Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Risk för fukt och mögel pÃ¥ kallvinden????  (läst 39353 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: Risk för fukt och mögel på kallvinden????
« Svar #45 skrivet: 19 december 2009, 21:30:54 »
Har läst länkarna, lite av vad jag i tidigare inlägg försiktigt sökt få igång en diskution om. Men tycker det verkar konstigt att täta helt. Som skrivs skall det ventileras vid behov,,,om det råkar vara hög yttre fuktighet just när det behövs,,vad händer då?
Om vi tar Raffens vind som ex. -8 på vind och -16 ute. Mängden vatteninnehåll vid dessa temp är vid 55%rel lf 1,39g resp 0,7g /m3 (vid 100%rel lf är 2,53g resp 1,27g). Kolla runt på http://www-v2.sp.se/energy/ffi/berakningar.asp om ni har tid. Det skulle betyda att mängden vatten som skulle kunna kondensera är ca 0,7g/m3 cirkulerad luft.(rätta mig om jag har fel). Ponera att temp dagtid går upp mot 0 ºC, luften kommer då att få en lägre rel lf vilket sannolikt inte bör ha problem med att föra bort de gram vatten som kondenserat på yttertakets insida, (is eller ej). Hade temp på takets in och utsida varit desamma hade ingen kondensering kunnat ske, där håller jag helt med Raffen. Ämnet tåler verkligen att diskuteras. Då, (som det skrevs på en länk), alla hus har olika förutsättningar, torde den första åtgärden bli att, (som någon skrev i ett tidigare inlägg), sätta upp en fuktmätare och bli herre över situationen.
 :)
Ta nu sifrorna som ett ex. ingen beräkning. Har man -16 på en sida och -8 på den andra kommer inte kondenseringsytan med säkerhet vara -16 den påverkas av enegitillförseln. I nämnda ex troligen ca -10 - -12 ºC.
« Senast ändrad: 19 december 2009, 21:39:18 av hplp »
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad pricken

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 2,5 mil söder polcirkeln...burr
  • Antal inlägg: 1430
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
  • Fifaen vad det gÃ¥r, i buskar och hÃ¥r.....
SV: Risk för fukt och mögel på kallvinden????
« Svar #46 skrivet: 19 december 2009, 23:32:05 »
Skall inte ge mig in i någon debatt här, är för dåligt insatt i ämnet i fråga för det. Däremot kan jag återge mina erfarenheter.

Blev lite orolig eftersomm att det pratas om att tilläggsisolering kan förändra förhållanden totalt, och jag har burit upp hyffsat med isolering. Upp med stegen och in på kallvindan för okulär besiktning. Snustorrt, finns inte tillstymmelse till rimfrost på kallvindan. Jag har ingen ångspärr, spånet är torrt.

Vad som gör att det så bra ut hos mig har jag ingen aning om, men en sak vet jag, jag har REJÄLT med ventilation på kallvindan, 6st 200mm ventiler samt takfotsventilation.
Ã…r 1 TOT 13213kWh VP 6373kWh
Ã…r 2 TOT 12611kWh VP 5614kWh
Ã…r 3 TOT 12873kWh VP 6147kWh
Ã…r 4 TOT 13807kWh VP 6787kWh

Ql med VP

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Risk för fukt och mögel på kallvinden????
« Svar #47 skrivet: 19 december 2009, 23:44:07 »
Hej Pricken!  Ja du jag kan lova dig att med den ordentliga ventilaton som du verkar ha pÃ¥ din kallvind sÃ¥ kan du kÃ¥nka upp ännu mer isolering om du vill och detta även om du nu inte har nÃ¥gon Ã¥ngspärrr, du kommer inte att fÃ¥ nÃ¥gra problem i förlängningen av detta heller utan kan sova helt lugnt om nätterna även i fortsättningen. ;) :)

Mvh Raffen.
« Senast ändrad: 19 december 2009, 23:46:23 av Raffen »
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar sÃ¥ används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare frÃ¥n 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn pÃ¥ ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen pÃ¥ beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron pÃ¥ beredaren i januari mÃ¥nad 2017 för första gÃ¥ngen efter drygt 42 Ã¥rs drift för dÃ¥ var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvÃ¥ningen, och bÃ¥da pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. 
LÃ¥g innan pumpinstallation pÃ¥ en total elförbrukning pÃ¥ mellan 16500 - 19000 kwh/Ã¥r beroende pÃ¥ vinter inkl hushÃ¥llsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helÃ¥r inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för Ã¥r 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. Ã…r 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. Ã…r 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. VÃ¥r rullande totala Ã¥rsförbrukning ligger fn pÃ¥ 8686kwh.

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1980
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC hÃ¥ller mÃ¥ttet
SV: Risk för fukt och mögel på kallvinden????
« Svar #48 skrivet: 19 december 2009, 23:58:39 »
En sak som överraskade mig när Anticimex senast var på besök var att han talade sig varm för spån som isolering.
Äkdre besiktningsman som inspekterat tusentals kallvindar.
Spån har förmågan att kunna ta upp och avge fukt utan att skada uppstår.
Goda egenskaper som glas- och stenull saknar.
Det handlar inte bara om ventilation.
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hÃ¥l (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Ã…tta fungerande eldstäder. Ã…rstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och timdebitering med Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år!

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Risk för fukt och mögel på kallvinden????
« Svar #49 skrivet: 20 december 2009, 13:09:52 »
Ang. luftavfuktare så skall det vara en sorptionsavfuktare som fungerar även vid minusgrader utan att frysa.
Används vanligen i krypgrunder, men funkar lika bra på vinden.
Jag har, som ni förstÃ¥tt, haft problem pÃ¥ vinden trots öppna takfotsspringor och gavelventiler. Förra Ã¥ret runt jul hade vi stora temperatursvängningar ute. FrÃ¥n -10 ºC till +10 ºC och tillbaks till minus igen. DÃ¥ fick jag med egna ögon se hur is och frost byggdes upp pÃ¥ innertaket. När det smälte rann det vatten överallt.  fiR:
Helt klart hade jag något fel. För att lösa problemet snabbt stängdes all ventilation och en sorptionsavfuktare införskaffades. Den separerar fuktig luft från torr, och blåser ut den fuktiga genom en ventil och den torra tillbaka på vinden
En nödlösning som blivit permanent. Funkar kanon bra.
 (Läs mer: http://www.acetec.biz/uploads/01.pdf
Ska jag våga mig på en analys så hade jag troligen för små gavelventiler. (storleken på in och ut ventilationen är viktig för att få ett flöde). Duger inte med bara takfotsventilation, Raffen. Luften måste flytta på sig också. ^-^. Flödet är det viktiga. En ventil kan ha flöde antingen inåt eller utåt, aldrig åt båda håll.
Nu ska inte mitt hus fungera som någon norm, då det är tillbyggt och ombyggt ett otal gånger under 100 år. Problemvinden ansluter i vinkel till en inredd övervåning, och är alltså en "halv" vind. Dessutom ganska flack med låg takvinkel.
När tid och lust infaller ska ventilationen återställas/förbättras och avfuktaren tas bort.
Men faktum kvarstår. Jag hade ventilation och jag fick frost på insidan av innertaket, så det kan förekomma när förutsättningarna är de "rätta"
MVH
2000

ps. RAFFEN!
Hur kommer det sig att du bara har 8 minusgrader på vinden när det är -16 ºC ute?
Har du fuskat men isoleringen? Du har ju nästan en uppvärmd vind *roflmao*


Hej 2000!  Ja jag kan väl bara konstatera dÃ¥ att du trots takfotsspringor och gavelventiler ändÃ¥ har haft en allt för dÃ¥lig vindsventilation pÃ¥ din vind 2000, antagligen takfotsspringorna som har varit för dÃ¥ligt tilltagna. Som jag nämnt tidigare sÃ¥ är det ju standard och iof bra att det ocksÃ¥ finns gavelventiler men dessa är väldigt överreklamerade och gör inte nÃ¥gon större nytta alltsÃ¥, möjligtvis täcker de upp lite ca 1-2 meter ifrÃ¥n resp gavelspets och inte sÃ¥ mkt mer, och inom detta omrÃ¥de hade du väl inga istappar antar jag??
Däremot så rekommenderar jag gärna att man har 1 eller ev 2 st skorstens eller ventilationsschakt uppe vid taknocken på huset/vinden som då delvis är lite öppna ut till vindan så att den fukt som vanligvis samlas innanför taknocken lätt kan sugas ut i friska luften utanför innertaket. Sen från vilken sida av takfotspringorna som luften kommer in igenom resp ut igenom det spelar mindre roll 2000 huvudsaken är att springorna är av vedertagen och tillräcklig storlek, och som sagt gärna något eller några lite öppna schakt uppe vid nocken eftersom då kan det t.om komma in luft från båda sidorna av takfotsspringorna ev och sugas ut vid vid de här schakten vid taknocken och vid gavelventilerna.
Anledningen till att jag hade ca -8 ºC på kallvinden när det var -16 ºC ute kan jag givetvis inte svara dig helt säkert på om det delvis berodde på ett visst värmeläckage nedifrån vilket ju är mkt möjligt, eller alt att det faktiskt är en liten kombination av detta med ev läckage nedifrån och att det faktiskt är på det sättet att ett yttertak av utifrån räknat tegel, takpapp och råspånt har en viss isolerande funktion. Jag mätte f.ö temperaturen på vinden med en lasermätare och det var ganska exakt samma temperatur (8-8,5 minusgrader) på alla ytor på insidan av kallvinden, dvs översida isoleringsmatta, takstolar, gavelspetsar, insida yttertak mm mm, och en lasermätare ger ju direkt utslag oavsett om det är kallare eller varmare nedifrån, inifrån eller utifrån räknat det material eller den yta man mäter på nämligen, och så var inte fallet vid min mätning alltså. ;) :)

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar sÃ¥ används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare frÃ¥n 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn pÃ¥ ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen pÃ¥ beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron pÃ¥ beredaren i januari mÃ¥nad 2017 för första gÃ¥ngen efter drygt 42 Ã¥rs drift för dÃ¥ var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvÃ¥ningen, och bÃ¥da pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. 
LÃ¥g innan pumpinstallation pÃ¥ en total elförbrukning pÃ¥ mellan 16500 - 19000 kwh/Ã¥r beroende pÃ¥ vinter inkl hushÃ¥llsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helÃ¥r inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för Ã¥r 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. Ã…r 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. Ã…r 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. VÃ¥r rullande totala Ã¥rsförbrukning ligger fn pÃ¥ 8686kwh.

Utloggad Lmf

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2865
  • Karma +5/-2
SV: Risk för fukt och mögel på kallvinden????
« Svar #50 skrivet: 20 december 2009, 14:13:06 »
En sak som överraskade mig när Anticimex senast var på besök var att han talade sig varm för spån som isolering.
Äkdre besiktningsman som inspekterat tusentals kallvindar.
Spån har förmågan att kunna ta upp och avge fukt utan att skada uppstår.
Goda egenskaper som glas- och stenull saknar.
Det handlar inte bara om ventilation.

Spån är väl inte det optimalaste
Idag finns modernare varianter att tillgå som vid lösulls isolering
Ekofiber
Thermofloc
TräfiberIsolering
Eller som skivor/mattor
LinIsolering
TräFiberCementskivor
« Senast ändrad: 20 december 2009, 14:17:28 av Lmf »
Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)

Västkusten.

"Dare Calor"

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Risk för fukt och mögel på kallvinden????
« Svar #51 skrivet: 20 december 2009, 14:17:47 »
Instämmer helt med dig här Lmf! Thumbsup

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar sÃ¥ används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare frÃ¥n 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn pÃ¥ ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen pÃ¥ beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron pÃ¥ beredaren i januari mÃ¥nad 2017 för första gÃ¥ngen efter drygt 42 Ã¥rs drift för dÃ¥ var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvÃ¥ningen, och bÃ¥da pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. 
LÃ¥g innan pumpinstallation pÃ¥ en total elförbrukning pÃ¥ mellan 16500 - 19000 kwh/Ã¥r beroende pÃ¥ vinter inkl hushÃ¥llsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helÃ¥r inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för Ã¥r 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. Ã…r 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. Ã…r 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. VÃ¥r rullande totala Ã¥rsförbrukning ligger fn pÃ¥ 8686kwh.

Utloggad 2000

  • Skulle inte kalla mig
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 408
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Risk för fukt och mögel på kallvinden????
« Svar #52 skrivet: 20 december 2009, 14:31:55 »
Hej Raffen

Naturligtvis har du ett visst värmeläckage frÃ¥n huset. Annars skulle du inte behöva värma upp det mer en en gÃ¥ng.  ^-^
Energi kan som bekant inte försvinna bara förflytta sig....

Och jo jag hade rejäla takfotsspringor och is från takfoten ända upp till nocken!

Har inte du mekanisk frånluft? Då har du troligen ganska liten fuktvandring uppåt. Du kanske drar friskluft från takfoten och ner till bostaden. Då förstår jag att du inte behöver gavelventiler. Vi som inte ventilerar mekaniskt (förutom min avfuktare på vinden, då...) behöver gavelventiler.
Skäms nästan för att berätta detta, men jag har jobbat med ventilation....Men som man säger: "skomakarens barn går med trasiga skor".
Man kan beräkna arean av sina ventiler så att man får rätt flöde. Finns massor av tabeller och program för det.
Men förenklat kan man säga att om takfotsventiler ska fungera som tilluft måste du också ha frånluft (gavelventiler eller nockventilation). Den mängd luft som kan passera bestäms av frånluftventilens storlek och utformning. Du kan inte få in mer än vad som kan passera ut.
Var därför lite försiktig med att "baktala" gavelventilen. Du vet ju själv hur bra ventilation du fick när du öppnade gavelluckan efter din lilla olycka. Luft in vid takfoten och ut genom luckan.
Det är lätt att tro att bara för att man har en ventil så ventileras det. Jämför med de som har bastuventil i ytterväggen och tror att de ventilerar ut fukt den vägen. Nix, fungerar nästan alltid som tilluftsdon som tar in luft och förflyttar bastufukten vidare in i bostaden. Luften kan inte gå åt båda håll!!! åtminstone inte samtidigt!!!!

Nu verkar det som om du har lyckats få till ett korsdrag på din vind med luft in på ena sidan taket och ut på den andra. Mycket ovanligt och troligen inte särskilt effektivt, även om det ju är tillräckligt i ditt fall. Tanken med takfotsventilation är ju att luften ska följa takstolarna och ut vid taknocken.
Du skulle få en mycket effektivare ventilation med lika stora gavelventiler ( dvs arean på ventilen) som takfotsventilationen är.

Men huvudsaken är ju att det fungerar. Problem uppstår när det inte gör det. Gör man en förändring av klimatet på vinden ska man kontrollera kontinuerligt under minst ett års tid att luftfuktigheten är OK. Kostar så lite tid och pengar jämfört med en sanering....

MVH
2000
« Senast ändrad: 20 december 2009, 15:00:43 av 2000 »
Mälardalen Villa 1 1/2 plan Byggår 1901 Golvvärme i större delen av huset + Villa 1 1/2 plan Byggår 1936 Radiatorer. Nibe 1145 8 Kw + vpb200 borrdjup 160m Vp matar båda fastigheterna via 25m kulvert Panasonic luft/luft för ac på sommaren i båda husen.

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Risk för fukt och mögel på kallvinden????
« Svar #53 skrivet: 20 december 2009, 15:47:48 »
Hej 2000!  Ja nu baktalar jag kanske inte direkt gavelventiler utan jag pÃ¥stÃ¥r att de är lite överreklamerade i sammanhanget, jag har ju själv en gavelventil i resp gavelspets osh detta är ju standard och visst gör de väl en viss nytta. Men jag blir minst sagt bedrövad och orolig när jag ser de här SP-nissarna som pÃ¥stÃ¥r att det räcker gott med 2 st gavelvetiler/gavelspets för att fÃ¥ till en fullgod kallvindsventilation för det gör det nämligen inte alls om man vill ha en säkerställd kallvindsventilation. Det vill nog isf till en skaplig vindslucka i varje gavelspets som stÃ¥r öppen dygnet runt och Ã¥ret runt isf om ventilationen skulle fungera tillfredställande där skulle jag gissa om man skulle fÃ¥ för sig att skippa takfotsspringorna. ;)
Javisst har jag mekanisk frånluftsventilation i alla våtutrymmen inkl köksfläkt/utsugskanal i köket samt tilluft i sovrum och vardagsrum via spaltventiler och tilluft även i källarutrymmet, så någon luft sugs med all sannolikhet inte in i huset ifrån vinden alltså, däremot så kommer det av denna anledning inte heller upp särskilt mkt fuktig luft från bostadutrymmet heller eftersom jag har ett litet undertryck där pga den mekaniska ventilationen. :)

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar sÃ¥ används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare frÃ¥n 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn pÃ¥ ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen pÃ¥ beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron pÃ¥ beredaren i januari mÃ¥nad 2017 för första gÃ¥ngen efter drygt 42 Ã¥rs drift för dÃ¥ var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvÃ¥ningen, och bÃ¥da pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. 
LÃ¥g innan pumpinstallation pÃ¥ en total elförbrukning pÃ¥ mellan 16500 - 19000 kwh/Ã¥r beroende pÃ¥ vinter inkl hushÃ¥llsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helÃ¥r inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för Ã¥r 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. Ã…r 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. Ã…r 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. VÃ¥r rullande totala Ã¥rsförbrukning ligger fn pÃ¥ 8686kwh.

Utloggad 2000

  • Skulle inte kalla mig
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 408
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Risk för fukt och mögel på kallvinden????
« Svar #54 skrivet: 20 december 2009, 16:51:57 »
Vil göra dig uppmärksam på att "SP-nissarna" du avpolleterar så totalt, är Sveriges Provnings- och Forskningsinstitut, numera SP Sveriges Tekniska forskningsinstitut.
www.sp.se

Lite grann som att läxa upp påven i religionskunskap. 8)

Mälardalen Villa 1 1/2 plan Byggår 1901 Golvvärme i större delen av huset + Villa 1 1/2 plan Byggår 1936 Radiatorer. Nibe 1145 8 Kw + vpb200 borrdjup 160m Vp matar båda fastigheterna via 25m kulvert Panasonic luft/luft för ac på sommaren i båda husen.

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Risk för fukt och mögel på kallvinden????
« Svar #55 skrivet: 20 december 2009, 18:14:05 »
Vil göra dig uppmärksam på att "SP-nissarna" du avpolleterar så totalt, är Sveriges Provnings- och Forskningsinstitut, numera SP Sveriges Tekniska forskningsinstitut.
www.sp.se
Lite grann som att läxa upp påven i religionskunskap. 8)

Hej 2000!  Ja jag vet det här du, jag skulle mkt väl kunna tänka mig att läxa upp även pÃ¥ven i religionskunskap om nu det omrÃ¥det skulle intressera mig och jag hade kommit till andra insikter och erfarenheter än vad han har gjort inom omrÃ¥det ifrÃ¥ga. En del tror ju pÃ¥ gud eller olika slags gudar och en del tror pÃ¥ sig själva utefter sina egna undersökningar och erfarenheter, sÃ¥ därför tillhör jag den senare kategorin här alltsÃ¥. ;) :)

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar sÃ¥ används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare frÃ¥n 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn pÃ¥ ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen pÃ¥ beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron pÃ¥ beredaren i januari mÃ¥nad 2017 för första gÃ¥ngen efter drygt 42 Ã¥rs drift för dÃ¥ var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvÃ¥ningen, och bÃ¥da pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. 
LÃ¥g innan pumpinstallation pÃ¥ en total elförbrukning pÃ¥ mellan 16500 - 19000 kwh/Ã¥r beroende pÃ¥ vinter inkl hushÃ¥llsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helÃ¥r inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för Ã¥r 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. Ã…r 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. Ã…r 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. VÃ¥r rullande totala Ã¥rsförbrukning ligger fn pÃ¥ 8686kwh.

Utloggad 2000

  • Skulle inte kalla mig
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 408
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Risk för fukt och mögel på kallvinden????
« Svar #56 skrivet: 20 december 2009, 18:30:34 »
... och Raffen skådar ut mot horisonten och inser att alla har fel, jorden är ju platt. :D
 
*vinkar*
2000
« Senast ändrad: 20 december 2009, 18:32:37 av 2000 »
Mälardalen Villa 1 1/2 plan Byggår 1901 Golvvärme i större delen av huset + Villa 1 1/2 plan Byggår 1936 Radiatorer. Nibe 1145 8 Kw + vpb200 borrdjup 160m Vp matar båda fastigheterna via 25m kulvert Panasonic luft/luft för ac på sommaren i båda husen.

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Risk för fukt och mögel på kallvinden????
« Svar #57 skrivet: 20 december 2009, 19:24:39 »
Hej 2000!  Nej dÃ¥ sÃ¥ är det inte alls vet du, det vet väl bÃ¥de du och jag att inte alla har fel, mÃ¥nga har rätt ocksÃ¥ självklart, sen lever ju alla lyckliga i vÃ¥r egen tro och övertygelse det vet vi ju ocksÃ¥ alla. Men nu tillhör väl kanske inte jag de här mest godtrogna och kanske t.om lite lättlurade människorna här i världen utan om jag känner mig det minsta tveksam till nÃ¥got budskap sÃ¥ tar jag nogsamt reda pÃ¥ hur det verkligen ligger till det kan jag försäkra dig, antingen genom olika kontakter jag har eller alt skaffar mig, eller ocksÃ¥ via egna erfarenheter, egna efterforskningar eller tester. ;) :)

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar sÃ¥ används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare frÃ¥n 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn pÃ¥ ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen pÃ¥ beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron pÃ¥ beredaren i januari mÃ¥nad 2017 för första gÃ¥ngen efter drygt 42 Ã¥rs drift för dÃ¥ var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvÃ¥ningen, och bÃ¥da pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. 
LÃ¥g innan pumpinstallation pÃ¥ en total elförbrukning pÃ¥ mellan 16500 - 19000 kwh/Ã¥r beroende pÃ¥ vinter inkl hushÃ¥llsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helÃ¥r inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för Ã¥r 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. Ã…r 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. Ã…r 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. VÃ¥r rullande totala Ã¥rsförbrukning ligger fn pÃ¥ 8686kwh.

Utloggad zigge59

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 115
  • Karma +0/-0
    • Logg
SV: Risk för fukt och mögel på kallvinden????
« Svar #58 skrivet: 20 december 2009, 20:17:15 »
Här pratas bara om takfotsventilation och ventiler i gavlarna. Men man måste väl också ha dom där små fina ventilerna jämt fördelade i taknocken också om man vill åstadkomma ett luftflöde. Ventilerna i gavlarna är ju inte mycket att komma med om det skall motsvara öppningarna längs takfoten.
Villa 150 m2 byggår 1860.
Vedpanna Unic 35 Acktank 1700L m 150L VV-tank (inst 1992). Electrolux LLVP i garage (inst 2006). Optima 1100  LVVP (inst 2008, fast kond).
http://www.marberg.se/vplog

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1980
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC hÃ¥ller mÃ¥ttet
SV: Risk för fukt och mögel på kallvinden????
« Svar #59 skrivet: 20 december 2009, 20:23:35 »
Spån är väl inte det optimalaste

Det finns modernare material som har liknande goda egenskaper som spån.

Vad Anticimexmannen syftade på var att han sett alltför många vindar där man trott sig göra en god gärning när man rakade ut spånet och ersatte det med mineral- lr glasull.
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hÃ¥l (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Ã…tta fungerande eldstäder. Ã…rstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och timdebitering med Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!