Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Hur fungerar era CTC maskiner i kylan?  (läst 42423 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Robbban

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hur fungerar era CTC maskiner i kylan?
« Svar #60 skrivet: 12 januari 2010, 22:27:03 »
Jag är riktigt nöjd med min 107:a. Har haft den dockad sedan -02 till en gammal oljepanna från -70.
Just nu -9 ºC ute: framledning 36 ºC retur 32 ºC det måste man väl säga är ganska bra. enda nackdelen tycker jag, är att den slår ifrån redan vid -10 ºC. årsförbrukningen liger på 16000kwh inkl hushållsel (+ ca 2-3 m3 ved för spetsvärme)(gammal panna)
med 20ºC inne, 2 vuxna och 2 barn.
ctc ecoair 107 från 2002 med ecologic dockad mot bef.panna från 1970.
huset byggt 1970 enplans 115m2 med källare total uppvärmd yta ca:180
nya 3glas fönster och en total årsförbrukning på 16000 kwh.

Utloggad Castrol

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 522
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • En av fÃ¥ med Eco Logic pÃ¥ forumet
SV: Hur fungerar era CTC maskiner i kylan?
« Svar #61 skrivet: 12 januari 2010, 22:48:54 »
Jag är riktigt nöjd med min 107:a. Har haft den dockad sedan -02 till en gammal oljepanna från -70.
Just nu -9 ºC ute: framledning 36 ºC retur 32 ºC det måste man väl säga är ganska bra. enda nackdelen tycker jag, är att den slår ifrån redan vid -10 ºC. årsförbrukningen liger på 16000kwh inkl hushållsel (+ ca 2-3 m3 ved för spetsvärme)(gammal panna)
med 20ºC inne, 2 vuxna och 2 barn.

Har du EcoLogic (Såg det i din signatur) kan du ändra i inställningarna så att VP jobbar till -15 ºC
EcoAir 107 v3, dockad med CTC Family 1100. Flytande kondensering, med EcoLogic.
Inkopplad 3 Mars 2007

Utloggad camino

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 41
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Börjar gilla värmepumpar
SV: Hur fungerar era CTC maskiner i kylan?
« Svar #62 skrivet: 13 januari 2010, 14:59:32 »
Min 105:a går alldeles utmärkt, klarar ner till -5/6 grader innan spetsvärme.
Vid -15 har jag VPin 38 och VPut 40 och hetgasen ligger runt 90.
Det enda orosmomentet är isberget under pumpen har knackat bort is två gånger nu, men det börjar bli ont om plats under pumpen nu.
Ecoair105 + Ecoel 1 1/2 planshus 110m2 från slutet 1800-talet totalrenoverat -93. Ingjuten krypgrund med golvvärme,golvvärme badrum övervåning resten radiatorer strax norr om Göteborg. 2 st Invest LL Qc till garage samt hobbyverkstad

Utloggad Poggan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
SV: Hur fungerar era CTC maskiner i kylan?
« Svar #63 skrivet: 13 januari 2010, 20:08:50 »
Camino.

En 105:a säger du, hur stort hus har du, vart bor du etc......

Utloggad camino

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 41
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Börjar gilla värmepumpar
SV: Hur fungerar era CTC maskiner i kylan?
« Svar #64 skrivet: 14 januari 2010, 08:24:04 »
Camino.

En 105:a säger du, hur stort hus har du, vart bor du etc......
[/quote
1 1/2 planshus mer än hundra år gammalt totalrenoverat av tidigare ägare -93.
Bostadsyta ca 110 m2, golvyta bottenplan ca 70m2 igengjuten krypgrund med golvvärme och klinkers, övervåning vattenburen golvvärme badrum samt radiatorer i hall och sovrum beläget strax norr om Göteborg.
« Senast ändrad: 14 januari 2010, 10:14:19 av camino »
Ecoair105 + Ecoel 1 1/2 planshus 110m2 från slutet 1800-talet totalrenoverat -93. Ingjuten krypgrund med golvvärme,golvvärme badrum övervåning resten radiatorer strax norr om Göteborg. 2 st Invest LL Qc till garage samt hobbyverkstad

Utloggad Poggan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
SV: Hur fungerar era CTC maskiner i kylan?
« Svar #65 skrivet: 14 januari 2010, 12:40:06 »
Tack för info´n camino!

Det ser ut att bli en 105:a för mig med (då huset inte är stort), det skall räcka utan problem, skall höra med 2-3 installatörer och se vad dem säger.

Jag var runt i området där jag bor och hörde mig för, vad folk tyckte om sina anläggningar, totalt var jag hos 5 st, och alla var nöjda, inga problem eller nått sånt!

Så det låter väldigt bra detta.

//Patrik

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2719
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Hur fungerar era CTC maskiner i kylan?
« Svar #66 skrivet: 14 januari 2010, 14:07:24 »
Mja...
jag brukar säga att en LV har man inte för att värma huset, utan för att spara pengar på elräkningen.

Hur mycket du kan spara beror på hur mycket värme+VV energi kåken drar. Och var den ligger.
Jag själv kör med en Ecoair 105, men "spetsar " (tillskottsvärmer) rätt mycket med två LL. Skulle jag bara spetsa med elpatron, så skulle ett par nummer större pump vara lönsam för mig.

Mest tjänar du pÃ¥ att ha en sÃ¥ stor pump som möjligt, som gÃ¥r sÃ¥ mÃ¥nga drifttimmar som möjligt. Väljer du en för stor pump, sÃ¥ stÃ¥r den stilla ofta. Väljer du en för liten sÃ¥ gÃ¥r den mycket och du har investeringspengarna tillbaka snabbt.  Men du skulle haft mindre eltillskott och tjänat litet till med en större pump.

Kanske skulle du försöka beräkna hur mycket el för värme+VV som huset dragit under årets månader. Och dessutom försöka bestämma hur många kW huset behöver vid -5 ºC, -10 ºC och -15 ºC.

Då kan du beräkna hur mycket av årsbehovet som pumpen klarar. Och hur mycket spetsvärme med elpatron som behövs.
« Senast ändrad: 14 januari 2010, 14:09:12 av larryd »
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad hulta

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 546
  • Karma +0/-0
  • VVS branschen bör saneras..
SV: Hur fungerar era CTC maskiner i kylan?
« Svar #67 skrivet: 14 januari 2010, 16:25:01 »
Mja...
jag brukar säga att en LV har man inte för att värma huset, utan för att spara pengar på elräkningen.

Hur mycket du kan spara beror på hur mycket värme+VV energi kåken drar. Och var den ligger.
Jag själv kör med en Ecoair 105, men "spetsar " (tillskottsvärmer) rätt mycket med två LL. Skulle jag bara spetsa med elpatron, så skulle ett par nummer större pump vara lönsam för mig.

Mest tjänar du pÃ¥ att ha en sÃ¥ stor pump som möjligt, som gÃ¥r sÃ¥ mÃ¥nga drifttimmar som möjligt. Väljer du en för stor pump, sÃ¥ stÃ¥r den stilla ofta. Väljer du en för liten sÃ¥ gÃ¥r den mycket och du har investeringspengarna tillbaka snabbt.  Men du skulle haft mindre eltillskott och tjänat litet till med en större pump.

Kanske skulle du försöka beräkna hur mycket el för värme+VV som huset dragit under årets månader. Och dessutom försöka bestämma hur många kW huset behöver vid -5 ºC, -10 ºC och -15 ºC.

Då kan du beräkna hur mycket av årsbehovet som pumpen klarar. Och hur mycket spetsvärme med elpatron som behövs.


Sådan jäkla tur att min då värmer huset utan tillskott ner till minus 17gr, så fullträff!
Nåja huset är litet men beräknade faktiskt att pumpen skulle klara det hela utan tillskott ner till under 10 minus.
Att den klarar minus 17 är bonus...

Ctc 105 gick bort pga för liten effekt samt tvång av ecologicstyrning som fördyrade.
Hellre för stor än för liten...
« Senast ändrad: 14 januari 2010, 16:26:49 av hulta »

Utloggad Poggan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
SV: Hur fungerar era CTC maskiner i kylan?
« Svar #68 skrivet: 15 januari 2010, 21:11:26 »
Hejsan!

Ytterligare en fråga. Har nu bestämt mig till 100% för en CTC anläggning.

Jag vill ha den till sommaren, men så som jag känner det så är det inte bäst att installera den på hösten, när det behövs lite värme i huset, bara för att installatören skall försäkra sig om att allt fungerar och allt är tätt.

Eller kan det var så att installatören kommer tillbaka/hör av sig så allt är ok?

Har jag rätt eller fel?

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2719
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Hur fungerar era CTC maskiner i kylan?
« Svar #69 skrivet: 15 januari 2010, 21:21:07 »
Du kan nog både ha fel och rätt...

det viktigaste är att du väljer en leverantör som du har förtroende för. Och att ni kommer överens ordentligt om vad som skall göras och vilka kontroller.

En Ecoair går med reducerad effekt några dygn efter första driftstart, för att "köra in" kompressorn. Därefter tycker jag att man skall göra en kontroll att systemet (VP, elpanna, givare etc) verkligen värmer VV och radiatorer som den ska.

September är en bra månad, då kan man börja köra värme litet successivt. Och man kan börja ställa huskurvan. Dessutom kan kåken stå utan värme några veckor i värsta fall om det strular.
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad Poggan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
SV: Hur fungerar era CTC maskiner i kylan?
« Svar #70 skrivet: 16 januari 2010, 20:24:26 »
Tjena LarryD!

Jo, det låter väldigt "sunt" att installera pannan i September.

Skall höra mig för vad installatörerna tycker.

//Patrik

Utloggad Poggan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
SV: Hur fungerar era CTC maskiner i kylan?
« Svar #71 skrivet: 22 januari 2010, 21:39:02 »
Hejsan igen.......  ::)

Spinner vidare pÃ¥ min trÃ¥d, även om rubriken inte stämmer....  ;)

Jag läser ständigt om storleken på radiatorer, ju större desto bättre.

Vi har i dag vanliga "panel" radiatorer, det är blandad kompott lite här&var, vissa är "dubbla" å vissa enkla. sen har vi några "stora" till ytan sett.

Hur stor roll spelar detta egentligen in? Alltså skillnaden mellan dem båda på "årsbasis", å då tänker jag genomgående panelradiatorer(enkla) kontra "stora" (lamell)? radiatorer.

En liten reflektion så här direkt:

vid runt -2° ute så behöver vi shunta ut ca 40-41° för att hålla ca 20° inne (beror lite på vart man mäter), är detta bra eller dåligt?

MVH Patrik

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Hur fungerar era CTC maskiner i kylan?
« Svar #72 skrivet: 22 januari 2010, 22:02:15 »
Hej

Det är bra, jag shuntar ut runt 45-50 grader vid den temperaturen.
Det borde klara sig med 50º vid -12º - 15º, och kallare än så har du väl inte så ofta.
Pumpen klarar utan vidare att ensam köra ut lite mer än 50º, så länge huset inte kräver mer effekt än vad pumpen ger.

//Ronnie
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad Poggan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
SV: Hur fungerar era CTC maskiner i kylan?
« Svar #73 skrivet: 22 januari 2010, 22:49:44 »
Hej Ronnie!

Det var glädjande att höra, att jag hade "bra" siffror. Det värmde faktiskt lite!  studs

Visserligen är källaren kallare än 20°, men där är man ju inte så ofta. Sedan skall jag ju låta firman installera 2 element i källaren.

Funderar på att slänga in en kamin i källaren, eller skall man satsa på en L/L-pump?

Men jag hade ju oxo en liten fråga ang. storleken på radiatorerna. Hur stor roll det spelar på "årsbasis" (skillnad), kanske svårt att säga visserligen, men det bör ju vara någon skillnad eller är den försummbar, eller gäller det från hus till hus (isolering m.m).

Nu längtar man till sin nya panna+"105:a", vad jag tror att det blir.

« Senast ändrad: 22 januari 2010, 22:55:38 av Poggan »

Utloggad hulta

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 546
  • Karma +0/-0
  • VVS branschen bör saneras..
SV: Hur fungerar era CTC maskiner i kylan?
« Svar #74 skrivet: 23 januari 2010, 03:47:29 »
Hej Ronnie!

Det var glädjande att höra, att jag hade "bra" siffror. Det värmde faktiskt lite!  studs

Visserligen är källaren kallare än 20°, men där är man ju inte så ofta. Sedan skall jag ju låta firman installera 2 element i källaren.

Funderar på att slänga in en kamin i källaren, eller skall man satsa på en L/L-pump?

Men jag hade ju oxo en liten fråga ang. storleken på radiatorerna. Hur stor roll det spelar på "årsbasis" (skillnad), kanske svårt att säga visserligen, men det bör ju vara någon skillnad eller är den försummbar, eller gäller det från hus till hus (isolering m.m).

Nu längtar man till sin nya panna+"105:a", vad jag tror att det blir.



Nya panna+107:a låter bättre än 105:a.. ;)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!