0 medlemmar och 4 gäster tittar på detta ämne.
Hej Patb! Ja jag utgår ifrån att vi pratar om bl.a fläkthastigheten på innerdelen här?? Och då kan jag väl bara säga att denna fläkthastighet ändrar sig inte alls utifrån den manuellt inställda hastigheten oavsett vilken värmeavgivning som pumpen än ger. Enda gången mig veterligt som denna manuellt inställda fläkthastighet ändrar sig är vid de förekommande avfrostningarna, för vid en avfrostning så stänger ju innerdelsfläkten ned, och efter avfrostningen så stegar alltså varvtalet på innerdelsfläkten succesivt upp till den manuellt inställda ifh till att pumpen har startat värmetillförseln och ifh till pumpens/innerdelens värmeavgivning. Mvh Raffen.
Hej Patb! Jag reviderar härmed min uppfattning en del ang detta mitt inlägg här om att den manuellt inställda fläkthastigheten aldrig ändrar sig på Toshibapumparna. Jag har numera för första gången även upplevt mellan 26 och 27 minusgrader med mina luftvärmepumpar och skall därmed också säga då att det är första gången någonsin som jag har sett min/mina Toshiba gå ned på en lägre fläkthastighet än den inställda eftersom båda pumparna var manuellt inställda på 5:ans fläkthastighet nämligen. GKVP-E-pumpen gick då på 3:ans fläkt och ND-pumpen gick på 4:ans fläkt och båda hade då en utblåstemperatur på ca +32-33 ºC från innerdelen och en innetemp på ca +19,5-20 ºC Mvh Raffen.
Är ju bra att de begränsar sig för att få bra arbetsförhållanden, borde påverka livstid på kompressor m.m. positivt.
Ja nu tror inte jag att det hänger på huruvida pumpen pallar eller inte för detta utan den går nog för fullt skulle jag tro, snarare beror det nog på att det förmodligen finns en viss begränsning där när det gäller kondenseringstempen vid ca +32-33 ºC för värmeavgivningen till innerdelen kontra fläkthastigheten för denna.