0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hej Marmbrandt! Du var ju inne först på en 12 JHR-N, men de fick ju inte in den när det var dags för installation för att den inte fick plats sa du tidigare. Men 12 JHR-N:s innerdel är ju bara 26 cm hög medans 09 FR-N:s innerdel är 27,8 cm hög. Vad var orsaken till att de inte fick in 12 JHR-N menar du?? Mvh Raffen.
Ivt`n e 278 hög o går precis in, det sticker ut en hylla, skarv skrov-överbyggnad.Idag e det 3 cm mellan innedel o tak.Så det finns inte mycket att välja på
Citat från: marmbrandt skrivet 21 januari 2010, 22:55:52Ivt`n e 278 hög o går precis in, det sticker ut en hylla, skarv skrov-överbyggnad.Idag e det 3 cm mellan innedel o tak.Så det finns inte mycket att välja på Kan vara förklaringen till taskig uppvärmning, innerdelen får inte normal luftinmatning, det är för tajt mellan tak och innerdel.Dessutom har väl montören då gått emot tillverkarens anvisningar, normalt ska det vara mellan 10-20cm avstånd.Luft/vatten på en båt kan man oftast glömma när raddarna brukar dimensioneras för 80/60-system.
Det är mycket möjligt.Med endast 3 cm luftgap blir det ju stort sugmotstånd för fläkten, alltså överhängande risk att innerdelen inte kan ge 100%.Har du ingen mobilkamera eller dylikt så att du kan ta ett foto på innerdel och dess montering, jag undrar hur innerdelens luftspalter sitter på insugssidan, sitter den rakt upp mot tak blir det rejäl strypning.
Nu kan jag inte IVT, men av gallren att döma så misstänker jag att den även har galler rakt upp som inte syns på fotot, om så är fallet kommer då kondensorslinga nr 2 att vara rejält strypt. 1: Är det galler även rätt upp ?2: Vad säger din bruksanvisning på montage av innerdel, vad är lägsta godkända avstånd mot tak.Visserligen blir mitt förslag bökigt, men om du har tid o lust, stäng av maskinen och flytta ner innerdelen provisoriskt så mycket som möjligt (med tanke på röranslutningen) och starta upp igen och kolla om det blir någon skillnad i temp efter ett tag.Du bör också kunna känna på kraften i utblåset om det blev någon skillnad.Edit: glömde en sak, var fan är dräneringsslangen ? Om du ev vill köra kyla på somaren kommer du att få kondensvatten, och som rördragningen syns nu finns det dels ingen dränslang monterad, och rören får inte gå uppåt för då kan inte avrinningen funka.
1:Galler/insug rätt upp, yes2:Min 50mm enligt inst anvisning från IVTDränering: Det undrar jag också.
Visserligen blir mitt förslag bökigt, men om du har tid o lust, stäng av maskinen och flytta ner innerdelen provisoriskt så mycket som möjligt (med tanke på röranslutningen) och starta upp igen och kolla om det blir någon skillnad i temp efter ett tag.Du bör också kunna känna på kraften i utblåset om det blev någon skillnad.
Hej Marmbrandt! Ja jag kan då ivf inte se något spec problem alls med att innerdelen skulle kunna få in för lite insugsluft där innerdelen sitter som de hade satt upp den från början, och detta eftersom den är fasad utåt i framkant med möjlighet till ett bra luftinsläpp. Skulle inte tro att du kommer att märka någon skillnad alls nu när du har testat att sänka innerdelen en bit, men vi får väl se. Jag tror att enda orsaken är helt enkelt att pumpen är för klen ifh till ditt uppvärmningsbehov på den här båten, dessutom är det väl inte de mest gynnsammaste utrymmena kanske med tanke på isolering, luftväxling mm. Mvh Raffen.
Nu fick gubben feeling: Gick ner till båten på lunchen, hakade loss innedelen och mha ett par böcker, tejprulle o en plåtask fick jag 6cm mellan pump o tak.Kanske vinner ngn grad.......Sen har ni nog rätt att jag skulle behöva en kraftfull pump......Såg just att jag fått 3 stjärnor i profilen ! Hurra, tack, ngt va det värt med allt VP-strul