0 medlemmar och 3 gäster tittar på detta ämne.
Citat från: Oi skrivet 11 februari 2010, 08:53:23Har ringt till Jula idag, 2010-02-10 och de säger att Kina firar nyår till 20 feb (tror jag det var), och sedan kommer de att skicka upp ett kretskort som Jula testar i sin uppsatta maskin med samma fel.Om detta fungerar, så är det inte bestämt över hur rep. metoden kommer att utföras.Om det blir rep av deras tekniker, rep av kund, eller byte enhet. Jula skulle återkomma med besked till mig via telefon, när de har lösningen.Jag har öppet köp så det var inget problem att lämna tillbaka om jag nu ska välja den lösningen.Tack för den feed-backen...Men då kan man m.a.o. sätta upp pumpen tills vidare och invänta en eventuell lösning från Julas sida? Vi har ju garanti på pumpen så det är väl bara att anmäla att man har en felaktig pump så snart så möjligt, men att man ändå kan använda den tills vidare...?
Har ringt till Jula idag, 2010-02-10 och de säger att Kina firar nyår till 20 feb (tror jag det var), och sedan kommer de att skicka upp ett kretskort som Jula testar i sin uppsatta maskin med samma fel.Om detta fungerar, så är det inte bestämt över hur rep. metoden kommer att utföras.Om det blir rep av deras tekniker, rep av kund, eller byte enhet. Jula skulle återkomma med besked till mig via telefon, när de har lösningen.Jag har öppet köp så det var inget problem att lämna tillbaka om jag nu ska välja den lösningen.
Drog iväg ett mail till Jula för att höra om detta problem:Hej, då jag har planerat att köpa en eller två luftvärmepump 3520 W Art.nr: 416045 av er, och samtidigt sökt om den på internet, eftersom ni har väldigt lite information om den på er hemsida.Då jag har märkt att många har tydligen problem med dem att öka temperaturen i från det sk. Frostvaktsfunktionen till en högre temp.Så jag undrar nu om detta är åtgärdat detta fel?Svar:Det stämmer , det finns ett problem som några kunder råkat ut för. Problemet uppkommer om inomhus enheten sitter i ett utrymme som är kallare än 14 grader . Tex. ett garage. Frostvaktsläget fungerar bra men när man ska gå över i Heat läget fungerar inte detta riktigt. Vi väntar nu på delar från vår leverantör för att kunna åtgärda dessa problem. Jula - Teknisk säljare
Citat från: BosseBus skrivet 12 februari 2010, 17:44:28Drog iväg ett mail till Jula för att höra om detta problem:Hej, då jag har planerat att köpa en eller två luftvärmepump 3520 W Art.nr: 416045 av er, och samtidigt sökt om den på internet, eftersom ni har väldigt lite information om den på er hemsida.Då jag har märkt att många har tydligen problem med dem att öka temperaturen i från det sk. Frostvaktsfunktionen till en högre temp.Så jag undrar nu om detta är åtgärdat detta fel?Svar:Det stämmer , det finns ett problem som några kunder råkat ut för. Problemet uppkommer om inomhus enheten sitter i ett utrymme som är kallare än 14 grader . Tex. ett garage. Frostvaktsläget fungerar bra men när man ska gå över i Heat läget fungerar inte detta riktigt. Vi väntar nu på delar från vår leverantör för att kunna åtgärda dessa problem. Jula - Teknisk säljareDet tycker jag var ett bra svar./putte
Problemet verkar uppstå när man vil lgå från FP-läge till Heat-läge, d.v.s. man vill öka värmen från underhållsvärme till komfort-värme. Jag har tänkt att köra min pump på mellan 20-22 grader för jämnan (iaf till de nya kretskoretn levereras) innebär det att jag därmed inte kommer att märka av problemet?
Enligt mailet från Jula uppstår problemet när innedelen befinner sig i ett utrymme kallare än 14 ºC. Det kan man ju tyda som att om man väl kommer över 13 ºC så funkar pumpen normalt. Fram med byggfläkten!
Citat från: ahma skrivet 15 februari 2010, 07:36:39Enligt mailet från Jula uppstår problemet när innedelen befinner sig i ett utrymme kallare än 14 ºC. Det kan man ju tyda som att om man väl kommer över 13 ºC så funkar pumpen normalt. Fram med byggfläkten!Nej det gör den inte då allt är relativt...typ..Om det är för kallt ute då ger den för lite effekt och klarar inte att höja graderna eller att hålla graderna inne vilket får till följd att beteendet uppstår ändå.Så att säga att det är ok med 14 inne så funkar den är tyvärr önsketänkande.
Citat från: ztrindberg skrivet 15 februari 2010, 08:55:38Citat från: ahma skrivet 15 februari 2010, 07:36:39Enligt mailet från Jula uppstår problemet när innedelen befinner sig i ett utrymme kallare än 14 ºC. Det kan man ju tyda som att om man väl kommer över 13 ºC så funkar pumpen normalt. Fram med byggfläkten!Nej det gör den inte då allt är relativt...typ..Om det är för kallt ute då ger den för lite effekt och klarar inte att höja graderna eller att hålla graderna inne vilket får till följd att beteendet uppstår ändå.Så att säga att det är ok med 14 inne så funkar den är tyvärr önsketänkande.Med andra ord är den oanvändbar som uppvärmningskälla i ett förråd på 15kvm? Alltså pumpen levererar inte värme helt enkelt oavsett hur kallt/varmt det är i utrymmet vid uppstart? Är det rätt uppfatatt?I så fall är den ju totalt värdelös innan man bytt kretskort eller fått den fixad av Jula...Visserligen låter det konstigt då det uppenbarligen finns dom ägare som har/använder Coolix-pumpen med FP-funktion utan bekymmer...
Citat från: Berka81 skrivet 15 februari 2010, 09:00:17Citat från: ztrindberg skrivet 15 februari 2010, 08:55:38Citat från: ahma skrivet 15 februari 2010, 07:36:39Enligt mailet från Jula uppstår problemet när innedelen befinner sig i ett utrymme kallare än 14 ºC. Det kan man ju tyda som att om man väl kommer över 13 ºC så funkar pumpen normalt. Fram med byggfläkten!Nej det gör den inte då allt är relativt...typ..Om det är för kallt ute då ger den för lite effekt och klarar inte att höja graderna eller att hålla graderna inne vilket får till följd att beteendet uppstår ändå.Så att säga att det är ok med 14 inne så funkar den är tyvärr önsketänkande.Med andra ord är den oanvändbar som uppvärmningskälla i ett förråd på 15kvm? Alltså pumpen levererar inte värme helt enkelt oavsett hur kallt/varmt det är i utrymmet vid uppstart? Är det rätt uppfatatt?I så fall är den ju totalt värdelös innan man bytt kretskort eller fått den fixad av Jula...Visserligen låter det konstigt då det uppenbarligen finns dom ägare som har/använder Coolix-pumpen med FP-funktion utan bekymmer...Men om det sen betyder att det är en optimal lösning för ett dåligt isolerat garage eller förråd, det undrar jag. Jag har en känsla av att min coolix inte skulle klara sig så mycket bättre under de förutsättningarna./putte
Vill bara poängtera än en gång att mitt förråd/garage har 300mm isolering i tak 165mm i väggar och 200mm i golv och dessutom med stödvärme i form av elradiatorer, det är förmodligen något i stil med vad du har i ditt ombyggda fritidshus puttepj? Så att det skulle vara sämre förutsättningar bara för att det är ett garage kan man inte utgå ifrån.