_/- Blir snart tokig på min anläggning. Nu har f...skapet larmat om hög hetgas igen.
Ny kompressor, justerad expventil och nyfylld. Vad finns det mer som kan gå fel.
Snart blir det att gå på med
Finns det någon möjlighet att jag kan skapa felet själv???
Kör ingen elspets och just nu är det ca -7 ºC ute.
Eldar i kamin och inga problem med varmvatten vid denna temp om den inte stänger ner o larmar vill säga.
Hetgastemp nyss var på ca 104 ºC
Mvh Christian
Gissar att teknikern som hjälpte dig noterade de värden han fick då han justerat klart din anläggning.
Kan du inte försöka låna en exakt termometer och mäta hetgasen själv.
Ska den larma vid 130 ºC så e det det som gäller varken mer eller mindre.
Det går även att mäta givaren själv, den ska ha ett visst motstånd vid en viss temperatur.
Mät även flödet genom plattvärmeväxlaren med en flödesmätare. Rätt flöde står i manualen.
Det är ingen lätt uppgift för en som inte jobbar med kyla/värme att ställa diagnos på sin anläggning.
Det är inte heller lätt för någon i branchen att ställa en korrekt diagnos på distans, det bli många gissningar.
Man måste se och mäta många parametrar i systemet.'
Allt det här med höghetgas och tryck och temperatur i ditt system hänger ihop.
Samt att jag har en stark tro att då man konverterar från olja till V/P , även om man
sköljer systemet med rent vatten så ligger det skit och gammal rost som senare täpper till
Plattvärmväxlaren i V/P då uppstår det en konstiga fenomen.
Ska inte sparka på folk i branchen med många anläggningar är driftsatta utan smutsfilter före V/P
Och det beror på okunskap.
När jag installerade min anläggning för snart 2,5 år sen monterade jag in ett smutsfilter och det har jag
fått tvätta/rensa flera ggr då anläggningen löst ut.
Huset e byggt 1967 med oljeuppvärmning och nu konverterat till V/P.
// G