Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Så kom kylan till Tjockhult, pumpen sviker, vid 2 minusgrader.  (läst 47076 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad marmbrandt

  • Lite enklare liv...
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 87
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Man alltid nörda in sig på ngt nytt ämne
Hej Marmbrandt!  Du var ju inne först på en 12 JHR-N, men de fick ju inte in den när det var dags för installation för att den inte fick plats sa du tidigare. Men 12 JHR-N:s innerdel är ju bara 26 cm hög medans 09 FR-N:s innerdel är 27,8 cm hög. Vad var orsaken till att de inte fick in 12 JHR-N menar du?? Sc:,h

Mvh Raffen.

DE va ngt med ngn lucka, klaff som öppnades uppåt
Ombyggd Bogser-Salongsbåt i Stål. 22m 80m2 . IVT 09-FRN okt-09. Skumisolering ovan vattenyta. Stockholm, saltvattensidan. En gammal oljebrännare från 80-,vattenraddar,  som iofs luktar gott men slukar bränsle.

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: Så kom kylan till Tjockhult, pumpen sviker, vid 2 minusgrader.
« Svar #76 skrivet: 22 januari 2010, 07:35:46 »
Du skulle försökt lösa in pumpen när den inte funkade, och lagt imellan på en större..
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad Art Deco

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2102
  • Karma +9/-4
SV: Så kom kylan till Tjockhult, pumpen sviker, vid 2 minusgrader.
« Svar #77 skrivet: 22 januari 2010, 07:43:44 »
Ivt`n e 278 hög o går precis in, det sticker ut en hylla, skarv skrov-överbyggnad.
Idag e det 3 cm mellan innedel o tak.
Så det finns inte mycket att välja på  >:(

Kan vara förklaringen till taskig uppvärmning, innerdelen får inte normal luftinmatning, det är för tajt mellan tak och innerdel.
Dessutom har väl montören då gått emot tillverkarens anvisningar, normalt ska det vara mellan 10-20cm avstånd.
Luft/vatten på en båt kan man oftast glömma när raddarna brukar dimensioneras för 80/60-system.
Friskt kopplat - hälften brunnet ....

Utloggad marmbrandt

  • Lite enklare liv...
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 87
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Man alltid nörda in sig på ngt nytt ämne
Ivt`n e 278 hög o går precis in, det sticker ut en hylla, skarv skrov-överbyggnad.
Idag e det 3 cm mellan innedel o tak.
Så det finns inte mycket att välja på  >:(

Kan vara förklaringen till taskig uppvärmning, innerdelen får inte normal luftinmatning, det är för tajt mellan tak och innerdel.
Dessutom har väl montören då gått emot tillverkarens anvisningar, normalt ska det vara mellan 10-20cm avstånd.
Luft/vatten på en båt kan man oftast glömma när raddarna brukar dimensioneras för 80/60-system.

Så du menar att om man flyttade ner innedelen en bit skulle den lämna mycket mera värme ?
Ombyggd Bogser-Salongsbåt i Stål. 22m 80m2 . IVT 09-FRN okt-09. Skumisolering ovan vattenyta. Stockholm, saltvattensidan. En gammal oljebrännare från 80-,vattenraddar,  som iofs luktar gott men slukar bränsle.

Utloggad Art Deco

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2102
  • Karma +9/-4
SV: Så kom kylan till Tjockhult, pumpen sviker, vid 2 minusgrader.
« Svar #79 skrivet: 22 januari 2010, 09:35:29 »
Det är mycket möjligt.
Med endast 3 cm luftgap blir det ju stort sugmotstånd för fläkten, alltså överhängande risk att innerdelen inte kan ge 100%.
Har du ingen mobilkamera eller dylikt så att du kan ta ett foto på innerdel och dess montering, jag undrar hur innerdelens luftspalter sitter på insugssidan, sitter den rakt upp mot tak blir det rejäl strypning.
Friskt kopplat - hälften brunnet ....

Utloggad marmbrandt

  • Lite enklare liv...
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 87
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Man alltid nörda in sig på ngt nytt ämne
Det är mycket möjligt.
Med endast 3 cm luftgap blir det ju stort sugmotstånd för fläkten, alltså överhängande risk att innerdelen inte kan ge 100%.
Har du ingen mobilkamera eller dylikt så att du kan ta ett foto på innerdel och dess montering, jag undrar hur innerdelens luftspalter sitter på insugssidan, sitter den rakt upp mot tak blir det rejäl strypning.

Här kommer foton att bedömma:
Ombyggd Bogser-Salongsbåt i Stål. 22m 80m2 . IVT 09-FRN okt-09. Skumisolering ovan vattenyta. Stockholm, saltvattensidan. En gammal oljebrännare från 80-,vattenraddar,  som iofs luktar gott men slukar bränsle.

Utloggad Art Deco

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2102
  • Karma +9/-4
SV: Så kom kylan till Tjockhult, pumpen sviker, vid 2 minusgrader.
« Svar #81 skrivet: 22 januari 2010, 10:00:38 »
Nu kan jag inte IVT, men av gallren att döma så misstänker jag att den även har galler rakt upp som inte syns på fotot, om så är fallet kommer då kondensorslinga nr 2 att vara rejält strypt.
1: Är det galler även rätt upp ?
2: Vad säger din bruksanvisning på montage av innerdel, vad är lägsta godkända avstånd mot tak.

Visserligen blir mitt förslag bökigt, men om du har tid o lust, stäng av maskinen och flytta ner innerdelen provisoriskt så mycket som möjligt (med tanke på röranslutningen) och starta upp igen och kolla om det blir någon skillnad i temp efter ett tag.
Du bör också kunna känna på kraften i utblåset om det blev någon skillnad.

Edit: glömde en sak, var fan är dräneringsslangen ? Om du ev vill köra kyla på somaren kommer du att få kondensvatten, och som rördragningen syns nu finns det dels ingen dränslang monterad, och rören får inte gå uppåt för då kan inte avrinningen funka.
« Senast ändrad: 22 januari 2010, 10:05:12 av Art Deco »
Friskt kopplat - hälften brunnet ....

Utloggad marmbrandt

  • Lite enklare liv...
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 87
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Man alltid nörda in sig på ngt nytt ämne
Nu kan jag inte IVT, men av gallren att döma så misstänker jag att den även har galler rakt upp som inte syns på fotot, om så är fallet kommer då kondensorslinga nr 2 att vara rejält strypt.
1: Är det galler även rätt upp ?
2: Vad säger din bruksanvisning på montage av innerdel, vad är lägsta godkända avstånd mot tak.

Visserligen blir mitt förslag bökigt, men om du har tid o lust, stäng av maskinen och flytta ner innerdelen provisoriskt så mycket som möjligt (med tanke på röranslutningen) och starta upp igen och kolla om det blir någon skillnad i temp efter ett tag.
Du bör också kunna känna på kraften i utblåset om det blev någon skillnad.

Edit: glömde en sak, var fan är dräneringsslangen ? Om du ev vill köra kyla på somaren kommer du att få kondensvatten, och som rördragningen syns nu finns det dels ingen dränslang monterad, och rören får inte gå uppåt för då kan inte avrinningen funka.

1:Galler/insug rätt upp, yes
2:Min 50mm enligt inst anvisning från IVT

Dränering: Det undrar jag också.
Ombyggd Bogser-Salongsbåt i Stål. 22m 80m2 . IVT 09-FRN okt-09. Skumisolering ovan vattenyta. Stockholm, saltvattensidan. En gammal oljebrännare från 80-,vattenraddar,  som iofs luktar gott men slukar bränsle.

Utloggad Art Deco

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2102
  • Karma +9/-4
SV: Så kom kylan till Tjockhult, pumpen sviker, vid 2 minusgrader.
« Svar #83 skrivet: 22 januari 2010, 11:58:24 »
1:Galler/insug rätt upp, yes
2:Min 50mm enligt inst anvisning från IVT
Dränering: Det undrar jag också.

Då kan vi konstatera att firman inte följt IVT:s anvisningar och ev saknas då också dränslangen vilket kan orsaka vattenläckage.
Om sen utedelen sitter precis bakom din innerdel har dom väldigt kort rördragning och då borde dom nog ha tappat av lite kylmedel eftersom pumpen vid leverans antagligen är fylld för c:a 4-5 m rördragning (kolla i manualen).
Jag skulle nog höra mig för vad dom ska ha för att sätta dit en Nocria, dels får du bättre värme och lägre innerdel som då kan tillse att du verkligen får rätt luftomsättning. En 5kw pump som också har strypt lufttilförsel tror jag inte på i din båt.
Friskt kopplat - hälften brunnet ....

Utloggad marmbrandt

  • Lite enklare liv...
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 87
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Man alltid nörda in sig på ngt nytt ämne
Visserligen blir mitt förslag bökigt, men om du har tid o lust, stäng av maskinen och flytta ner innerdelen provisoriskt så mycket som möjligt (med tanke på röranslutningen) och starta upp igen och kolla om det blir någon skillnad i temp efter ett tag.
Du bör också kunna känna på kraften i utblåset om det blev någon skillnad.

Nu fick gubben feeling: Gick ner till båten på lunchen, hakade loss innedelen och mha ett par böcker, tejprulle o en plåtask fick jag 6cm mellan pump o tak.

Kanske vinner ngn grad.......

Sen har ni nog rätt att jag skulle behöva en kraftfull pump......

Såg just att jag fått 3 stjärnor i profilen ! Hurra, tack, ngt va det värt med allt VP-strul  8)
« Senast ändrad: 22 januari 2010, 14:13:18 av marmbrandt »
Ombyggd Bogser-Salongsbåt i Stål. 22m 80m2 . IVT 09-FRN okt-09. Skumisolering ovan vattenyta. Stockholm, saltvattensidan. En gammal oljebrännare från 80-,vattenraddar,  som iofs luktar gott men slukar bränsle.

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Så kom kylan till Tjockhult, pumpen sviker, vid 2 minusgrader.
« Svar #85 skrivet: 22 januari 2010, 15:29:34 »
Hej Marmbrandt!  Ja jag kan då ivf inte se något spec problem alls med att innerdelen skulle kunna få in för lite insugsluft där innerdelen sitter som de hade satt upp den från början, och detta eftersom den är fasad utåt i framkant med möjlighet till ett bra luftinsläpp. Skulle inte tro att du kommer att märka någon skillnad alls nu när du har testat att sänka innerdelen en bit, men vi får väl se. Jag tror att enda orsaken är helt enkelt att pumpen är för klen ifh till ditt uppvärmningsbehov på den här båten, dessutom är det väl inte de mest gynnsammaste utrymmena kanske med tanke på isolering, luftväxling mm. :)

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar så används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare från 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn på ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen på beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare från Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron på beredaren i januari månad 2017 för första gången efter drygt 42 års drift för då var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvåningen, och båda pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare från Rickards webshop. 
Låg innan pumpinstallation på en total elförbrukning på mellan 16500 - 19000 kwh/år beroende på vinter inkl hushållsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helår inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för år 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. År 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. År 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. År 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. År 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. År 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. År 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. År 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. År 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. År 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. År 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. År 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. Vår rullande totala årsförbrukning ligger fn på 8686kwh.

Utloggad Art Deco

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2102
  • Karma +9/-4
SV: Så kom kylan till Tjockhult, pumpen sviker, vid 2 minusgrader.
« Svar #86 skrivet: 22 januari 2010, 15:50:58 »
Hej Marmbrandt!  Ja jag kan då ivf inte se något spec problem alls med att innerdelen skulle kunna få in för lite insugsluft där innerdelen sitter som de hade satt upp den från början, och detta eftersom den är fasad utåt i framkant med möjlighet till ett bra luftinsläpp. Skulle inte tro att du kommer att märka någon skillnad alls nu när du har testat att sänka innerdelen en bit, men vi får väl se. Jag tror att enda orsaken är helt enkelt att pumpen är för klen ifh till ditt uppvärmningsbehov på den här båten, dessutom är det väl inte de mest gynnsammaste utrymmena kanske med tanke på isolering, luftväxling mm. :)

Mvh Raffen.

Orkar du inte ens läsa hans inlägg ?
Han har 2 rader med luftintag, 1 rakt upp som inte syns på fotot och den 2:a som är snett vinklad framåt som syns på fotot.
Lamellerna på insidan sitter vinklade som ett upp och nervänt V, och då bara ena sidan av "v:et" får fri lufttillströmning är risken stor att effekten går ner dramatiskt, det är därför som det alltid anges ett minimum-avstånd till taket i bruksen för att man räknat på hur mycket broms det blir på luftströmmen om innerdelen kommer för nära innertaket.

Nu fick gubben feeling: Gick ner till båten på lunchen, hakade loss innedelen och mha ett par böcker, tejprulle o en plåtask fick jag 6cm mellan pump o tak.

Kanske vinner ngn grad.......
Sen har ni nog rätt att jag skulle behöva en kraftfull pump......
Såg just att jag fått 3 stjärnor i profilen ! Hurra, tack, ngt va det värt med allt VP-strul  8)

Förutom 3 stjärnor kanske du fick 3 grader mer, det märker du ikväll när groggen ska fram...... >:D
« Senast ändrad: 22 januari 2010, 15:53:59 av Art Deco »
Friskt kopplat - hälften brunnet ....

Utloggad FRJO

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: västra götaland
  • Antal inlägg: 1454
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Så kom kylan till Tjockhult, pumpen sviker, vid 2 minusgrader.
« Svar #87 skrivet: 22 januari 2010, 16:26:43 »
är skrovet isolerat ?  på min segelbåt går ebersprechen typ hela tiden vid 0 ºC den är på 6kw och båten 11m
Nibe 1115-10,vpa 200/70. 2 st borrhål med 120 m aktivt djup
Värmer hus från 70 talet med uppvärmd yta 310 m2
Inomhuspool 40m3 24grader
Fujitsu slim 12 för ac
Årsförbrukning ca20000 kw/h

Utloggad Lelle

  • Mer en påläst amatör än
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 1008
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Inga frågor är fördummande!
SV: Så kom kylan till Tjockhult, pumpen sviker, vid 2 minusgrader.
« Svar #88 skrivet: 22 januari 2010, 16:49:44 »
Var det inte någon här på forumet som laborerade med lufttemperaturer och mer luftomsättning genom att sätta den släta frontluckan på glänt? Kanske värt att prova det med?
Men om det ger mer värme att flytta ner innedelen är det något som ska göras i alla fall.
IVT Optima 700 -01 (Reglersystem CL300). Toshiba RAS-10-SKVP i nedre hallen.
(Stödvärmer inte längre med pellets i CTC1200 -02, brännare KMP Px20 -99 utan enbart elpatron). 
112 m2 tvåplansfunkis från 1938 + källare och garage.
Energibehov ca 30-35 MWh/år.

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Så kom kylan till Tjockhult, pumpen sviker, vid 2 minusgrader.
« Svar #89 skrivet: 22 januari 2010, 18:28:46 »
Jovisst läser jag hans inlägg Art Deco, och att det finns luftinsläpp från översidan är väl självklart eftersom det finns på alla pumpinnerdelar mig veterligen. Men jag noterar att han har ivf 4 ventilrader i fasningens framkant över hela innerdelens bredd vilket gör den särskilt lämplig i trånga utrymmem med kortare avstånd till tak t.ex enligt min mening, och jag kan inte se alls att hans innerdel med sin ursprungliga placering skulle ha något problem överhuvudtaget med försörjningen av inluft alltså. Men vi får väl se nu om han nu skulle få upp innetempen av det här provet med att sänka innerdelen något i höjdled, enligt min uppfattning så kommer han inte att märka någonting av denna åtgärd utan om pumpen skulle påverkas lite nu av denna ändring innetemperaturmässigt så finns det troligen andra orsaker till detta isf.
Jag har själv en av mina pumpinnerdelar som sitter ganska tajt uppe vid taket, men för denna räcker ivf avståndet och inluftsförsörjningen väl till även om den på bild ser ut att ha ännu sämre förutsättningar isf ifh till Marmbrandts pumpinnerdel. ;) :)

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar så används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare från 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn på ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen på beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare från Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron på beredaren i januari månad 2017 för första gången efter drygt 42 års drift för då var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvåningen, och båda pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare från Rickards webshop. 
Låg innan pumpinstallation på en total elförbrukning på mellan 16500 - 19000 kwh/år beroende på vinter inkl hushållsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helår inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för år 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. År 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. År 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. År 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. År 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. År 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. År 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. År 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. År 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. År 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. År 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. År 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. Vår rullande totala årsförbrukning ligger fn på 8686kwh.

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!