0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Nu igen, precis som förra vintern, så bildas is i nedre delen av plåten som sitter runt fläktbladen, så när de börjar rotera igen efter stillestånde eller avfrostning så slår bladen i isen och det låter som de kommer en helikopter. Det gillar vi inte. Troligen inte grannarna heller. Så nu har jag varit ute igen med lite varmvatten och pytsat dit i samband med avfrostning. Men det är ju inte så kul på söndagmorgon. Igår ändrade jag en del inställningar, så att den går längre tid sammanhängande - har egentligen inte haft någon ny kompressorstart sedan igår eftermiddag, pga sänkta gradminuter på tillsatsel och ett ändrat flöde i radiatorkretsen. Avfrostning står på 30 min. Då blev det färre isbildningar än när det var starter efter stillestånd. Det gick bra till kl 4 i morse... och då var det efter avfrostning som isen satt där. Ut med vatten... Markus---VVM300Fighter 2025-14
Montera värmeslinga under pumpen...
Det är vanligt med isbildning i tråget.Montera en värmeslinga som hulta också var inne på, den håller isen borta, och allt vatten hinner rinna av innan det fryser på.
Det ska finnas en inbyggd Droppskålsvärmare också.Kan det vara den som inte fungerarOm man kollar i manualen på komponent placering(nr24,sid 41)verkar den sitta under "fläkt tratten"..//Giro tomte::
Oj, vad kallt ute... H2 i displayen indikerar att droppskålsvärmare är till. Men det ser inte ut att vara någon värme som smälter is i alla fall. Finns något tips på var jag ska felsöka? INga kablar lösa, men jag vet inte riktigt vilken jag ska kolla på. Dessutom tar det emot att stå därute och pula för mycket. Kallt. Och det blåser kallt från fläkten... Är det någon som vet eller förstår sitt kopplingsschema så jag kan veta vilken kabel jag ska följa eller mäta? /Markus
Jag har också haft samma problem i går kväll, men kunde inte se någon isbildning. Du menar att det fryser på kanten på kantringen runt fläkten. Antar att det är nederst på översidan mot fläktbladen i så fall där det är svårt att se och det verkar vara väl litet spel mellan fläktblad och ring.Jag funderade om vatten frusit på något fläktblad så det blir obalans, men tror knappast det heller eftersom fläkten rör sig sakta under hela avfrostningen.Ja det finns en värmekabel i botten på pumpen men den kan knappast smälta bort is på denna plats ca 75mm över bottenplåten.Jag monterade tövattentråg på min pump i höstas och när jag kopplade in värmekabeln till detta, såg jag att det redan fanns en rosafärgad värmekabel av samma typ. Den ligger parallellt med samma utgång som tövattentrågets värmekabel och slår till under +2 grader. Tövattentråget fungerar i övrigt bra. Inget isberg under pumpen längre när det fryser lock över dräneringsgruset./Peter
Vid reläkortet finns plint XJ24 stift ett o två. Vid drift av droppskålsvärmen (Drip tray heater) ska det vara 220volt på de stiften. Finns spänningen och värmen ej fungerar så ohm-mät kabeln till slingan. Lossa kabeln från stift ett och två och mät. Lågt ohmtal då är kabeln okej. Bryt spänningen innan du lossar kabeln. Lycka till.