0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Citat från: Göran.w skrivet 27 mars 2010, 23:47:35...för där står solen på större delen av dagenAh.. jo.. UV ljuset i solgasset är nog värst.
...för där står solen på större delen av dagen
I fredags blev det klart att jag skulle få en nu pump.I torsdags satt den på plats.Snabba ryck från pana när det konstaterades att något var knas med pumpen iom jag både fått felkoden H16 och F11 på den nya pumpen.All heder till Kim och Magnus på Pana.Tyvärr var bytet en katastrof utan like.Installatören var både otrevlig och oförskämd mot min fru och hävdade bestämt att det minnsan inte var fel på pumpen utan det var gamla fel koder.Väldigt märkligt eftersom jag bara hade F91 när dom bytade den första.Själva bytet tog 15 max 20 minuter enl min fru med andra ord det är helt omöjligt att den blivigt vackumsugen tillräckligt länge.Den blev inte efter fylld med gas som borde göras då jag har 10 meter rör.Fel koden F11 ligger kvar för han tog inte bort den.Får kontakta Pana igen tyvärr för jag vill inte komfrontera installatören själv för jag är mer än lovligt förbannad och då specielt för han gått på min fru _/-
Citat från: Paxmax skrivet 28 mars 2010, 01:26:53Citat från: Göran.w skrivet 27 mars 2010, 23:47:35...för där står solen på större delen av dagenAh.. jo.. UV ljuset i solgasset är nog värst.Man ser ju lite varstanns på forumet,montera pumpen i solen??,har inte kommenterat.. men jag har monterat mina pumpar i skuggan av den annledningen,plast,lack..ja allt mår dåligt av gassande sol,för att inte tala om när man kör ac på sommaren och plåtburken står i solen..skall det bli sisådär 80-100 grader i styrkort utrymmet?.. Dogge
Men Larryd...Larryd.... detta vet väl varenda människa om du att det beror på lufttemperaturen, och när solen skiner där pumpen sitter så kan lufttemperaturen stiga med en hel del grader, 3-4-5-7 ºC är fullt normalt i högre temperatur än vad det är på skuggsidan, så solens kraft och positiva inverkan på pumpen är inte att förakta. När det sen gäller avfrostningarna vid solsken så är det nog inte möjligen, kanske, eller kanhända utan det är ett klockrent faktum Larryd att avfrostningarna i princip nästan upphör helt alltså, och detta trodde jag väl att vi hade rett ut för länge sedan det här med fördelarna av att ha utedelen i en solig placering ifh till en skuggig. Detta finns det ju ett antal trådar om detta på forumet så det är bara till att läsa på kompis, och hittar du dem inte så säg till så skall jag förmedla dem till dig. Mvh Raffen.