Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Vilket FTX  (läst 29411 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Vilket FTX
« Svar #45 skrivet: 01 februari 2010, 00:10:35 »
Ursäkta...

att jag nästan kapar tråden. Men skulle behöva Raptors hjälp.

-Tänker sätta upp en FTX-Enervent roterande på vinden. En del av frånluften kommer att transporteras några meter i en gammal rök-kanal före FTX. Finnd det risk att ev röklukt i frånluften kan blandas i till-luften?

-Tänker sätta upp en VVB med VP i källaren. Den kommer att ta frånluft från källaren, kyla ner den och sputa ut den genom en skorstenspipa. Kan det skada skorstenen?

Hälsn
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad Raptor

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 934
  • Karma +3/-0
  • ...men bättre pÃ¥ ventilation.
SV: Vilket FTX
« Svar #46 skrivet: 01 februari 2010, 08:57:31 »
Hej larryd!
Citera
-Tänker sätta upp en FTX-Enervent roterande på vinden. En del av frånluften kommer att transporteras några meter i en gammal rök-kanal före FTX. Finnd det risk att ev röklukt i frånluften kan blandas i till-luften?

Ja, det finns risk att du överför lukt. Dock är risken ganska liten med många av de moderna aggregat som finns på marknaden.
Det har mycket med lukten att göra. Rök är en särpräglad och stickande lukt som lätt slår igenom.
Normalt så drar man en flexibel alu-slang genom skursten/rökkanal om man skall använda den till annat ändamål än rök. Om det bara är några meter kanske det är lätt fixat.

Citera
-Tänker sätta upp en VVB med VP i källaren. Den kommer att ta frånluft från källaren, kyla ner den och sputa ut den genom en skorstenspipa. Kan det skada skorstenen?

Egentligen samma svar som på första. Men eftersom du kommer att kyla frånluften så beror det lite på. Kyler du så myckat att du avfuktar luften så kan det teoretiskt fungera. Kyler du till precis över daggpunkten så kommer det kondensera "tidigare" i skorstenen och problemet kan bli större.
Som sakkunnig skulle jag föreslå alu-slang. b00k
Hemma skulle jag nog prova utan först.  ^-^

/Raptor
Bor i 2-plans hus om ca 210m2 beläget i Södermanland. Egenhändigt konverterat från direktel till vattenburet 2009-2010.
Heated by: Mitsubishi Electric Ecodan NG + PUHZ-HRP100 YHA2 "Zubadan 16kW"
Super heated by: Olymberyl vattenmantlad kamin Aidan 21 (15/6) kW samt hemmagjord acktank på 220l.
Cooled by: Panasonic Multisplit "Sverigepumpen"

Exomatic överordnat styrsystem för kamin och VP.

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Vilket FTX
« Svar #47 skrivet: 01 februari 2010, 10:04:32 »
Tack Raptor....
utmärkta råd som vanligt av dig.!

Problemet är att jag högst får i 85mm rör i skorstenen, Kanske knappt det, när jag tar hål på skorstenen och måste böja röret. Från VVB i källaren kan jag fixa det med en kraftigare fläkt.

Men för frÃ¥nluftanslutningen  till FTX sÃ¥ mÃ¥ste ju FTX'en suga själv?
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad Raptor

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 934
  • Karma +3/-0
  • ...men bättre pÃ¥ ventilation.
SV: Vilket FTX
« Svar #48 skrivet: 01 februari 2010, 12:03:55 »
Tack Raptor....
utmärkta råd som vanligt av dig.!

Problemet är att jag högst får i 85mm rör i skorstenen, Kanske knappt det, när jag tar hål på skorstenen och måste böja röret. Från VVB i källaren kan jag fixa det med en kraftigare fläkt.

Men för frÃ¥nluftanslutningen  till FTX sÃ¥ mÃ¥ste ju FTX'en suga själv?

Det finns aluslang som är 80mm. Sedan fyller man mellanrummet mellan slangen och rökkanalen med något som heter vermakulit. Det fungerar som isolering och är även godkänt om du någon gång vill ansluta en kamin eller annan eldstad.
Ett aggregat med roterande växlare har alltid en tilluft- och en frånluftsfläkt (om inte annat önskas, tex takfläkt eller dyl.
Titta på aggregatets flöde/tryck diagram så ser du hur mycket flöde du för ut vi lite högre tryckfall. Du kan sätta en fläkt i serie för att förbättra flödet men det brukar inte behövas.
Generellt så går det bättre att suga genom trånga kanaler är att trycka. Så från- och uteluften påverkas mindre än till- och avluften.

Det är lättare att dra slangen än man skulle kunna tro. Man drar vanligtvis slangen från toppen till botten. Alltså, en kula i ett rep, ner från toppen till botten. Popnita fast en dimensionsförändring typ 100-80 eller 80-63 i slangen så att du får den klena dimensioner neråt. I dimen lägger man (innan man popnitar) sedan i kulan så att den inte kan åka igenom. Fäster repet i kulan och drar igenom kanalen. Det kräver att man är två personer och att man inte har utstickande stenar i rökkanalen. Har man det slår man av dom med hjälp av kulan.

/Raptor
Bor i 2-plans hus om ca 210m2 beläget i Södermanland. Egenhändigt konverterat från direktel till vattenburet 2009-2010.
Heated by: Mitsubishi Electric Ecodan NG + PUHZ-HRP100 YHA2 "Zubadan 16kW"
Super heated by: Olymberyl vattenmantlad kamin Aidan 21 (15/6) kW samt hemmagjord acktank på 220l.
Cooled by: Panasonic Multisplit "Sverigepumpen"

Exomatic överordnat styrsystem för kamin och VP.

Utloggad Jarlen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 403
  • Karma +0/-0
SV: Vilket FTX
« Svar #49 skrivet: 01 februari 2010, 13:13:13 »
Hej Raptor! Det är härligt med riktiga yrkesmän som kan sin sak.   studs
VP Nibe 1135-10, med VVB 300/200. Aktivt borrdjup 210m. Installerad 14 nov. 2007. Volymförstorare 150 lit. installerad dec. 2008. Välisolerad 1 1/2 plans villa med 1-rörs system. Huset har öppen planlösning och har 51m2 fönsterytor med 3-glas rutor. Uppvärmd yta ca 265m2. Faktisk golvyta ca 250m2 Sällskapsrummet har 6 m i takhöjd och stor kringbyggd loftvÃ¥ning. 40m2 för närvarande. ouppvärmd källare. Huset är belägen  i Sthlms trakten. Tidigare el förbrukning ca 37-38000 kWh. Första Ã¥rets förbrukning med VP 18438 kWh inkl HH el. Ut vändig rund pool Diam. 7,5m. Djup 2m. Pool VVX Nibe pool11 inkopplad vÃ¥ren 2012.) FTX ventilation SALDA RIRS 400HE med värmeÃ¥tergivning färdiginstallerad dec. 2008. 12,8 kW fläktkonvektor installerad januari -09 Braskamin Contura 350 för myseldning.

Utloggad Raptor

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 934
  • Karma +3/-0
  • ...men bättre pÃ¥ ventilation.
SV: Vilket FTX
« Svar #50 skrivet: 01 februari 2010, 13:19:10 »
Hej Raptor! Det är härligt med riktiga yrkesmän som kan sin sak.   studs

Tack!  ;D
Man ska dela med sig av sina kunskaper. Det är därför forum som det här finns!
Jag är projektledare inom ventilationsbranschen och har även några år som vvs-konsult bakom mej. Man har snappat upp en del men är långt ifrån fullärd.

/Raptor
Bor i 2-plans hus om ca 210m2 beläget i Södermanland. Egenhändigt konverterat från direktel till vattenburet 2009-2010.
Heated by: Mitsubishi Electric Ecodan NG + PUHZ-HRP100 YHA2 "Zubadan 16kW"
Super heated by: Olymberyl vattenmantlad kamin Aidan 21 (15/6) kW samt hemmagjord acktank på 220l.
Cooled by: Panasonic Multisplit "Sverigepumpen"

Exomatic överordnat styrsystem för kamin och VP.

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Vilket FTX
« Svar #51 skrivet: 01 februari 2010, 15:17:57 »
Hej Raptor! Det är härligt med riktiga yrkesmän som kan sin sak.   studs

Tack!

Instämmer!
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad ivtglc7

  • service tekniker, ventilation
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: rosvik- PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 47
  • Karma +0/-0
SV: Vilket FTX
« Svar #52 skrivet: 03 februari 2010, 18:45:21 »
Hejsan..

FTX, fungerar bra i norrland. men har upplevt ett problem med min Vr 400DC.., vid sträng kyla så blir det is i av lufts fläkten o fläkt kammaren. detta är troligen för att den kalla uteluften möter den varma avluften..
detta gör att jag fått slå av aggregatet och tina upp det några gånger i vinter..
Aggregatet står på kallvinden.
Så detta är ett problem Även om aggregatet är gjort för att monteras i kallt utrymme.

Har nu i efterhand lagt extra isolering runt och över aggregatet som ett test..
Det verkar fungera hittills iallafall.

Kan vara värt att tänka på för er andra som skall installera på kallvinden..

Bara ett litet tips
/ Björn
Bor i norrland, Piteå..
Gullringshus 1plan -83,total yta 150m2 uppvärmning med IVT GL C7 installerad april 08. 180m borrhål.

Total förbrukning år 1. 15300Kvh, 3700timmar varav 40 med tillskott.

År 2: förbrukning: 14725kwh.. 3488timmar..(totltid för pump : 7278h tillskott totalt 63h på två år..

FTX ventilation. Systemair VR400DC installerad juni 09

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!