0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hej! Nu händer det igen . Har fått en massa stopp igen pga "Hög hetgastemp"Hänt 2 ggr igår kväll och 2 ggr hittils idag. Fått något varmare väderlek (-11 ºC)Pumpen gick felfritt efter ett stopp pga under -15 ºC ett par dagar. Men vp gick iaf från ca kl 10 igår till ca 23 innan den började larma första gången.Detta har hänt flera gånger under hösten och nu i vinter. Börjar bli något irriterande. Har sett att hetgastemp ligger och jobbar runt 120 ºC. Steg förut från 50 ºC till 118 på ca 2 min. Det kanske är normalt. När man har nollställt larmet att par ggr så brukar den funka ett par dagar. Den ligger ganska ofta o jobbar på temp hgas 115 ºC om det nu är normalt?Vad skall jag hitta på för och få iordning på detta störande moment??Har läst att fler har haft liknande problem med hetgaslarm. Har någon fått löst de problemen?Mvh Christian
Det skulle kunna vara köldmediebrist med tanke på väldigt hög Start/Stopp frekvens runt 0 ºC.Ac-system som jag normalt jobbar med i bilar beter sig liknande när gasnivån är låg.Skall ta och ringa CTC imorgon och höra med dom.Finns det nån inställning som skulle kunna förbättra det hela??
Vilken temp har du på VPin och VPut när det är runt -11 ºC
Citat från: Castrol skrivet 10 januari 2010, 12:28:20Vilken temp har du på VPin och VPut när det är runt -11 ºCVet inte. Men nu när det är -7 här i stockholmSå har jag Panna 57/60Framl 37/37Panna ned 51/55 (Inställd på 50 grader men det sägs att den toppar till 55 var 5 start el något. )Hetgas 98Vp in ut 34/57Min upppgift i år blir att öka radiatorstorlekarna så jag får ut ännu mera av pumpen.Har även en fläktkonvektor inmonterad i gillestugan.Har många start och stop jag med.// G
Citat från: Georg _L skrivet 10 januari 2010, 12:58:28Citat från: Castrol skrivet 10 januari 2010, 12:28:20Vilken temp har du på VPin och VPut när det är runt -11 ºCVet inte. Men nu när det är -7 här i stockholmSå har jag Panna 57/60Framl 37/37Panna ned 51/55 (Inställd på 50 grader men det sägs att den toppar till 55 var 5 start el något. )Hetgas 98Vp in ut 34/57Min upppgift i år blir att öka radiatorstorlekarna så jag får ut ännu mera av pumpen.Har även en fläktkonvektor inmonterad i gillestugan.Har många start och stop jag med.// GEnligt ovan är det alltså VPin 37 ºC och VPut 57 ºC eller?Om det stämmer är det alldeles för hög tempökning över pumpen. VPut på 57 ºC är mig veterligen högre än max tempen på 55 ºC. Detta är i så fall en trolig orsak till att den löser på Högtryck. Testa att höja cirkulationspumpen mellan EcoEl och VP för att ta ned denna temp ökning. 5-7 ºC tempökning, vilket skall vara optimalt, nu har du ju 20 ºC
var kommer det 34 ºC vattnet ifrån?.... är det möjligvis en ecologic du har? så att returen från elementen går direkt till vp?
Kan det verkligen vara möjligt, att vattentemperaturen höjs 23º under passagen genom EcoAir? Normalt rör det sig om 4-5 grader.//Ronnie