0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Det som är problemet här är att man kan inte få 1 nöjd kund med l/v.de framställs som de klarar hela behovet utan eltillskott, går ner till -20 grader , kunderna fattar detta på fel sätt.Sen om man får besöka kunden 2-3 gånger pga isbildning eller ngt annnat fel så är kunden redan missnöjd.Lägger de ut 100k så ska den fungera utan problem, detta funkar inte här då det blir nedåt -20 vintertid.
Hej igen.Det var ju några som savarade på mitt inlägg... tomte::Lite bakgrundsfakta:Jag har haft min pump i drygt 2,5 år, det är en Nibe Fighter 2020 10 kw dockad till en EVP 270, (pga. av takhöjd i källaren).Anläggningen är dimensionerad av Nibe samt det installtionsföretaget jag köpte eländet av. De värden för dimensionering man utgick från då, ca 3 år sedan, var min dåvarande förbrukning samt, radiatorkretsens storlek och husets isolerings status.Mitt hus är på 120 m2 uppvärmd yta, byggt 1922 och aldrig tilläggsisolerat (kommer aldrig att bli så heller...), alltså realtivt stort värmebehov motsv. 160-180 m2 modern villa.Huset är beläget i Helsingborgstrakten.Problemen som jag haft under denna tid är:Utlöst högtryckspressostat under julhelgen 07/08, kul va?För höga returtemperaturer i otaliga omgångar,samt sist men inte minst de senaste stoppen pga. att suggastemperaturen är lägre än förångartemperatruren.Inväntar proffshjälp nr 3 den 28/12 för att se om detta kan hjälpa.Jag har pratat med många proffs inom branchen, eftersom jag dagligen i mitt arbete kommer i kontakt med både entreprenörer inom vvs-, kyla samt injustering. Även VVS-konsulter inom branschen, är jag genom mina byggprojekt i kontakt med ofta.INGEN av alla dessa ger mig SAMMA svar på hur jag skall lösa detta ! Detta måste innebära att INGEN kan detta med värmepumpar på sina 5 fingrar !Att påstå något annat är ren lögn.Kom igen om 5-10 år när ni summerat era problem med L/V-pumparna. Listan blir nog lååång....Vi har tagit till oss en teknik som vi inte behärskar vare sig teoretiskt eller praktiskt, men givetvis har man med smart marknadsföring lyckats sälja in eländet till landets villaägare.Vi lever fortfarande i en värld där vi haft oljepannor och direktverkande el som värmekälla, vilka fungerat utan problem.Sen kom fjärrvärme och naturgas vilket också fungerar bra om man bor i detaljplanerat område.Men vi på landet har inte så mycket att välja på... ved eller värmepumpar av olika slag = dyrt + mycket jobb.Att sen en viss regering avreglerade elmarkanden samt stängde kärnkraftverk som lök på laxen, har ju framtvingat dessa paniklösningar med värmepumpar för att slippa skicka hela lönen till elbolagen.Men med facit på hand, så vill jag se den som räknar hem denna typ av anläggning med en initialkostnad på 100-120K samt med största sannolikhet ett kompressor byte vart 8-10 årför en 30-40K.Vete fan om det är billigare och enklare att fortsätta med en konventionell elpanna och stödelda med vedkaminen i vard.rum och vedsipsen i köket.
Med tanke på att min lilla Nibe ALDRIG har krånglat....så känns generalisering konstig.
Preset.Jag har tänkt montera en panna, ex Nibes Evp 270 till min lilla 2025-6.Är Elomax 250 lit ett bättre alternativ eller är det stl på din Elomax ( 450 lit) som gör att det nu fungerar bättre för dej?R