0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
har minus 18 ºC nu sen i går kväll, niben orkar 45 ºC i framlednig. Men jag syndade lite i gårkväll och eldade 3 timmar i kasseten på öpna spisen. Annars hade jag nog inte haft 20 ºC i hela huset.
Hej!Har nu haft -32 grader i ett par dagar och innetempen sjönk till 18 grader (har 23 grader annars)Inga element. Endast LL- värmepumparna på (2 st Panasonoic he ......XX och en Coolix)Har slagit av alla element!Eldade några brasor i går och fick upp innetempen till 21 grader.I natt sjönk denna till 19 grader (var uppe vid 02.00 och tittade på termometern- - 32 grader)Nu, på morgonen, var det -24 grader ute och innetempen hade stigit till 21 grader!M.a.o- vid - 24 grader ger mina pumpar tillräckligt för att höja tempen i huset!Är endast -15 just nu så innetempen är 24 grader.................Men, det man säger att LL endast är ett komplement är dikt och förbannad lögn!Jag är helt övertygad om att man hade varit tvungen att stötta en bergvärmeanläggning lika tidigt eller tidigare.
Citat från: Gonzo skrivet 19 december 2009, 02:53:34Hej!Har nu haft -32 grader i ett par dagar och innetempen sjönk till 18 grader (har 23 grader annars)Inga element. Endast LL- värmepumparna på (2 st Panasonoic he ......XX och en Coolix)Har slagit av alla element!Eldade några brasor i går och fick upp innetempen till 21 grader.I natt sjönk denna till 19 grader (var uppe vid 02.00 och tittade på termometern- - 32 grader)Nu, på morgonen, var det -24 grader ute och innetempen hade stigit till 21 grader!M.a.o- vid - 24 grader ger mina pumpar tillräckligt för att höja tempen i huset!Är endast -15 just nu så innetempen är 24 grader.................Men, det man säger att LL endast är ett komplement är dikt och förbannad lögn!Jag är helt övertygad om att man hade varit tvungen att stötta en bergvärmeanläggning lika tidigt eller tidigare.Hej Gonzo!Håller fullständigt med dig. Kan de som har bergvärmepumpar var ärliga nu och tala om om de behövt stötta med något annat... Gamblern
Håller fullständigt med dig. Kan de som har bergvärmepumpar var ärliga nu och tala om om de behövt stötta med något annat...
...Men, det man säger att LL endast är ett komplement är dikt och förbannad lögn!Jag är helt övertygad om att man hade varit tvungen att stötta en bergvärmeanläggning lika tidigt eller tidigare.Har någon, någonsin räknat på en anläggning som har fler än en pump???
Det har cop på runt 2.5 i -18, bergvärmeanläggningar har oftast högre förbrukning än direktel med luftvärmepump, men...bättre komfort med vattenburet system.,/A.
Citat från: Gonzo skrivet 19 december 2009, 02:53:34...Men, det man säger att LL endast är ett komplement är dikt och förbannad lögn!Jag är helt övertygad om att man hade varit tvungen att stötta en bergvärmeanläggning lika tidigt eller tidigare.Har någon, någonsin räknat på en anläggning som har fler än en pump???Jag tippar på att man säger att luftvärmepump är ett komplement för man antar att endast en vp installeras per hus.Det är nog inte jättemånga utanför detta forum som installerar 2 eller till och med fler luft-vp.
min L/L funkar fortfarande efter 7år bra och -15 inatt fixade den utan stöttning.