0 medlemmar och 3 gäster tittar på detta ämne.
Så nu vill jag som slutsats av detta säga er alla mina kära vänner, kom inte och prata med mig om...
Det är inget lätt ämne. Jag tror att man måste ha dels en lagom ventillation dels en motor som håller vent. igång. En uppvärmd skorsten eller värmegenomgång från bostaden kan vara just den motorn. Att få dessa att sammarbeta optimalt kan nog vara svårt p.g.av olika driftförutsättningar. En för dålig ventillation skulle med stor uppvärmning göra luften torr, vilken i sin tur skulle dra fukt. En galen fråga: Vad skulle hända om man hade en kallvind helt difftät på alla håll med kontrollerad ventillation med luftavfuktning?En idé om man är orolig, sätt en luftavfuktare på vinden, kostar från under 1000-lappen, den sköter sig själv och man ställer in önskad fuktighet. Tror inte den skulle behöva gå så värst mycket för att hålla fukten under 60-70%.Har själv satt en i garaget ( isolerat men ouppvärmt), fungerar perfekt. tomte:: God Jul på er alla
Det finns många tusen fuktskadade och förstörda kallvindar i landet. Undersökningen som gjorts på Chalmers i samarbete med hela byggindistrin visar och bevisar detta. Undersökningen visar vad fukt och rötskadorna beror på och orsakats av samt några olika metoder att åtgärda problemen innan skada uppstått.Anticimex mfl. har också en gedigen kunskap om detta och ger dagligen råd om detta till husägare över hela landet.Inte i något av dessa råd ingår att öka spalter så att mer kall och fuktig uteluft kommer in på vinden.Ditt råd och din argumentation är tyvärr helt fel och din argumentation rena galenskaperna och de som till äventyrs skulle följa ditt råd kommer att få betala dyrt för dess följder! i form av skador på sina vindar.
Varför måste det vara sorptionsavfuktare? http://www.avfuktarexperten.se/om_avfuktare.htmNär det är riktigt kallt fungerar inte en kondensavfuktare, men det behöver den inte eftersom luften då innehåller lite fukt.Känns lite overkill med en sorptionsavfuktare på kallvinden. Men,men, jag kan ha fel.
Det är inte ok med en konstruktion där stora skador kan uppstå om en fläkt/avfuktare lägger av. I enstaka fall visst, men att ha det som norm är inte ok. Ett hus måste vara så konstruerat att det ska räcka med normal uppvärmning för att det inte ska uppstå lukt och fuktskador. Detta gäller både grund och vind (jo resten av huset också). Där är jag nog i minoritet och Rikard håller knappast med....sorry. Men att ha en konstruktion som kräver avfuktare både uppe och nere som NORM skulle innebära att ett stort antal hus får problem varje år då tekniken fallerar.Så jag tänker inte tala om för alla andra hur de ska göra, men väljer mina egna bostäder så att de klarar sig med gammaldags principer. Självdrag och naturmaterial. Inga diffspärrar (som kan och kommer att fallera om man har ett tillräckligt långsiktigt perspektiv). Vi bygger en timmerstomme på landet 200m2 med gammal teknik. Den blir ett intressant experiment, inte minst vad gäller energiåtgång. Funderar på en l/l-pump...är inte emot vetenskap och ny teknik, bara hälsosamt skeptisk ;)l