0 medlemmar och 3 gäster tittar på detta ämne.
Om kurvan är linjär borde i så fall -17,5 kräva 4,5 kW.
Enligt en av grannarna (identiskt hus) säger att den effekten skall klara att hålla värmen ner till -35 grader i denna hustyp. Pannan i sig har en kurva förtryckt på sig som är graderad till -35 grader. Om kurvan är linjär borde i så fall -17,5 kräva 4,5 kW.
Citat från: gäst skrivet 13 oktober 2005, 14:11:24 Enligt en av grannarna (identiskt hus) säger att den effekten skall klara att hålla värmen ner till -35 grader i denna hustyp. Pannan i sig har en kurva förtryckt på sig som är graderad till -35 grader. Om kurvan är linjär borde i så fall -17,5 kräva 4,5 kW. Om kurvan är linjär .... Rätt rimligt men temperaturen för noll effektbehov bör vara ca +15 grader, inte noll grader. 9 kW skulle då krävas för 50 graders temperaturskillnad ute/inne, dvs. 0,18 kW/grad. Inte orimligt tycker jag då mitt dåligt isolerade hus, som visserligen är mindre, behöver 0,24 kW/grad. 0,18 kW/grad och -17,5 grader ger 5,9 kW.
CiteraOm kurvan är linjär borde i så fall -17,5 kräva 4,5 kW.Med det effektbehovet förstår jag inte var all el tog vägen innan VP-installation!Din nuvarande förbrukning tvivlar jag inte på, den är ju bara att läsa av. Men, det låter otroligt att ett SÅ välisolerat hus krävde så mycket el innan VP.
Jag som startade tråden för ganska länge sedan har en kollega som har en Toshiba och han klarar inte att värma sin kåk vid temperaturer runt -24 grader. Orkar inte veckla ut exakt men det är långt ifrån, han stödvärmer vid ca -10-15 som alla andra som har pump (som jag känner). Jag anklagar ingen för att ljuga men att värma ett hus på 170 m2 vid -24 med enbart en luftvp...ja :,v(
Dessutom tror jag inte det var Toshiba som påstods värma hela huset vid -24. Jag säger -18 hos mig, för så var det förra vintern, därmed basta.
CiteraDessutom tror jag inte det var Toshiba som påstods värma hela huset vid -24. Jag säger -18 hos mig, för så var det förra vintern, därmed basta.Toshiba RAS10 avger ca: 2,8 kw vid –15 och kanske något mindre vid –18 grader.Tänk dig själv, värma 150 kvm med ca: 2,5 kw vid –18 grader,,,,Undrar varför det satt 14 radiatorer I mitt hus när det räcker med 2 ?Jämför jag mina sifffror med dina så verkar våra hus kräva lika mycket effekt utan VP, min förbrukning låg på ca: 28000-31000 kwh innan VP (2 vuxna 2 barn) och din förbrukning låg på mellan 26000-29000 kwh, okej mitt kräver något mer.Så långt allt väl, men sen har det hänt något. EFTER VP har jag fortfarande ett effektbehov på ca: 7 kw vid –18 grader men ditt hus klarar sig med 2,5 kw.Det är detta som är konstigt, något måste ha hänt.Det kan vara så enkelt som att jag har något varmare efter VP och du någon grad kallare?Mitt hus är jämnvarmt, 21,7-22,2 grader överallt, du kanske har kallare I vissa delar?Något måste det vara,,,
0,18 kW/grad och -17,5 grader ger 5,9 kW.