0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
luft/vatten är väl inget nytt påfund har minst funnits i 20 är så nåt nytt tekniskt underverk är det inte
Thomas HbgJag har själv en 2020-10 sedan juni 2008 och körde den i drygt ett år ihop med en EVP 270 som min rörinstallatör frågade om jag kunde testa åt Nibe. Har nu den panna jag ursprungligen skulle haft Elomax 450.Jag har mycket goda erfarenheter av 2020-10 och EVP 270, för att de ska fungera problemfritt måste man dock trimma in dem noga, tyvärr är inte detta rörinstallatörernas starka sida utan det gjorde jag själv.Det krävs en bra skiktning i EVP 270 för att det ska fungera problemfritt, därför så måste man hålla nere flödena hos både laddpumpen till VP:n och radiatorkretsens cirkpump. Annars får man upprepade problem med stopp hög returtemp till VP:n som du rapporterar. Jag hade också sådana innan jag sänkte flödena optimalt.Använd lägesinställningarna på laddpumpen i kombination med en reglerventil (finns det ingen får du montera en mellan laddpump och VP) och justera in deltaT så nära du kan den kurva som finns i VP:ns manual. Ställ radiatorkretsens cirkpump på lägsta hastighet.För att undvika problem med både hög retur och hög framledningstemp från VP, speciellt det senare, så behöver man oftast med 2020-10 sänka bryttemperaturen för dockningsgivaren på EVP 270 kanal 21 från 51 gr till 50 gr. Speciellt när utetempen är hög. Öka gärna kopplingsdiffen kanal 22 till 5 eller 6 gr för att minska antalet start/stopp.Har inte haft några problem eller driftstopp förutom de störningar jag nämnde innan jag minskade ner flödena. Hade tidigare med gammal elpanna en förbrukning på ca 37 MWh per år inkl HH, har nu under 18,5 MWh och då har jag ändå nu lite varmare inne än förr. Sparar därmed mer än 25.000 om året.Problemet med suggastemp och förångartemp låter som ett givarproblem, flera har redogjort för sådana problem här och har fått byta tempgivare. Det är allmänt känt att Nibe haft problem med dålig kvalite på tempgivare, har själv ännu inte haft sådana men räknar med att det kan komma./preset
Kan inte annat än att hålla med Thomas HGB!Kan kortfattat säga att jag (& mitt jobb) har haft ENORMA problem med dessa värmepumpar.Nu har det gått så långt att Chefen ställde NIBE mot väggen och kräver en lösning ,annars kommer vi aldrig mera att köpa deras värmepumpar.Deras "lösning" var att skicka någon expert som gjort en hel del ändringar trots detta har INGEN förbättring skett värmepumpen stannar konstant efter Max 1-2 dagar.Fortsättning lär följa på detta problem......Den ENDA värmepump som verka fungerar vettigt är deras senaste Fighter 2025.Liksom andra i tråden har vi snackat med folk i VVS branchen ,alla är rörande eniga om att NIBE´s värmepumpar har stora problem.Någon i tråden påpekade att man måste "meka själv" men detta kan jag bara delvis hålla med om.Köper man en så pass teknisk komplicerad produkt som varken installatören eller värmepumpstekniker klarar av att få i drift ,kan man ju inte begära att köparen med sina begränsade kunskaper skall kunna lösa detta!Deras givare är helt uppenbart skräp! Hur många olika givare som värmepumpsteknikern till dagens datum bytt i dem olika anläggningarna har jag tappat räkningen på.Nu har jag dock "lärt" mig att står värmepumparna helt stilla och INGA larm syns skall man omgående kontrollera utegivaren via menyerna.Häromsisten stod en Fighter 2025 helt stilla trots endast +5 gr C ute , enligt menyn var det + 40 gr C ute.......Och att alltid ha minst en utegivare hemma i lager är ett absolut krav
Citat från: Tystnad skrivet 28 december 2009, 20:00:42Kan inte annat än att hålla med Thomas HGB!Kan kortfattat säga att jag (& mitt jobb) har haft ENORMA problem med dessa värmepumpar.Nu har det gått så långt att Chefen ställde NIBE mot väggen och kräver en lösning ,annars kommer vi aldrig mera att köpa deras värmepumpar.Deras "lösning" var att skicka någon expert som gjort en hel del ändringar trots detta har INGEN förbättring skett värmepumpen stannar konstant efter Max 1-2 dagar.Fortsättning lär följa på detta problem......Den ENDA värmepump som verka fungerar vettigt är deras senaste Fighter 2025.Liksom andra i tråden har vi snackat med folk i VVS branchen ,alla är rörande eniga om att NIBE´s värmepumpar har stora problem.Någon i tråden påpekade att man måste "meka själv" men detta kan jag bara delvis hålla med om.Köper man en så pass teknisk komplicerad produkt som varken installatören eller värmepumpstekniker klarar av att få i drift ,kan man ju inte begära att köparen med sina begränsade kunskaper skall kunna lösa detta!Deras givare är helt uppenbart skräp! Hur många olika givare som värmepumpsteknikern till dagens datum bytt i dem olika anläggningarna har jag tappat räkningen på.Nu har jag dock "lärt" mig att står värmepumparna helt stilla och INGA larm syns skall man omgående kontrollera utegivaren via menyerna.Häromsisten stod en Fighter 2025 helt stilla trots endast +5 gr C ute , enligt menyn var det + 40 gr C ute.......Och att alltid ha minst en utegivare hemma i lager är ett absolut kravNu börjar jag bliva nervös...Hoppas min maskin fungerar problemfritt.....Nåja det skrivs att 2025:n fungerar bra men i nästa rad står det att en 2025:a står stilla.... Jag bävar inför framtiden vad har jag gjort, har jag köpt en problem maskin...
Hej ThomasFörstår inte att vissa rekommenderar högt flöde, det är helt förkastligt.Pannan är konstruerad så att du ska ta ut så kallt vatten som möjligt i botten av pannan till VP:n, detta för att du hela tiden ska ligga under max returtemp för VP:n, fabriksinställd till 48 gr, ställ upp den till max dvs 50 gr kanal A2 i VP:n. Målet är att VP:n aldrig skall bryta för hög returtemp, det är EVP:ns dockningstermostat som skall styra värmepumpen.Kanal A3 på VP:n är till för dem som styr VP:ns start/stopp med returtemperaturen (de som inte har någon termostat i pannan eller acktank och kör med konstant laddpumpsdrift), låt den stå på fabriksinställningen 4 gr, du styr VP:n som sagts ovan med EVP:ns dockningstermostat.Genom att hålla nere laddpumpsflödet så att deltaT ligger enligt kurvan i VP:ns manual så är verkningsgraden max på VP:n plus att flödet in i pannan stör inte skiktningen. Med högt flöde och därmed lågt deltaT rör du runt vattnet i pannan så att varmare vatten högre upp i pannan sugs ut till VP:n och du får problem att ligga under max retutemp innan pannan själv bryter VP:n när dockningstermostaten når brytpunkten. För 10 KW värmepump på EVP 270 bör man sänka dockningstermostatens brytpunkt kanal 21 till 50 gr (fabriksinställd till 51 gr) detta står i min EVP-manual sid 12. Själv körde jag med en diff kanal 22 på 5 gr som du nu har.Jag antar att laddpumpen styrs från VP:n och att elektriken kopplat in blockeringen av nedre elpatronen i pannan så länge VP:n ej är i stillestånd. (Se EVP-manual sid 19).Andra faktorer är vald värmekurva i pannan och vilken framledningstemp du har, hög framledningstemp kan skapa problem om inte avkylningen över radiatorkretsen är stor, för att få så hög avkylning som möjligt över radiatorkretsen så skall cirkpumpen gå på så lågt flöde som möjligt. Jag har ett äldre hus (halva) där framledningstempen är relativt hög jämfört med moderna välisolerade hus. Jag körde på kurva 9 med en förskjutning på +3 när det var kallt ute, vilket gav en framledningstemp på 46 gr vid 0 gr utetemp.Fråga på om något är oklart. Dina fläktstopp-problem (kanal 11) beror nog på givarfel, som sagt många har haft problem med just detta på Nibes VP./preset
Nu börjar jag bliva nervös...Hoppas min maskin fungerar problemfritt.....Nåja det skrivs att 2025:n fungerar bra men i nästa rad står det att en 2025:a står stilla.... Jag bävar inför framtiden vad har jag gjort, har jag köpt en problem maskin...
Hej igen!Tack för ytterliggare ett bra och uttömmande svar.Följande har hänt:Det var inte givarna det var fel på utan flödet på gasen genom kompressorn, vilket var för högt.Teknikern strypte flödet och vips så var temp diffen mellan T4 och T7 mer rätt Nåväl, jag har ställt värdena som du föreslagit och kollat temp i T2 och T3 vid konstant gång i ca. 10 minuter.T2 = 49,4 T3 = 38Delta T blir då 11,4 grader vid +3,4 grader utomhus temp.Är detta helt åt fanders, eller kan man leva med detta?Om jag då ska sänka delta T, så måste resten ske på reglerventilen...? Då CP nu går på lägsta fart.Det jag också ändrat är min. tid för igångsättning till 30 min.Samt att jag har blockerat elpatronerna.Min panna i kanal 9 är ställd på 51 grader, kan jag återaktivera övre elpatronen utan att påverka returtemp och delta T?Eftersom det kan bli kylslaget vid dusch samt när det kryper under typ -5 utomhus.Har beställt ut rörläggaren med en 100 lit spetsberedare vilken VP´n skall värma vad den kan, typ 50 grader, för att sen låta elpatronen i beredaren spetsa en 5-7 grader ytterliggare. Detta måste ju innebära att jag kan blockera elpatronerna tills dess att det är så j-la kallt att VP´n inte orkar mer, eller?Hoppas du kan ge mig mer ljus i tunneln Tack på för hand/Thomas