0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
OK, på min bildskärm ser man bara den blå...
Har tre lägen på centralpumpen. Ändrade till läge 1 så försvann otyget mellan kl 12-18. Men nu när det är kallt ute behöver jag dra igång igen på läge 3. Vad kan gå galet med en centralpump?
Citat från: MGKea skrivet 30 januari 2010, 08:57:52Har tre lägen på centralpumpen. Ändrade till läge 1 så försvann otyget mellan kl 12-18. Men nu när det är kallt ute behöver jag dra igång igen på läge 3. Vad kan gå galet med en centralpump? Pumpen drar ju bara 68W på 3'an. Du sa att nåt drog 2-3kW vissa tider på dygnet. Om det vore nåt fel på pumpen så den drog så mycket ström så skulle den svarta kopplingsboxen uppepå pumpen ha brunnit upp för länge sedan...
MGKea, efter ditt sista inlägg undrar jag faktiskt om du verkligen är maskin o elingenjör, det är inte bara kopplingsboxen utan hela pumpen som skulle vara förstörd. 2 - 3 kW el kan inte bara försvinna utan måste bli till värme. Sker det inte där det är meningen, tex i en VVB, värmekabel, elpanna, mm kommer man garanterat att märka att det är fel någonstans 2-3 kW i flera timmar ger MYCKET värme, Har du inte nån "nattsänkning" i elpannan som är "felstäld"
Att det kan vara loggpulserna som är otydliga är kanske svaret. Men något måste vara orsaken ....
Det verkar orimligt att en liten cirk-pump skall kunna störa själva elmätaren. Isåfall finns det inte en enda elmätare som visar rätt...Är det bara din egen elmätare som registerar fenomenet, eller syns det även på elbolagets mätare?Stämmer siffrorna på din mätare med siffrorna du loggar?
Actaris här! Problemet är att de nu kopplat in en kontroll mätare av annat märke, och de skiljer sig inte nämnvärt sist jag tittade. Men nog rusar mätaren. Vad är ett switcjat nätaggregat?
Kontakta elbolaget och be dom sätta upp en referensmätare. Om det är det kända problemet med switchade nätagg som vissa mätare har drabbats av så borde dom vara intresserade av att hjälpa till...
Citat från: plotsky skrivet 29 januari 2010, 01:08:20Actaris här! Problemet är att de nu kopplat in en kontroll mätare av annat märke, och de skiljer sig inte nämnvärt sist jag tittade. Men nog rusar mätaren. Vad är ett switcjat nätaggregat?Citat från: purjo__ skrivet 30 januari 2010, 18:09:59Kontakta elbolaget och be dom sätta upp en referensmätare. Om det är det kända problemet med switchade nätagg som vissa mätare har drabbats av så borde dom vara intresserade av att hjälpa till...Dom har redan gjort det !!
Citat från: tracker skrivet 30 januari 2010, 19:11:25Citat från: plotsky skrivet 29 januari 2010, 01:08:20Actaris här! Problemet är att de nu kopplat in en kontroll mätare av annat märke, och de skiljer sig inte nämnvärt sist jag tittade. Men nog rusar mätaren. Vad är ett switcjat nätaggregat?Citat från: purjo__ skrivet 30 januari 2010, 18:09:59Kontakta elbolaget och be dom sätta upp en referensmätare. Om det är det kända problemet med switchade nätagg som vissa mätare har drabbats av så borde dom vara intresserade av att hjälpa till...Dom har redan gjort det !!Jag svarade MGKea... Det verkar vara flera som har liknande problem i samma tråd.