0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hej Mattias!Temperaturverkningsgrad brukar defineras som:n=(Tin-Tute)/(Tfrån-Tute) 16,5 gr in vid -8 gr ger en temperaturverkningsgrad på.(16,5+8)/(21+8) = 24,5/29=0,84 eller 84%, ett bra värde och på inget sätt overkligt.10,5 gr tilluft ger med samma beräkning n=64%, en rätt så dålig verkningsgrad./ErikB
även luft som har lägre temperatur än 0 innehåller värme som kan återvinnas, så länge den är varmare än utetemperaturen så kan man hämta värme även under 0
Jag kan rekomendera http://enervent.se/index_product.asp?menuid=20100&countryid=200&langid=2
Tänkte välja...en FTX som heter Enervent LTR-3. Mest pga att det går ner genom takluckan. Någon som har några erfarenheter.?
Lite värden från "just nu", när detta inlägg skrivs. Skillnaden från förra inlägget är att jag har ökat frånluftfläkten lite, för att få en högre verkningsgrad.Utetemperatur: -11,3 graderVärmeåtervinningstemperatur som aggregatet växlar till: 19,9 graderTilluftstemperatur som blåses in i huset: 22,8 graderFrånlufttemperatur: 23,1 graderRumsgivartemperatur: 22,0 graderAvluftstemperatur som blåses ut ur huset: -1,5 graderFramledningstemperatur till varmvattenbatteri: 25,7 graderReturvattentemperatur från varmvattenbatteriet: 35,8 graderRumsgivaren till VP är satt till 21,5 grader och den sitter i axelhöjd. Aggregatet är inställt att hålla konstant till-luftemp på 23 grader, till-luftsventilerna sitter i takhöjd så jag har medvetet ökat tempen på tilluften.Har provat att köra rumsgivarstyrning men eftersom jag har en varierande temp på värmen till batteriet så får jag inte någon stabil temp på tilluften. Skall försöka förbättra detta (http://franzens.nu/2009/11/01/koppla-om-volymtanken/)Frånluftgivarstyrning fungerar inget vidare eftersom frånluftsventilerna sitter i takhöjd, där värmen är högre samt att det finns en frånluftsventil i tvättstugan där elpannan står och tillsammans med torktumlaren (kondenstumlare) höjs tempen på frånluften som innebär att tilluften blir onödigt kall. Skall eventuellt prova detta ytterliggare och se om jag får kontroll på det.