0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hej Pi.r! Ja när det gäller det översta "En snutt vanlig jordad nätsladd - med ytterhölje - skulle kanske vara på sin plats" så vet jag inte riktigt nu vad du menar här?? Det får du förklara lite närmare.Mvh Raffen.
Om man klickar på rubriken "Last" i vänstra kollumnen i jämförelsetabellen... får man upp denna skylt.
Tyvärr är testet rätt menigslöst eftersom man bara testat med resistiv last. Dom flesta av dom där simpla mätarna fixar nog även induktiva laster "lika bra", eftersom dom kan mäta o visa effektfaktorn på lasten. Problemen börjar när lastströmmen inte är sinusformad, som den är med "passiva" laster som resitanser och induktanser.....Jag skulle ändå gissa att med en värmepump mäter dom nog hyfsat. Dvs kanske ±10% eller nåt.
Hej.... PM300:orna käkar batterier (LR22). Kanske ska köpa en ny ?
Dock så mäter PM300 illa med inverter... kan bli typ -13% eller mer...
Citat från: Paxmax skrivet 09 december 2009, 03:26:50Dock så mäter PM300 illa med inverter... kan bli typ -13% eller mer...Just det. Jag fick inte ihop det, helt plötsligt påstår Energimyndigheten att de mäter bra...jag minns debatten vi hade i tråden "Mätare från Clas Ohlson". Bifogar min egen testmätning, den utfördes under ca 2 timmars drift.MVH/Gano
Citat från: Paxmax skrivet 09 december 2009, 03:26:50Dock så mäter PM300 illa med inverter... kan bli typ -13% eller mer...OK. Finns det någon anledning till att den omtalade Voltcraft skulle mäta annorlunda och då fungera bättre? Eller är det en "riktig" fast mätare som gäller om man ska hamna neråt säg ca. ett par eller några procents felvisning?
Hej Ubbe! Ja det måste väl antagligen finnas någon anledning eftersom Voltcraftsmätaren fungerar klart mkt bättre än de flesta andra billiga stickproppsmätare, tycker väl kanske att du skall ta och pröva en Voltcraftmätare själv Ubbe så får du väl se. Voltcraft har en felmätning på max 1% och det får man väl ändå betrakta som fullt godkänt tycker jag.