0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Citat från: kullabacken skrivet 09 januari 2010, 18:08:14T,J varför inte skriva upp dina värden här?så kanske nån har en lösning eller ser vad som kan vara galet eller annorlunda.Jag vet inte vad värdena skulle ha med felet att göra,vilka värden syftar du på?så länge v/p har rätt kod för flytande kondens.och jag accepterat air på elpannan så känns det som att det inte finns mycket att göra än att fråga ctc,vill inte ändra på något om det ev är en uppgradering som det är frågan om.Tänkte bara om någon har liknande symtom,men jag bugar för omtanken tjena
T,J varför inte skriva upp dina värden här?så kanske nån har en lösning eller ser vad som kan vara galet eller annorlunda.
Om den går som du säger, så verkar det nästan som om du glömt att sätta EcoAir i läge "AUTO". Det ska stå "A" i displayen på pumpen.Gör det inte det, så kör den fast kondensering.//Ronnie
Hej igen!Gjorde en Energisparkalkyl på CTC´s hemsida.Fick fram att jag skulle göra en 65% besparing! Låter helt otroligt i mina öron.Det beror ju helt på vilken inomhustemp man vill ha eller hur!Samt övriga förutsättningar. Jag tror knappast att man får en 65%-ig besparing med låt säga 22º inomhus å pannan fabriksinställd.Nu vill vi endast ha ca 20º inomhus, men ändå. Hur har CTC kommit fram till den besparingen?
Hej!Ok, det var ju inte pjåkigt alls med 63% besparing! Då är följfrågorna följande:Inomhustemp, Storlek på hus, Vart bor du, Antal pers i huset etc??MVH Patrik
HallåJag tycker nog lite tvärt om,hellre lite för liten pump än för stor.Då tänker jag på ant.start och stopp per dygn.Risken finns att med en förstor pump kan det bli alldeles för många start/stopp och det sliter i längden.Bättre med en mindre så att den får jobba mera,det är den byggd för.Allt för många överdimensionerar.Jag brukar räkna med att pumpen skall klara ca 60-70% av toppeffekten på årets kallaste dag.Ha dé
Citat från: T.Johansson skrivet 08 januari 2010, 20:58:58HallåJag tycker nog lite tvärt om,hellre lite för liten pump än för stor.Då tänker jag på ant.start och stopp per dygn.Risken finns att med en förstor pump kan det bli alldeles för många start/stopp och det sliter i längden.Bättre med en mindre så att den får jobba mera,det är den byggd för.Allt för många överdimensionerar.Jag brukar räkna med att pumpen skall klara ca 60-70% av toppeffekten på årets kallaste dag.Ha déNja..Skall man klara årets kallaste dag, så får man inte ha en LV överhuvudtaget. CTC Ecoair slutar vid -15.
Citat från: larryd skrivet 11 januari 2010, 17:24:58Citat från: T.Johansson skrivet 08 januari 2010, 20:58:58HallåJag tycker nog lite tvärt om,hellre lite för liten pump än för stor.Då tänker jag på ant.start och stopp per dygn.Risken finns att med en förstor pump kan det bli alldeles för många start/stopp och det sliter i längden.Bättre med en mindre så att den får jobba mera,det är den byggd för.Allt för många överdimensionerar.Jag brukar räkna med att pumpen skall klara ca 60-70% av toppeffekten på årets kallaste dag.Ha déNja..Skall man klara årets kallaste dag, så får man inte ha en LV överhuvudtaget. CTC Ecoair slutar vid -15.Det tror jag att dom flesta redan vet iallafall,men tack för informationen-25gr -60%=-10gr -25 - -10= -15gr alltså 60% av årets kallaste dag(om den är -25gr)sen kan man ju räkna som jag skrev genom "toppeffekten"vad jag skrev var alltså 60-70% inte att man ska klara sig utan tillskott.