0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Citat från: Gonzo skrivet 19 december 2009, 02:53:34...Men, det man säger att LL endast är ett komplement är dikt och förbannad lögn!Jag är helt övertygad om att man hade varit tvungen att stötta en bergvärmeanläggning lika tidigt eller tidigare.Har någon, någonsin räknat på en anläggning som har fler än en pump???Jag tippar på att man säger att luftvärmepump är ett komplement för man antar att endast en vp installeras per hus.Det är nog inte jättemånga utanför detta forum som installerar 2 eller till och med fler luft-vp.
...Men, det man säger att LL endast är ett komplement är dikt och förbannad lögn!Jag är helt övertygad om att man hade varit tvungen att stötta en bergvärmeanläggning lika tidigt eller tidigare.Har någon, någonsin räknat på en anläggning som har fler än en pump???
Med en luft-vp under varje fönster kanske du klarar nästa istid! ThumbsupProblemet med att huset måste följa med istäcket en kilometer upp i luften måste lösas dock.
...Känns lite orimligt att se inlägg som påstår att års-COP blir 4 med en luft/luft...MVH/Gano
Citat från: Gano skrivet 21 december 2009, 12:34:06...Känns lite orimligt att se inlägg som påstår att års-COP blir 4 med en luft/luft...MVH/GanoHåller med, skall man ha ett årsmedel på COP 4 då är det tammetusan bäst att man inte har många avfrostningar på ett år....
Men är otroligt nöjd över förbrukningen, men ej över den nya pumpen! Pratat med Bosch, de tyckte att det lät som nåt fel..
Har haft frågan uppe förut. Vad är fel på ekvationen?
Gano: Hade jag en tappvattenanläggning som du hade jag varit på din årsförbrukning... orimligt?
Citat från: MGKea skrivet 21 december 2009, 19:41:22Har haft frågan uppe förut. Vad är fel på ekvationen? Besparingen är inte till 100% värmepumpens förtjänst. Värmepumpen når inte överallt i huset och det skapas volym som har lägre temp än tidigare. Huset får en lägre medeltemp, och DETTA ger en besparing i sig.Citat från: MGKea skrivet 21 december 2009, 19:41:22Gano: Hade jag en tappvattenanläggning som du hade jag varit på din årsförbrukning... orimligt?Inte omöjligt. Jag gör slut på 1300 kWh i elstöd till varmvatten, 3800 kWh i hushållsel och 3200 kWh i uppvärmning.MVH/Gano
Hade besparingen inte varit värmepumpensförtjänst så vet jag inte vad det skulle vara. Att besparingen skulle bero på att värmen sänkts... no way! Så vad är det för fel på ekvationen?
Tänkte du??...Så jag räknar förstådd med lägre förbrukning med en fungerande pump, annars skulle jag köra direkt el.
Felet är att du helt saknar värdet för mänden utmatad värmeenergi, som du vill dividera med ett kant värde för förbrukad el-energi. Med en okänd term i ekvationen går den inte att beräkna. Det går bara att gissa...Det inget fel på stoleken på besparingen mot tidigare år. Det är bara din nuvarande värkliga värmetilförsel som är okänd, och därmed gör att ditt års-COP inte går att fastställa.
Citat från: MGKea skrivet 21 december 2009, 22:38:20Hade besparingen inte varit värmepumpensförtjänst så vet jag inte vad det skulle vara. Att besparingen skulle bero på att värmen sänkts... no way! Så vad är det för fel på ekvationen?Yes way.Det är inget fel på ekvationen. Hur skulle det kunna vara det ? 10000 kWh/2500 kWh = 4. Men det är inte ens i närheten av tekniskt möjligt med en LLVP i Sverige.Elradiatorerna ger en annan värmebild än värmepumpen, de sitter lågt, tex under fönstren och ser till att kall luft sugs upp från golvet och skickas uppåt. Värmepumpen däremot utgår från en central position och värmer rummet inifrån (ofta från en högre position); man når inte längs golven, längst bort i hörnen eller till rummet längst bort, under soffan, sängen etc etc. Jag påstår igen: Du når inte 100% av husets innervolym med en värmepump. Och detta är en del av förklaringen till att du "sparar" så mycket som 10000 kWh.Tänk om du skulle sätta en kupevärmare på samma position som din värmepump. Du hade inte hamnat på 22000 kWh per år, det kan jag garantera dej. Förmodligen hade du sparat kanske 3000 kWh, och då sjunker utgångsläget från 22000 till 19000 kWh. 19000-14500= 4500; 4500+2500= 7000; 7000/2500 = 2,8.MVH/Gano