Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nu åker Niben ut!  (läst 22529 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: Nu åker Niben ut!
« Svar #30 skrivet: 28 december 2009, 06:50:21 »
luft/vatten är väl inget nytt påfund har minst funnits i 20 är så nåt nytt tekniskt underverk är det inte

Nä... Jag har två st Bosch PL10 från 1984 monterade som fortfarande snurrar och går....
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad Thomas HBG

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
SV: Nu åker Niben ut!
« Svar #31 skrivet: 28 december 2009, 16:55:28 »
Thomas Hbg

Jag har själv en 2020-10 sedan juni 2008 och körde den i drygt ett år ihop med en EVP 270 som min rörinstallatör frågade om jag kunde testa åt Nibe. Har nu den panna jag ursprungligen skulle haft Elomax 450.

Jag har mycket goda erfarenheter av 2020-10 och EVP 270, för att de ska fungera problemfritt måste man dock trimma in dem noga, tyvärr är inte detta rörinstallatörernas starka sida utan det gjorde jag själv.

Det krävs en bra skiktning i EVP 270 för att det ska fungera problemfritt, därför så måste man hålla nere flödena hos både laddpumpen till VP:n och radiatorkretsens cirkpump. Annars får man upprepade problem med stopp hög returtemp till VP:n som du rapporterar. Jag hade också sådana innan jag sänkte flödena optimalt.

Använd lägesinställningarna på laddpumpen i kombination med en reglerventil (finns det ingen får du montera en mellan laddpump och VP) och justera in deltaT så nära du kan den kurva som finns i VP:ns manual. Ställ radiatorkretsens cirkpump på lägsta hastighet.

För att undvika problem med både hög retur och hög framledningstemp från VP, speciellt det senare, så behöver man oftast med 2020-10 sänka bryttemperaturen för dockningsgivaren på EVP 270 kanal 21 från 51 gr till 50 gr. Speciellt när utetempen är hög. Öka gärna kopplingsdiffen kanal 22 till 5 eller 6 gr för att minska antalet start/stopp.

Har inte haft några problem eller driftstopp förutom de störningar jag nämnde innan jag minskade ner flödena. Hade tidigare med gammal elpanna en förbrukning på ca 37 MWh per år inkl HH, har nu under 18,5 MWh och då har jag ändå nu lite varmare inne än förr. Sparar därmed mer än 25.000 om året.

Problemet med suggastemp och förångartemp låter som ett givarproblem, flera har redogjort för sådana problem här och har fått byta tempgivare. Det är allmänt känt att Nibe haft problem med dålig kvalite på tempgivare, har själv ännu inte haft sådana men räknar med att det kan komma.

/preset



Hej preset.

tack för ett mycket bra svar.

Det med flödena mellan VP och panna har jag funderat mycket på och fått många svar på, vissa säger högt flöde andra lågt flöde.

Jag testar högt flöde för tillfället och det har funkat i drygt 1 dygn.

Däremot har jag ändrat temp i kanal A3 (VP´n) från 2 grader till 5 grader lika på kanal 22 (EVP) till 5 grader, är detta nära sanningen eller skall det finnas en diff där emellan?

Hur säkerställer jag att det är pannan som kallar på VP´n och inte VP´n som startar för att tidsintervallet är rätt eller att temp diff. på returledningen är rätt...? Eller tänker jag helt galet här, dvs. det kanske är två olika saker man pratar om.


Utloggad preset

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 121
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nu åker Niben ut!
« Svar #32 skrivet: 28 december 2009, 19:19:27 »
Hej Thomas

Förstår inte att vissa rekommenderar högt flöde, det är helt förkastligt.

Pannan är konstruerad så att du ska ta ut så kallt vatten som möjligt i botten av pannan till VP:n, detta för att du hela tiden ska ligga under max returtemp för VP:n, fabriksinställd till 48 gr, ställ upp den till max dvs 50 gr kanal A2 i VP:n. Målet är att VP:n aldrig skall bryta för hög returtemp, det är EVP:ns dockningstermostat som skall styra värmepumpen.

Kanal A3 på VP:n är till för dem som styr VP:ns start/stopp med returtemperaturen (de som inte har någon termostat i pannan eller acktank och kör med konstant laddpumpsdrift), låt den stå på fabriksinställningen 4 gr, du styr VP:n som sagts ovan med EVP:ns dockningstermostat.

Genom att hålla nere laddpumpsflödet så att deltaT ligger enligt kurvan i VP:ns manual så är verkningsgraden max på VP:n plus att flödet in i pannan stör inte skiktningen. Med högt flöde och därmed lågt deltaT rör du runt vattnet i pannan så att varmare vatten högre upp i pannan sugs ut till VP:n och du får problem att ligga under max retutemp innan pannan själv bryter VP:n när dockningstermostaten når brytpunkten. För 10 KW värmepump på EVP 270 bör man sänka dockningstermostatens brytpunkt kanal 21 till 50 gr (fabriksinställd till 51 gr) detta står i min EVP-manual sid 12. Själv körde jag med en diff kanal 22 på 5 gr som du nu har.

Jag antar att laddpumpen styrs från VP:n och att elektriken kopplat in blockeringen av nedre elpatronen i pannan så länge VP:n ej är i stillestånd. (Se EVP-manual sid 19).

Andra faktorer är vald värmekurva i pannan och vilken framledningstemp du har, hög framledningstemp kan skapa problem om inte avkylningen över radiatorkretsen är stor, för att få så hög avkylning som möjligt över radiatorkretsen så skall cirkpumpen gå på så lågt flöde som möjligt. Jag har ett äldre hus (halva) där framledningstempen är relativt hög jämfört med moderna välisolerade hus. Jag körde på kurva 9 med en förskjutning på +3 när det var kallt ute, vilket gav en framledningstemp på 46 gr vid 0 gr utetemp.

Fråga på om något är oklart. Dina fläktstopp-problem (kanal 11) beror nog på givarfel, som sagt många har haft problem med just detta på Nibes VP.

/preset
Nibe 2020-10 och Elomax 450, villa i Skåne byggår -41 och -90, ca 200 m2 boyta uppvärmt till 23 gr, 155 m2 källare varav ca 75 m2 komfort-uppvärmt.

Utloggad Tystnad

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: VÄXJÖ
  • Antal inlägg: 50
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nu åker Niben ut!
« Svar #33 skrivet: 28 december 2009, 20:00:42 »
Kan inte annat än att hålla med Thomas HGB!

Kan kortfattat säga att jag (& mitt jobb) har haft ENORMA problem med dessa värmepumpar.

Nu har det gått så långt att Chefen ställde NIBE mot väggen och kräver en lösning ,annars kommer vi aldrig mera att köpa deras värmepumpar.
Deras "lösning" var att skicka någon expert som gjort en hel del ändringar trots detta har INGEN förbättring skett värmepumpen stannar konstant efter Max 1-2 dagar.
Fortsättning lär följa på detta problem......

Den ENDA värmepump som verka fungerar vettigt är deras senaste Fighter 2025.

Liksom andra i tråden har vi snackat med folk i VVS branchen ,alla är rörande eniga om att NIBE´s värmepumpar har stora problem.

Någon i tråden påpekade att man måste "meka själv" men detta kan jag bara delvis hålla med om.
Köper man en så pass teknisk komplicerad produkt som varken installatören eller värmepumpstekniker klarar av att få i drift ,kan man ju inte begära att köparen med sina begränsade kunskaper skall kunna lösa detta!

Deras givare är helt uppenbart skräp! Hur många olika givare som värmepumpsteknikern till dagens datum bytt i dem olika anläggningarna har jag tappat räkningen på.

Nu har jag dock "lärt" mig att står värmepumparna helt stilla och INGA larm syns skall man omgående kontrollera utegivaren via menyerna.
Häromsisten stod en Fighter 2025 helt stilla trots endast +5 gr C ute , enligt menyn var det + 40 gr C ute.......

Och att alltid ha minst en utegivare hemma i lager är ett absolut  krav
Nibe Fighter 2005 ,2020 ,2025 ,växelventil, SMO10

Utloggad hulta

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 549
  • Karma +0/-0
  • VVS branschen bör saneras..
SV: Nu åker Niben ut!
« Svar #34 skrivet: 29 december 2009, 10:24:38 »
Kan inte annat än att hålla med Thomas HGB!

Kan kortfattat säga att jag (& mitt jobb) har haft ENORMA problem med dessa värmepumpar.

Nu har det gått så långt att Chefen ställde NIBE mot väggen och kräver en lösning ,annars kommer vi aldrig mera att köpa deras värmepumpar.
Deras "lösning" var att skicka någon expert som gjort en hel del ändringar trots detta har INGEN förbättring skett värmepumpen stannar konstant efter Max 1-2 dagar.
Fortsättning lär följa på detta problem......

Den ENDA värmepump som verka fungerar vettigt är deras senaste Fighter 2025.

Liksom andra i tråden har vi snackat med folk i VVS branchen ,alla är rörande eniga om att NIBE´s värmepumpar har stora problem.

Någon i tråden påpekade att man måste "meka själv" men detta kan jag bara delvis hålla med om.
Köper man en så pass teknisk komplicerad produkt som varken installatören eller värmepumpstekniker klarar av att få i drift ,kan man ju inte begära att köparen med sina begränsade kunskaper skall kunna lösa detta!

Deras givare är helt uppenbart skräp! Hur många olika givare som värmepumpsteknikern till dagens datum bytt i dem olika anläggningarna har jag tappat räkningen på.

Nu har jag dock "lärt" mig att står värmepumparna helt stilla och INGA larm syns skall man omgående kontrollera utegivaren via menyerna.
Häromsisten stod en Fighter 2025 helt stilla trots endast +5 gr C ute , enligt menyn var det + 40 gr C ute.......

Och att alltid ha minst en utegivare hemma i lager är ett absolut  krav

Nu börjar jag bliva nervös...Hoppas min maskin fungerar problemfritt.....
Nåja det skrivs att 2025:n fungerar bra men i nästa rad står det att en 2025:a står stilla.... :o
Jag bävar inför framtiden vad har jag gjort, har jag köpt en problem maskin... :'(

Utloggad kjell62

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Dalarna Falun
  • Antal inlägg: 1214
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nu åker Niben ut!
« Svar #35 skrivet: 29 december 2009, 13:22:46 »
Kan inte annat än att hålla med Thomas HGB!

Kan kortfattat säga att jag (& mitt jobb) har haft ENORMA problem med dessa värmepumpar.

Nu har det gått så långt att Chefen ställde NIBE mot väggen och kräver en lösning ,annars kommer vi aldrig mera att köpa deras värmepumpar.
Deras "lösning" var att skicka någon expert som gjort en hel del ändringar trots detta har INGEN förbättring skett värmepumpen stannar konstant efter Max 1-2 dagar.
Fortsättning lär följa på detta problem......

Den ENDA värmepump som verka fungerar vettigt är deras senaste Fighter 2025.

Liksom andra i tråden har vi snackat med folk i VVS branchen ,alla är rörande eniga om att NIBE´s värmepumpar har stora problem.

Någon i tråden påpekade att man måste "meka själv" men detta kan jag bara delvis hålla med om.
Köper man en så pass teknisk komplicerad produkt som varken installatören eller värmepumpstekniker klarar av att få i drift ,kan man ju inte begära att köparen med sina begränsade kunskaper skall kunna lösa detta!

Deras givare är helt uppenbart skräp! Hur många olika givare som värmepumpsteknikern till dagens datum bytt i dem olika anläggningarna har jag tappat räkningen på.

Nu har jag dock "lärt" mig att står värmepumparna helt stilla och INGA larm syns skall man omgående kontrollera utegivaren via menyerna.
Häromsisten stod en Fighter 2025 helt stilla trots endast +5 gr C ute , enligt menyn var det + 40 gr C ute.......

Och att alltid ha minst en utegivare hemma i lager är ett absolut  krav

Nu börjar jag bliva nervös...Hoppas min maskin fungerar problemfritt.....
Nåja det skrivs att 2025:n fungerar bra men i nästa rad står det att en 2025:a står stilla.... :o
Jag bävar inför framtiden vad har jag gjort, har jag köpt en problem maskin... :'(


nästa rad står det att en 2025:a står stilla

min 2025 står still nu för andra gången i vinter
men jag vet orsaken
det är -24 ºC ute
den stannar vid -23 ºC
och jag är fortfarande nöjd med 2025an
kjell  *vinkar*
Mitsubishi FH35 + Panasonic E 12-DKE + TE 9
 Hus ca 150 m2 + källare 150 m2 
 
 NIBE 2025-6
 Garage 50 m2 en NE-12 LKE
 Sommarstugan E 9 ckp

Utloggad Thomas HBG

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
SV: Nu åker Niben ut!
« Svar #36 skrivet: 29 december 2009, 16:32:16 »
Hej Thomas

Förstår inte att vissa rekommenderar högt flöde, det är helt förkastligt.

Pannan är konstruerad så att du ska ta ut så kallt vatten som möjligt i botten av pannan till VP:n, detta för att du hela tiden ska ligga under max returtemp för VP:n, fabriksinställd till 48 gr, ställ upp den till max dvs 50 gr kanal A2 i VP:n. Målet är att VP:n aldrig skall bryta för hög returtemp, det är EVP:ns dockningstermostat som skall styra värmepumpen.

Kanal A3 på VP:n är till för dem som styr VP:ns start/stopp med returtemperaturen (de som inte har någon termostat i pannan eller acktank och kör med konstant laddpumpsdrift), låt den stå på fabriksinställningen 4 gr, du styr VP:n som sagts ovan med EVP:ns dockningstermostat.

Genom att hålla nere laddpumpsflödet så att deltaT ligger enligt kurvan i VP:ns manual så är verkningsgraden max på VP:n plus att flödet in i pannan stör inte skiktningen. Med högt flöde och därmed lågt deltaT rör du runt vattnet i pannan så att varmare vatten högre upp i pannan sugs ut till VP:n och du får problem att ligga under max retutemp innan pannan själv bryter VP:n när dockningstermostaten når brytpunkten. För 10 KW värmepump på EVP 270 bör man sänka dockningstermostatens brytpunkt kanal 21 till 50 gr (fabriksinställd till 51 gr) detta står i min EVP-manual sid 12. Själv körde jag med en diff kanal 22 på 5 gr som du nu har.

Jag antar att laddpumpen styrs från VP:n och att elektriken kopplat in blockeringen av nedre elpatronen i pannan så länge VP:n ej är i stillestånd. (Se EVP-manual sid 19).

Andra faktorer är vald värmekurva i pannan och vilken framledningstemp du har, hög framledningstemp kan skapa problem om inte avkylningen över radiatorkretsen är stor, för att få så hög avkylning som möjligt över radiatorkretsen så skall cirkpumpen gå på så lågt flöde som möjligt. Jag har ett äldre hus (halva) där framledningstempen är relativt hög jämfört med moderna välisolerade hus. Jag körde på kurva 9 med en förskjutning på +3 när det var kallt ute, vilket gav en framledningstemp på 46 gr vid 0 gr utetemp.

Fråga på om något är oklart. Dina fläktstopp-problem (kanal 11) beror nog på givarfel, som sagt många har haft problem med just detta på Nibes VP.

/preset

Hej igen!

Tack för ytterliggare ett bra och uttömmande svar.

Följande har hänt:

Det var inte givarna det var fel på utan flödet på gasen genom kompressorn, vilket var för högt.
Teknikern strypte flödet och vips så var temp diffen mellan T4 och T7 mer rätt :)

Nåväl, jag har ställt värdena som du föreslagit och kollat temp i T2 och T3 vid konstant gång i ca. 10 minuter.

T2 = 49,4
T3 = 38

Delta T blir då 11,4 grader vid +3,4 grader utomhus temp.

Är detta helt åt fanders, eller kan man leva med detta?

Om jag då ska sänka delta T, så måste resten ske på reglerventilen...? Då CP nu går på lägsta fart.

Det jag också ändrat är min. tid för igångsättning till 30 min.
Samt att jag har blockerat elpatronerna.

Min panna i kanal 9 är ställd på 51 grader, kan jag återaktivera övre elpatronen utan att påverka returtemp och delta T?
Eftersom det kan bli kylslaget vid dusch samt när det kryper under typ -5 utomhus.

Har beställt ut rörläggaren med en 100 lit spetsberedare vilken VP´n skall värma vad den kan, typ 50 grader, för att sen låta elpatronen i beredaren spetsa en 5-7 grader ytterliggare. Detta måste ju innebära att jag kan blockera elpatronerna tills dess att det är så j-la kallt att VP´n inte orkar mer, eller?

Hoppas du kan ge mig mer ljus i tunneln :)

Tack på för hand
/Thomas

Utloggad Tystnad

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: VÄXJÖ
  • Antal inlägg: 50
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nu åker Niben ut!
« Svar #37 skrivet: 29 december 2009, 19:40:51 »
Nu börjar jag bliva nervös...Hoppas min maskin fungerar problemfritt.....
Nåja det skrivs att 2025:n fungerar bra men i nästa rad står det att en 2025:a står stilla.... :o
Jag bävar inför framtiden vad har jag gjort, har jag köpt en problem maskin... :'(

Lite förtydligande för att lugna era nerver  ;D

2025´orna är dem som gått bäst ,att utegivaren gått sönder betyder inte att själva pumpen var dålig ,utegivaren är ju en separat grej som är lätt att byta.

2005 + 2020 = Här kan vi snacka om problem maskiner ,massor av inre givarefel ,fläktblad gått av ,dåligt anslutna kablar i kontaktorer ,totalhaveri då fläktblad skurit in i kylpaketet! ,tillkommer en hel del annat jag inte orka ta upp....
Nibe Fighter 2005 ,2020 ,2025 ,växelventil, SMO10

Utloggad zibrosc1235

  • Nam et ipsa scienta potestas est
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 508
  • Karma +5/-29
  • Kön: Man
    • Budgetvärmepumpar
SV: Nu åker Niben ut!
« Svar #38 skrivet: 29 december 2009, 19:43:28 »
Hur kan Du ha så bra koll på Nibes olika problem maskiner Tystnad? Du skriver om massor...?
Suterränghus
Ventilation: Självdrag
Uppv.yta: 150 m2 Innetemp ca 21 grader
Söder om Mälaren

Utloggad preset

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 121
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nu åker Niben ut!
« Svar #39 skrivet: 30 december 2009, 20:56:36 »
Hej igen!

Tack för ytterliggare ett bra och uttömmande svar.

Följande har hänt:

Det var inte givarna det var fel på utan flödet på gasen genom kompressorn, vilket var för högt.
Teknikern strypte flödet och vips så var temp diffen mellan T4 och T7 mer rätt :)

Nåväl, jag har ställt värdena som du föreslagit och kollat temp i T2 och T3 vid konstant gång i ca. 10 minuter.

T2 = 49,4
T3 = 38

Delta T blir då 11,4 grader vid +3,4 grader utomhus temp.

Är detta helt åt fanders, eller kan man leva med detta?

Om jag då ska sänka delta T, så måste resten ske på reglerventilen...? Då CP nu går på lägsta fart.

Det jag också ändrat är min. tid för igångsättning till 30 min.
Samt att jag har blockerat elpatronerna.

Min panna i kanal 9 är ställd på 51 grader, kan jag återaktivera övre elpatronen utan att påverka returtemp och delta T?
Eftersom det kan bli kylslaget vid dusch samt när det kryper under typ -5 utomhus.

Har beställt ut rörläggaren med en 100 lit spetsberedare vilken VP´n skall värma vad den kan, typ 50 grader, för att sen låta elpatronen i beredaren spetsa en 5-7 grader ytterliggare. Detta måste ju innebära att jag kan blockera elpatronerna tills dess att det är så j-la kallt att VP´n inte orkar mer, eller?

Hoppas du kan ge mig mer ljus i tunneln :)

Tack på för hand
/Thomas

Ditt deltaT 11,4 gr är för högt. Vid framledningstemp ca 50 från VP ska du vid utetemp +3,4 gr ligga på ett deltaT på ca 9 gr (interpolera mellan kurvorna i manualen, de representerar 35, 45 resp 55 gr framledningstemp ut från VP (T2), du har vid mättillfället T2 ca 50 gr). Detta innebär att du har för lågt laddflöde och ska öka laddflödet tills du når ca 9 gr i det driftfallet du nämnde.

Vintertid när utetempen är låg ska det med 2020-10 gå bra att köra med ett brytvärde på dockningstermostaten kanal 21 på 51 gr, däremot på sommaren brukar man få sänka till 50 gr.

Jag hade inga problem med rätt inställt deltaT att koppla in övre elpatronen, EVP 270 var bra på att sköta eltillskottet, har du ställt kanal 9 till 51 så hjälper dig elpatronerna att hålla det om inte VP själv klarar det. Om framledningen ut till radiatorerna ligger över dessa 51 gr så följer panntempen med hjälp av elpatronerna framledningstempen plus någon grad. Vid något tillfälle körde jag ut 54 gr i framledningstemp till radiatorerna och elpatronerna höll panntempen (uppe i pannan) på 55 gr, då låg tempen på dockningstermostaten (kanal 20) nere i pannan på 46-47 gr konstant. VP:n jobbade då fint i nedre delen av pannan medan elpatronerna höll uppe panntempen i den övre delen.

Med en spetsberedare går det bra att låta pannan köras med elpatronerna urkopplade tills den med VP:n inte orkar ge dig vad du kräver till husets uppvärmning och ändå få bra varmvattentemp med spetsberedarens hjälp.

/preset
Nibe 2020-10 och Elomax 450, villa i Skåne byggår -41 och -90, ca 200 m2 boyta uppvärmt till 23 gr, 155 m2 källare varav ca 75 m2 komfort-uppvärmt.

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: Nu åker Niben ut!
« Svar #40 skrivet: 31 december 2009, 11:41:31 »
--> Preset
Du verkar sjukt insatt i dessa pumpar, jag har pratat med Nibes helpdesk åtskilliga gånger och aldrig har dom varit så insatta i problemen/inställningarna som du verkar vara.
Det är killar som du som skulle sitta i helpdesken...
Go' fortsättning
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad lasselogg

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
SV: Nu åker Niben ut!
« Svar #41 skrivet: 01 januari 2010, 14:01:55 »
Efter 25 år med frånluftsvärmepump och 40 år som tv-tekniker så kan jag konstatera att det finns massor av experter hos installatörsfirmor och leverantörer, och de har alla den ene utbildningen efter dern andra. Men frågan är om de tillgodogjort sig kunskapen eller om de bara inte orkar lyssna på sina kunders problem och det är därför man häller 2 magnecyl i systemet och ber kunden återkomma om felet inte löste sig, vilket det oftast inte gjorde.
Därför är det skönt att det finns forumet att konsultera.
Värmepumparna är inte så svåra att förstå och skötta, men som det sägs i forumet hur många läser manualen och sätter sig in i maskinen.
OCH hur många läste vad det stod om prestandan. till ex när det står att du kan spara upp till 75% så betyder det en besparing på mellan 0% och 74% inte att du spar 75%.

Jag har för 14 dagar sedan med hjälp av en kompis installerat min andra frånluftvärmepump (Nibe 360P) Den verkar fungera bättre än jag vågade hoppas på. Är novis men tror att jag med hjälp av er på forumet ska bemästra de ev strul som uppstår
Även jag tackar preset för hans utomordentligt klara svar till Thomas Hbg
    Lasse

Utloggad preset

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 121
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nu åker Niben ut!
« Svar #42 skrivet: 01 januari 2010, 15:16:29 »
Tack för de positiva orden. Man kan lära sig mycket om sitt eget system genom att läsa manualerna noga och prova med lite olika inställningar och kolla hur ens system reagerar med dem. På så sätt kan man optimera sitt värmesystem och öka verkningsgraden. Rörinstallatörerna lämnar systemet oftast med standard/fabriksinställningar vilket ibland inte alls passar till kombinationen av värmekravet hos huset och radiator-antal/storlekar. Det blir värre om det finns direkta fel hos levererade komponenter typ kvaliteen på tempgivare på Nibes värmepumpar, då måste man byta ut delar för att få systemet att fungera.

Man blir lite konfunderad när man läser att Thomas HBG haft en tekniker ute som strypt flödet över kompressorn efter att ha haft fel på suggastemp/förångartemp, är det något som ändrat sig på kompressorn efter något/några års drift eller varför kom temp-problemen plötsligt? Hade förstått om problemet uppstått med givarfel men hur ändrar sig plötsligt hetgasflödet? Thomas, gav teknikern någon förklaring till detta?

God fortsättning
/preset
« Senast ändrad: 01 januari 2010, 16:13:25 av preset »
Nibe 2020-10 och Elomax 450, villa i Skåne byggår -41 och -90, ca 200 m2 boyta uppvärmt till 23 gr, 155 m2 källare varav ca 75 m2 komfort-uppvärmt.

Utloggad Schnyggve

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Tokstan
  • Antal inlägg: 191
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Bor i ett NOLLhus byggt 1947
SV: Nu åker Niben ut!
« Svar #43 skrivet: 02 januari 2010, 19:09:15 »
Appropå nibes givare, min pump har ju som bekant stått nu i 2veckor. och har inte startat alls senaste veckan.
Nu när jag kollade så borde suggas, hetgas vatten osv, ligga ganska lika om kompressorn inte går, DVS "kallt" system. Men det verkar inte vara annat än vattentempgivarna som funkar hyffsat. även uttetempgivaren visar galet.
2008 19222 kWh (tilläggsisolerad vind)
2009 12556 kWh (VP installerad i April)
2010 11233 kWh (kompressorhaveri Jan och Feb)
2011 5907 kWh (3 glasfönster och energikartläggning av hela huset)
2012 4712 kWh (6kWp Solcellsanläggning, driftsatt 1a sep)
2013 2489 kWh (Ingen energiförbättrande åtgärd öht)
2014 6062 kWh (sol anläggning nedplockad 1/6-12/12, huset utbyggt till 157m2, omfattande vattenskada, sol anläggningen utbyggd till 10,6 kWp)
2015 15 kWh
2016 987 kWh
2017 1111 kWh
2018 531 kWh
2019 1310 kWh
2020 11 kWh
2021 795 kWh + 1395 kWh till EL-bilen
2022 XXX

NIBE 2025-6 dockat mot CTC 1100 på radiator returen. styrs mot innertempen med en JULA givare. Villa i södra nållåtta byggd 1947 157+85m2, påbyggd mycket välisolerade övervåning om 72m2, 3glas energifönster i boendeplan.
10.6kWp SOLCELLER.

Utloggad FRJO

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: västra götaland
  • Antal inlägg: 1454
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nu åker Niben ut!
« Svar #44 skrivet: 02 januari 2010, 19:15:29 »
har du elen på så är det en kompressor värmare på, samt att du har cirkulation genom växlaren   det kanske påverkar?????
Nibe 1115-10,vpa 200/70. 2 st borrhål med 120 m aktivt djup
Värmer hus från 70 talet med uppvärmd yta 310 m2
Inomhuspool 40m3 24grader
Fujitsu slim 12 för ac
Årsförbrukning ca20000 kw/h

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!