0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hej Hulta. Är ingenjör (El)! /Peter
Isbildningen har för tillfället upphört nu när vi bara har 85% luftfuktighet och -17,1 grad (Kista). Får se hur långt 2025-an den hänger med.Värmekablarna som Nibe använder har tydligen en kall anslutningsände som ser ut precis som värmekabeln i övrigt. Det var därför jag tidigare uppfattade kabeln som spänningslös, men mätte strömmen till 0,44A ca 100W på tövattentråget och kände värmen på avloppet./Peter
Jag tror jag löst problemet nu med en "option" i väntan på besked från Nibe.Jag skaffade en värmekabelsats med stickpropp, 6m självreglerande max 10W/m, sedan drog jag på mig skoteroverålen, -13 ute.Den räckte nästan fyra varv runt fläktkransen. Över detta svepte jag en Armaflexslang för 22mm rör runt kransen. Det gick tyvärr inte att forma den som jag tänkt mig i p.g.a. kylan. Jag hade tänkt dra ett spännband runt Armaflexen för att få den att isolera helt tätt över värmekabelsvarven.Den vanligtsvis mjuka slangen blev så seg att den gick att bryta av när jag kapade den.Anslöt kabeln till samma utgång som tövattentrågets kabel över separat brytare. Mätte en total belastning på ca 1,5A vid inkoppling, men allt efter att temperaturen steg i värmekablarna, sjönk det till ca 1A vid -13 ute.Eftersom kabeln är självreglerande så kan i detta fall utgången inte belastas med mer än max 260W för båda kablarna (200+60W).Hur som helst så har isbildningen upphört och det är helt tort på fläktkransen nu ett dygn senara. Jag trodde inte att effekten skulle räcka till./Peter