Fick min pump utbytt pga H16
Den nya ute delen isade igen totalt i botten så man fick av frosta den med varmvatten innan fläkten tog i.
Så var det inte på min gamla enhet även om det snöade rakt in i den.
Reklamerade den så klar omg.
<xxxxxxxxx@hotmail.com>
2010-02-07 02:26
To <H16support@eu.panasonic.com>
cc
Subject Reklamation utbytes pump [H16]
Hej har fått pumpen utbyt nu men det saknas värme kabel eller så är den sönder.
Kan inte se om där sitter någon för det är fullt med is i botten tråget så vattnet rinner inte ut nu utan isen bara växer hela tiden.
Så borde det väl inte vara.
Mvh Göran
From: H16support@eu.panasonic.com
Sent: Monday, February 08, 2010 2:37 PM
To: xxxxxxx@hotmail.com
Subject: Re: Reklamation utbytes pump [H16]
Hej Göran,
Utbytesdelarna levereras inte med värmekabel.
Önskar du sätta i en sådan kan du kontakta till exempel;
Örestadskyl AB
Fågel Fenix väg 4
246 42 Löddeköpinge
Tel: 046 - 71 30 55
Fax: 046 - 71 30 56
Webbsida:
www.orestadskyl.se E-post: orestadskyl@swipnet.se
Kontakt: Johan Christiansson
Mobil: 0708 - 74 93 10
Best Regards // Med vänlig hälsning
Robin Olofsson
Panasonic Nordic AB
Aircon
H16 Support
Robin.Olofsson@eu.panasonic.com
H16support@eu.panasonic.com
<xxxxxxxx@hotmail.com> 2010-02-09 00:14
To <H16support@eu.panasonic.com>
cc
Subject Re: Reklamation utbytes pump [H16]
Här med reklamerar jag värmepumpen med stöd av konsumentköplagen eftersom den inte kan användas till det den är avsedd till utan man måste avisa den manuellt med varmvatten för att fläkten inte ska ta i isen.
http://www.konsumentverket.se/Lag-ratt/Lagar/Om-konsumentkoplagen/ När är varan felaktig?
Din vara är felaktig om:
den inte kan användas till det den ska användas till, som till exempel ett regnplagg som inte står emot regn.
To: xxxxxxxxx@hotmail.com
Subject: Re: Reklamation utbytes pump [H16]
From: H16support@eu.panasonic.com
Date: Wed, 10 Feb 2010 12:58:10 +0100
Hej Göran
Du har fått besked nedan.
Vi tar inte emot några reklamationer, sådana ställs till säljaren.
Du har fått en ny utedel genom H16 programmet. Denna levererades inte med värmekabel och vi tar 6 månaders reservdelsgaranti för dolda fel på den utedelen.
Best Regards // Med vänlig hälsning
Robin Olofsson
Panasonic Nordic AB
Aircon
H16 Support
Robin.Olofsson@eu.panasonic.com
H16support@eu.panasonic.com
Det sista mailet jag skickade ser ut så här
Så ni menar på fullt allvar att ni tycker det är ok att min byter ut min utedel som inte det bildades is i bottentråget till en som det gör det på.
Ni valde att byta hela utedelen istället för kompressorn, då får ni ta ert ansvar när den inte går att använda till det den är avsedd till utan manuel avfrostning av utedelen.
Den utedelen jag har nu kommer från och är ert ansvar nu och inte dom jag köpte pumpen av från början för det är inte samma pump som dom sålt jag har nu och då upphör deras garanti ansvar med.
Ni har flera gånger attackarat parallel importen med argumentet att dom inte är anpassade till vårt klimat och sen skickar ni ut en icke norden anpassad pump och tycker det ska vara så.
Dessutom är flera ingående komponenter äldre och betydligt mer slitna än dom som satt i min pump som bara används som ac i 2 år och till värme i 1,5 månader innan kompressorn rasade.
Sen har tydligen vissa fått värmekabel och andra inte enl användare på värmepumps forum.
Göran
Får se vad dom svara och om dom läst på konsument köplagen på följade punkter.
Dom har skickat något med delvis äldre komponenter vilket inte är ok.
Den funkar inte på avsätt eller på ett sätt som man kan förvänta sig.
Det finns inget som heter komponent garanti om man bytt en hel enhet utan då gäller garantin på hela enheten rakt av.
Finns säkert mer fel dom gjort men detta räcker.
Säljaren av pumpen är inte lönt att kontakta för serie nummret stämmer ju inte längre och då upphör deras garanti ansvar med.
Får se hur dom gör nu.
Det handler igentligen bara om en värme kabel för spottstyver som dom kunde skickat så kunde jag satt i den själv.
Men nu har jag blivigt så irriterad att nu får dom sätta i den eller så blir det tinget och där lär dom inte ha en möjlighet att vinna.
Det bästa är att det räknas som små mål och då får parterna stå för sina kostnader själv och det lär kosta pana långt mer än att montera en värme kabel även om dom skulle vinna mot förmodan.
Till vardags jobbar jag med att leverera nya vitvaror och renovera och sälja begagnade.
I bland blir det så klart reklamationer och dom tar jag hand om.
Jag har aldrig haft en missnöjd kund efter reklamationen är åtgärdad.
Jag ser alltid till att kunden blir kompenserad på något sätt och har jag missat något själv ber jag så klart om ursäkt med.
En reklamation kan man vända till en positiv erfarenhet för kunden om man sköter den snyggt och smidigt.
Det är pga denna bakrunden jag blir så himla störd av panas hantering.
Är det fler än jag som haft problem vid reklamation?
Jag har läst att flera tyckt att pumpen lämnat lägre effekt efter H16 byte iaf.
Blev långt det här hoppas ni orkade läsa allt.
Göran