0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Citat från: Göran.w skrivet 11 mars 2010, 22:36:50Har mailat pana och bett dom lämna tillbaka min värme kabel och samtidigt åtgärda den kärvande 4 vägs ventilen samt rensa fel koder som jag inte får bort.Den ända responsen jag fått än så länge är ett kvitto på att mailet läst.Inte mycket till ansvar dom tar mao för sin utbytes enhet _/-Lite märkligt är att den indikerar H16 vilket den inte gjorde innan bytet för då var det bara F91 efter jag startat om pumpen.Tycker pumpen går lite svajigt med i varvtalet men inte så jätte mycke så det kan vara normalt.Får 9 pip på H16 om jag räknar rätt och det borde väl vara 4 pip.Felkoden F91 är dock borta.Normalt sett så kan man aldrig kräva att lika nya saker som man har haft i den del som de tog tillbaka. Dock ska den ha samma funktion samt att de ska lämna garanti under viss tid. Problemet för många är t.ex. om de råkar ut för ett växellådshaveri på en bil som är 11 månader så ersätts denna med en utbytesläda. Denna kan vara 3 år och äldre dock ska den vara renoverad till ett skick som är likvärdigt med nyskick. Samma sak gäller för dig. Att utedelen kanske är 5 år har ingen betydelse men slitdetaljer mm. ska vara nya. Din värmekabel skulle reperatören flyttat över om den inte var standard på den modellen.
Har mailat pana och bett dom lämna tillbaka min värme kabel och samtidigt åtgärda den kärvande 4 vägs ventilen samt rensa fel koder som jag inte får bort.Den ända responsen jag fått än så länge är ett kvitto på att mailet läst.Inte mycket till ansvar dom tar mao för sin utbytes enhet _/-Lite märkligt är att den indikerar H16 vilket den inte gjorde innan bytet för då var det bara F91 efter jag startat om pumpen.Tycker pumpen går lite svajigt med i varvtalet men inte så jätte mycke så det kan vara normalt.Får 9 pip på H16 om jag räknar rätt och det borde väl vara 4 pip.Felkoden F91 är dock borta.
Citat från: hokanp skrivet 20 mars 2010, 13:17:52Citat från: Göran.w skrivet 11 mars 2010, 22:36:50Har mailat pana och bett dom lämna tillbaka min värme kabel och samtidigt åtgärda den kärvande 4 vägs ventilen samt rensa fel koder som jag inte får bort.Den ända responsen jag fått än så länge är ett kvitto på att mailet läst.Inte mycket till ansvar dom tar mao för sin utbytes enhet _/-Lite märkligt är att den indikerar H16 vilket den inte gjorde innan bytet för då var det bara F91 efter jag startat om pumpen.Tycker pumpen går lite svajigt med i varvtalet men inte så jätte mycke så det kan vara normalt.Får 9 pip på H16 om jag räknar rätt och det borde väl vara 4 pip.Felkoden F91 är dock borta.Normalt sett så kan man aldrig kräva att lika nya saker som man har haft i den del som de tog tillbaka. Dock ska den ha samma funktion samt att de ska lämna garanti under viss tid. Problemet för många är t.ex. om de råkar ut för ett växellådshaveri på en bil som är 11 månader så ersätts denna med en utbytesläda. Denna kan vara 3 år och äldre dock ska den vara renoverad till ett skick som är likvärdigt med nyskick. Samma sak gäller för dig. Att utedelen kanske är 5 år har ingen betydelse men slitdetaljer mm. ska vara nya. Din värmekabel skulle reperatören flyttat över om den inte var standard på den modellen.Jodå, men...har jag lämnat in en femväxlad låda, så skall inte ha tillbaka en treväxlad!En VV som är köpt med en värmekabel, skall ha en värmekabel i utbytesenheten.Jag anade faran när dom hämtade min H16-låda, så jag skruvade ur värmekabeln först. Och fick själv skruva i den nya utedelen.Men egentligen skulle Panasonic gjort det!
Citat från: larryd skrivet 21 mars 2010, 09:45:28Citat från: hokanp skrivet 20 mars 2010, 13:17:52Citat från: Göran.w skrivet 11 mars 2010, 22:36:50Har mailat pana och bett dom lämna tillbaka min värme kabel och samtidigt åtgärda den kärvande 4 vägs ventilen samt rensa fel koder som jag inte får bort.Den ända responsen jag fått än så länge är ett kvitto på att mailet läst.Inte mycket till ansvar dom tar mao för sin utbytes enhet _/-Lite märkligt är att den indikerar H16 vilket den inte gjorde innan bytet för då var det bara F91 efter jag startat om pumpen.Tycker pumpen går lite svajigt med i varvtalet men inte så jätte mycke så det kan vara normalt.Får 9 pip på H16 om jag räknar rätt och det borde väl vara 4 pip.Felkoden F91 är dock borta.Normalt sett så kan man aldrig kräva att lika nya saker som man har haft i den del som de tog tillbaka. Dock ska den ha samma funktion samt att de ska lämna garanti under viss tid. Problemet för många är t.ex. om de råkar ut för ett växellådshaveri på en bil som är 11 månader så ersätts denna med en utbytesläda. Denna kan vara 3 år och äldre dock ska den vara renoverad till ett skick som är likvärdigt med nyskick. Samma sak gäller för dig. Att utedelen kanske är 5 år har ingen betydelse men slitdetaljer mm. ska vara nya. Din värmekabel skulle reperatören flyttat över om den inte var standard på den modellen.Jodå, men...har jag lämnat in en femväxlad låda, så skall jag inte ha tillbaka en treväxlad!En VV som är köpt med en värmekabel, skall ha en värmekabel i utbytesenheten.Jag anade faran när dom hämtade min H16-låda, så jag skruvade ur värmekabeln först. Och fick själv skruva i den nya utedelen.Men egentligen skulle Panasonic gjort det!Nå inte säkert. Kom den som standard med värmekabel,ja. Är det däremot något som monterats av montör eller du själv så får du eller montör själv flytta den.
Citat från: hokanp skrivet 20 mars 2010, 13:17:52Citat från: Göran.w skrivet 11 mars 2010, 22:36:50Har mailat pana och bett dom lämna tillbaka min värme kabel och samtidigt åtgärda den kärvande 4 vägs ventilen samt rensa fel koder som jag inte får bort.Den ända responsen jag fått än så länge är ett kvitto på att mailet läst.Inte mycket till ansvar dom tar mao för sin utbytes enhet _/-Lite märkligt är att den indikerar H16 vilket den inte gjorde innan bytet för då var det bara F91 efter jag startat om pumpen.Tycker pumpen går lite svajigt med i varvtalet men inte så jätte mycke så det kan vara normalt.Får 9 pip på H16 om jag räknar rätt och det borde väl vara 4 pip.Felkoden F91 är dock borta.Normalt sett så kan man aldrig kräva att lika nya saker som man har haft i den del som de tog tillbaka. Dock ska den ha samma funktion samt att de ska lämna garanti under viss tid. Problemet för många är t.ex. om de råkar ut för ett växellådshaveri på en bil som är 11 månader så ersätts denna med en utbytesläda. Denna kan vara 3 år och äldre dock ska den vara renoverad till ett skick som är likvärdigt med nyskick. Samma sak gäller för dig. Att utedelen kanske är 5 år har ingen betydelse men slitdetaljer mm. ska vara nya. Din värmekabel skulle reperatören flyttat över om den inte var standard på den modellen.Jodå, men...har jag lämnat in en femväxlad låda, så skall jag inte ha tillbaka en treväxlad!En VV som är köpt med en värmekabel, skall ha en värmekabel i utbytesenheten.Jag anade faran när dom hämtade min H16-låda, så jag skruvade ur värmekabeln först. Och fick själv skruva i den nya utedelen.Men egentligen skulle Panasonic gjort det!
Ärligt talat....så tror jag att du har fel!Har kunden köpt VP installerad och klar med värmekabel. Så kan det näppeligen vara kundens ansvar att hålla reda på om kabeln blev monterad i fabriken vid tillverkningen eller på plats av leverantören.Ingenstans i Panasonic's eller LMG's underlag och information om vad man skall göra vid H16, hittar jag något speciellt om värmekabeln!Kanske jag skulle tagit ur elektronik-kortet oxå ur utedelen innan den hämtades av Panasonic.? Eller kanske kompressorn??
Vad montören har med det hela att göra...fattar jag faktiskt inte. Om jag köper pumpen komplett, installerad och driftklar. Så spelar det överhuvudtaget ingen roll om värmekabeln monterats på fabrik vid tillverkningen, eller på plats vid installationen. Väljer leverantören att byta utedel vid H16fel så skall det sitta en värmekabel oxå i utbytesenheten.Hur skall kunden veta om det är "ett eftermonterat tillbehör" som du kallar det?? Ingenstans i dokumentationen från LMG eller Panasonic rörande H16 framgår detta.Kanske även elektronik-kortet är ett eftermonterat tillbehör? Vem vet.??
Citat från: larryd skrivet 21 mars 2010, 23:56:18Vad montören har med det hela att göra...fattar jag faktiskt inte. Om jag köper pumpen komplett, installerad och driftklar. Så spelar det överhuvudtaget ingen roll om värmekabeln monterats på fabrik vid tillverkningen, eller på plats vid installationen. Väljer leverantören att byta utedel vid H16fel så skall det sitta en värmekabel oxå i utbytesenheten.Hur skall kunden veta om det är "ett eftermonterat tillbehör" som du kallar det?? Ingenstans i dokumentationen från LMG eller Panasonic rörande H16 framgår detta.Kanske även elektronik-kortet är ett eftermonterat tillbehör? Vem vet.??Då ska även kortet flyttas över av montör eller dig själv.Det är upp till kunden eller montören att kolla detta. Man skickar aldrig iväg något innan man har fått den nya utbytesenhetn. Bara att jämföra och flytta det som saknas.
Slänger med bilderna som Pana fått på min installtion.
...för där står solen på större delen av dagen