0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hejsan! Har en kallvind på mitthus som idag inte har något problemmed med fukt och mögel. Murstocken går genom vinden men används inte längre då jag har gått från ved/olja till en värmepump. Har läst att då jag inte eldar och får någon värme i skorstenen så har jag ändrat klimatet på kallvinden så det är större risk för att få fukt och mögel där uppe, kan detta stämma? Har dom vanliga luftspallterna som ska vara nere vid takfoten samt en ventil högt uppe i vardera gavel. Tycker det borde räcka, har ju funkat i 40år hitills, dock då med uppvärmd skorsten. Tacksam för svar..
Jo, du skall vara orolig!Alla som byter värmesystem och inte längre har en varm skorsten genom vinden ska vara oroliga!Om du sedan tilläggsisolerar vinden ska du vara riktigt orolig.Ventilationen kan sedan göra det hela ännu värre!Det spelar ju ingen roll om det fungerat i 40 år om du helt har förändrat förutsättningarna. Mitt hus är 100 år och utan problem fram till oljepannan åkte ut....Är det inga höga värden kan du lugnt somna om och glömma det här inlägget, det gällde ju inte dig Konstigt att det inte skrivs mer om detta.GOD JUL tomte::
Hej Zibrosc1235! Ja jag noterar bara här att du nu tydligen har börjat med att sprida en lika felaktig information ang kallvindsventilation som vad det gäller QC-kopplingar till luftvärmepumpar. Självklart behöver inte Joka vara ett dugg orolig om han har en ordentlig ventilation av kallvinden, för mkt ventilation är/kan aldrig vara skadligt alltså utan det är endast en för liten/dålig ventilation som kan orsaka fukt och mögelskador. Det här snacket om att en för stor ventilation av en kallvind kan orsaka fukt och mögelskador är bara en ren utopi och har väl hittats på under senare år för att vissa intressenter har kunnat hitta en ny nisch med sysselsättning inkl försäljning av dyr utrustning, detta för att då också kunna marknadsföra dessa dyra produkter och systemlösningar med s.k styrd ventilation även i dessa utrymmen vilka egentligen är helt onödiga. Självklart läcker det upp en del värme genom innertak och upp till kallvinden (beroende på isolering och tjocklek), och visst kan det komma upp en del fukt nedifrån bostadsutrymmet beroende på huruvida man har mekanisk ventilation med undertryck i huset eller inte, men oavsett detta så kan man vara klar över att ju mer av värme alt fukt som ev riskerar att komma upp till kallvinden ju bättre ventilation behöver man ha för att snabbt kunna ventilera bort/ut denna värme och fukt ifrån kallvinden isf. Mvh Raffen.
Hej Frasse! Nej jag har aldrig märkt några sådana tendenser oavsett väder eller väderomslag, så jag påstår att du men en ordentlig ventilation aldrig får några problem med kallvinden oavsett väder, väderlek eller ev omslag i väderleken. En kallvind skall ju dessutom under inga omständigheter värmas upp på något sätt alltså för då får man ju bekymmer om inte denna ev värme vädras ut/bort väldigt snabbt och effektivt isf. Mvh Raffen.
Citat från: Raffen skrivet 18 december 2009, 13:10:08Hej Frasse! Nej jag har aldrig märkt några sådana tendenser oavsett väder eller väderomslag, så jag påstår att du men en ordentlig ventilation aldrig får några problem med kallvinden oavsett väder, väderlek eller ev omslag i väderleken. En kallvind skall ju dessutom under inga omständigheter värmas upp på något sätt alltså för då får man ju bekymmer om inte denna ev värme vädras ut/bort väldigt snabbt och effektivt isf. Mvh Raffen.Jag förstår ditt tänk. Fast fysikern inom mig säger nej