under vintern så.....Tomas
det dumma är att du kan få temper över 25 ºC i solen, när du fortfarande har ett värmebehov för resten av huset.....
Jag har för mig att jag någon gång läst att solens strålning är kanske 500W/m2. Detta borde ge en hel del om solen värmer mot en vägg på 6m*3m=18m2.
I går ringde han som installerat den nya och fortsatte med kränkande på hopp.Bla sa han att jag inte hade en anning om vad jag talade om.Men snälla jag har bara sagt till Pana hur pumpen betet sig och att den gett både H16 och F11Han gav sig inte det var gamla koder.Försökte förklara att pana byte den eftersom dom misstänkte kretskortet iom den värkade funka men gav fel koder iaf.Då ger han sig på Pana och säger att dom i supporten inte vet vad dom talar om.Han påstår även att han testat den hemma och att den funkar som den ska och han medelat Pana det och att min garanti nu var förvärkad.Klart den funkar nu när den inte behöver av frosta.Felkoderna kom vid 10-15 minus.Varför han inte rensat fel koden F11 när han bytade pumpen fick jag inget svar på trots jag frågade 2ggrEnl installatören beror allt på avsaknad av värme kabel.Efter jag motionerat 4 vägaren så började den avfrosta som den skulle så felet är inte värme kablen utan något annat har triggat H16 och F11trots den värkade funka som den skulle.Frågan är varför han lägger en massa energi på detta trots han bara skulle byta pumpen på uppdrag av Pana och dessutom baktalar Panas support.Ska kontakta Pana igen för nu är jag ordentligt arg dock inte på Pana som absolut inte har skulden till hans betende.