0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Citat från: sutarn skrivet 20 december 2009, 10:14:35Finns det någon som klarar hela husets värmebehov vid sisådär 15-20 minus med bara 1 L/L pump? Eller behöver man ha minst två pumpar då, tänkte kanske passa på o sätta in en två pumpar i vårt hus när jag ändå byter ut nordic airen....Hejsan!Javisst, har en Fujitsu Norica 14 och den värmer hela huset som ensam värmekälla ner till ca -28ºC...kallare än så så eldar jag i kaminen och kör Norican på fläkt läge bara för att vispa ner den varma luften från taknivån...!( -36,7 ºC hitintills).Har ca 18 i sovrummet och 20 i kök/vrum/gästrum/badrum, 18-19 i hall/klädkammare/tvättstuga-toa-15 ºC till -20 ºC är en baggis !Så den är en primärvärmekälla som står på dygnet runt... Thumbsup//A
Finns det någon som klarar hela husets värmebehov vid sisådär 15-20 minus med bara 1 L/L pump? Eller behöver man ha minst två pumpar då, tänkte kanske passa på o sätta in en två pumpar i vårt hus när jag ändå byter ut nordic airen....
Nordic air var en så usel pump så det finns nog inte många kvar i drift, den ger vad jag kommer ihåg ohyggligt dåligt med värme i kyla och det också till väldigt dåligt COP.
sutarn...Som du märkt spelar både höjd o placering stor roll för uppmätt temp. Det går alltså inte att ange en rums-temp med en felmarginal bättre än flera grader. Alla mätningar är ungefärliga. Det är nåt man får acceptera. Välj bara en bestämd plats, använd samma termometer varje gång, och betrakta sedan dina värden som relativa. Då kan du i alla fall se trender o förändtingar.Det är sen ingen större ide att jämföra exakta värden med andra.
Hej digitalrobert..!Jag tror jag var lite otydlig...Dels menade jag att din LL-pump inte har en fair chans att göra så stor inverkan. Ditt värmebehov är mer än vad en LL-pump klarar. Det går nog åt minst 3 st som du säger. Fler om man ska ha jämn spridning överallt. Då skulle dom klart kunna konkurera i effektivitet. Men sen var det ju det där med varmvattnet... Och jag håller verkligen med om att ett hus med bara ett gäng surrande LL-pumpar för uppvärmning inte är så attraktivt vid försäljning. Om man vill kunna stänga en dörr ibland, vilket ju inte är ett onormalt önskemål, är LL inte ett bra alternativ till vattenburet. LL passar verkligen inte för alla som primär värmekälla.Att din varmvattenförbrukning är "normal" med småbarn, betyder i mina ögon just att den är relativt hög. Därmed finns mycket att spara med berg-pump. Har du någon möjlighet att bedöma förhållandet mellan förbrukningen för VV och värme? Det brukar väl tyvärr vara svårt att se.Jag är inte riktigt med på vitsen med resonemanget med framledningstemp vid DUT..? (vad är DUT? lägsta ute-temp att dimmentionera värmesystemet för?)"Framlednings-tempen", dvs. ut-luft-tempen på min LL-pump, toppade på 37°C med fläkten på max i fredags natt när det var -15°C ute. Då gick pumpen i princip för fullt och tog drygt 1 kW. Inne-tempen vad förvisso bara ca 19°C, så man ska väl plussa på ett par grader på ut-luft-tempen. Jag tror jag såg nån tabell för DUT som sa ca -20°C i Stockholm (?). Då orkar nog inte min pump leverera hela behovet.Verkningsgraden vid en enstaka köld-knäpp spelar dock inte så stor roll för årsmedel-verkningsgraden och den totala förbrukningen. I Stockholm är det temperaturer mellan ca +5 och -5 som är dominant, så det är där jag vill att pumpen ska jobba bra.
HejNu upprör jag väl en massa fanatiska luft/luftare förstår jag...men i ärligheten namn orkar jag inte hålla mej längre.Tycker det ibland känns lite meningslöst att jämföra siffror mellan luft/luft och bergvärme. De som sparar mest med luft/luft kör ofta med radiatorerna avstängda och struntar i att det blir lite kallt i tvättstugan/toan/längs golven/längst bort i hörnet. MEJ SJÄLV INRÄKNAD. Vad hade vi sparat om vi sänkt värmen lika mycket utan att installera en värmepump ? MVH/Gano
Citat från: Gano skrivet 21 december 2009, 12:34:06HejNu upprör jag väl en massa fanatiska luft/luftare förstår jag...men i ärligheten namn orkar jag inte hålla mej längre.Tycker det ibland känns lite meningslöst att jämföra siffror mellan luft/luft och bergvärme. De som sparar mest med luft/luft kör ofta med radiatorerna avstängda och struntar i att det blir lite kallt i tvättstugan/toan/längs golven/längst bort i hörnet. MEJ SJÄLV INRÄKNAD. Vad hade vi sparat om vi sänkt värmen lika mycket utan att installera en värmepump ? MVH/GanoIngen fara för min del, tycker att man ska kunna ta till sig av all information/frågor utan att gå i försvars-attackställning !För egen del så hade jag det redan förra vintern så, till och med sämmre...22000kW (4-6 el radiatorer) +vedeldning 7 dagar i veckan gav det du skriver om ovan. Dålig värmespridning, kallt på golvet, kallt i angränsande rum och som man ser...dyr el räkning!Nu med pumpen har i varmare golv, varmt i angränsande rum ja bättre kliat i hela huset samt att jag bara har eldat i kaminen 2 dagar.. Och som bonus har elräkningen dykt !Så i ärlighetens namn är det bara fördelar för mig...//Anders