0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hulta man måste beakta att du har en F2025-6 som har lägre luftmängd och lägre kylande effekt på luften som passerar fläktkransen. Det kan ha en viss betydelse.Kan bara bekräfta att min "option" fungerar. jag skall slå ifrån den i dag och se om isbarksbildningen återkommer. Det ärfortfarande hög luftighet över 90% och -10. Min avsikt var bara att ha kabeln för avsmältning vid behov. Hade aldrig dessa problem förra vintern.En tanke jag har är att det är någon parameter som har ändrat sig i pumpen och ger detta fenomen med isbildningen, men då borde inte Nibe upplysa om att man vidtagit modifieringar i styrningen på senare maskiner i produktionen, eller?? /Peter
Intressant iaktagelse. Min fläkt drar igång ca 10s innan fyrvägsventilen slår om, vilket medför att det är rikligt med vattendroppar kvar på förångaren om det vill sig illa. Kan du ta tiden på hur lång tid det tar i ditt fall och om det slutat ånga om förångaren?Jag har kabeln avslagen nu så får vi se vad som händer./Peter
Skratta och skratta, men det innebär att du kyler ner förångaren också med den kalla uteluften och det är knappast önskvärt. Skulle kunna tänka mig att blåsa ur batteriet på sluttampen då, men min lösning med värmekabeln är enklare då. Fläktmotorn i F2025-8-14kW är utförda för två hastigheter med separata lindningar och går inte med enkla medel att vända rotationsriktningen på. Har du lyckats fånga tiderna?/Peter
Citat från: JPEG skrivet 13 januari 2010, 15:42:15Skratta och skratta, men det innebär att du kyler ner förångaren också med den kalla uteluften och det är knappast önskvärt. Skulle kunna tänka mig att blåsa ur batteriet på sluttampen då, men min lösning med värmekabeln är enklare då. Fläktmotorn i F2025-8-14kW är utförda för två hastigheter med separata lindningar och går inte med enkla medel att vända rotationsriktningen på. Har du lyckats fånga tiderna?/PeterNej trots att jag var ute i en timme för att ta bort isen (se inlägg ishög under) sprang in emellanåt för att värma fingrarna och då passade väl f-skapet på att frosta av... Som jag har skrivit ovan så tycker jag din lösning är förnämligt!! Jag bara funderar lite om andra lösningar för Nibe klarar det inte tydligen.En relästyrd bankare som bankar bort dropparna innan fläkten startar...