0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.
Ang. luftavfuktare så skall det vara en sorptionsavfuktare som fungerar även vid minusgrader utan att frysa.Används vanligen i krypgrunder, men funkar lika bra på vinden.Jag har, som ni förstått, haft problem på vinden trots öppna takfotsspringor och gavelventiler. Förra året runt jul hade vi stora temperatursvängningar ute. Från -10 ºC till +10 ºC och tillbaks till minus igen. Då fick jag med egna ögon se hur is och frost byggdes upp på innertaket. När det smälte rann det vatten överallt. Helt klart hade jag något fel. För att lösa problemet snabbt stängdes all ventilation och en sorptionsavfuktare införskaffades. Den separerar fuktig luft från torr, och blåser ut den fuktiga genom en ventil och den torra tillbaka på vindenEn nödlösning som blivit permanent. Funkar kanon bra. (Läs mer: http://www.acetec.biz/uploads/01.pdfSka jag våga mig på en analys så hade jag troligen för små gavelventiler. (storleken på in och ut ventilationen är viktig för att få ett flöde). Duger inte med bara takfotsventilation, Raffen. Luften måste flytta på sig också. . Flödet är det viktiga. En ventil kan ha flöde antingen inåt eller utåt, aldrig åt båda håll.Nu ska inte mitt hus fungera som någon norm, då det är tillbyggt och ombyggt ett otal gånger under 100 år. Problemvinden ansluter i vinkel till en inredd övervåning, och är alltså en "halv" vind. Dessutom ganska flack med låg takvinkel. När tid och lust infaller ska ventilationen återställas/förbättras och avfuktaren tas bort.Men faktum kvarstår. Jag hade ventilation och jag fick frost på insidan av innertaket, så det kan förekomma när förutsättningarna är de "rätta"MVH2000ps. RAFFEN!Hur kommer det sig att du bara har 8 minusgrader på vinden när det är -16 ºC ute?Har du fuskat men isoleringen? Du har ju nästan en uppvärmd vind
En sak som överraskade mig när Anticimex senast var på besök var att han talade sig varm för spån som isolering.Äkdre besiktningsman som inspekterat tusentals kallvindar.Spån har förmågan att kunna ta upp och avge fukt utan att skada uppstår.Goda egenskaper som glas- och stenull saknar.Det handlar inte bara om ventilation.
Vil göra dig uppmärksam på att "SP-nissarna" du avpolleterar så totalt, är Sveriges Provnings- och Forskningsinstitut, numera SP Sveriges Tekniska forskningsinstitut.www.sp.seLite grann som att läxa upp påven i religionskunskap.
Spån är väl inte det optimalaste