0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hej igen!Tänkte bara flika in här lite.Efter lite sökande på Google så kom jag fram till ett erbjudande som lyder:KOMPLETT ENHET:CTC EcoAir 105 Luft/vattenvärmepump. EcoEl Elpanna för EcoAir. Expansionskärl + cirkulationspump. Borttransport av bef panna. Installation och driftsättning 6 års kostnadsfri försäkring! 82600 kr efter avdrag Normalpris: 94400Visserligen en 105:a men en 107:a är ju inte så mkt dyrare. Jag antar att detta är ett väldigt bra pris. Frågan är bara VAD som ingår i installationen. För jag förmodar att man behöver göra lite med elen hemma hos oss. Kanske någon vänlig själ kan säga vad som behöver göras, hur pannan&utedel kopplas in när det gäller elbiten.Annars tycker jag att priset är SUPER!
Tycker det är många som blir förundrade över att pumpen går många timmar per dygn eller att man måste spetsa med el när det blir kallt etc. Pumpen blir givetvis mindre effektiv desto kallare det är ute. Samtidigt så handlar det ju egentligen mer om huset än pumpen. Har man dimensionerat rätt så är det nog inga problem när temperaturen sjunker. Själv jag fått erfara att förra ägaren till vårt hus nog snålade lite när han installerade en Eco EL /Air 107. Den är nog i minsta laget för vårt hus (gammal Skånelänga någon gång från slutet av 1800/början på 1900). Ner till 0 grader klarar vi oss på bara pumpen innan vi måste börja spetsa med el, medan vissa andra med kanske modernare eller mindre hus verkar klara sej med enbart pumpen ner till -15 eller kanske tom lägre. Så hellre en storlek större pump än en mindre. Kanske lite dyrare drifmässigt med en större, men betydligt dyrare i längde med en för liten.
Hej!Hur funkar era pumpar hemma hos er, nu när det blivit riktigt, riktigt kallt ute.Ange gärna vilken pump ni har samt storlek på hus, även vart ni bor. Kanske någon form av snittförbrukning/dag önskas..... Vi skall själva välja ett nytt värmesystem, och då lutar det åt CTC (väldigt många i området där jag bor har installerat en sådan).Har läst trådar där folk börbrukar hiskeliga mängder med el medans andra bara jublar över sin installation av vp.Så man börjar ju bli lite orolig själv, tom innan vi köpt prylarna.MVH Patrik