0 medlemmar och 3 gäster tittar på detta ämne.
Är det smart att lova saker angående en modell du endast sett i reklambroschyr
Citat från: TS Comfort AB skrivet 01 december 2009, 21:06:56Är det smart att lova saker angående en modell du endast sett i reklambroschyr Han kanske har "inside" information, det kan ju förklara en del.
Citat från: Axeaxe skrivet 01 december 2009, 18:37:25Ny på forumet & ägare till en Polar2 RAS10 sedan den 27/11.Får man fråga var du handlade och vad priset blev?
Ny på forumet & ägare till en Polar2 RAS10 sedan den 27/11.
Citat från: Ubbe0 skrivet 01 december 2009, 20:59:33Citat från: rollster skrivet 01 december 2009, 20:50:29Det besynerliga här i landskapet där jag bor är att det knappt finns någon som säljer Toshiba eller "monster"-Fujitsu . Men av någon anledning finns det hur många som helst som säljer ME . Säkert 10-15 st. Förstår EJ varför . Därav ser man nästan bara ME-pumpar på väggarna.Det KAN ju iofs bero på att ME gör mycket bra LL/VP och att folk i grannskapet (förutom du då...) också har upptäckt det. tomte:: tomte::Jag är nog mycket medveten om att ME är mycket bra maskiner men det finns nog ochså annat som är på samma nivå . Det som jag är lite förundrad över är att ME ej går ner i effekt som vissa andra märken . Varför har de gjort så ? Det spelar ej så stor roll i ett hus på ska vi säga över 100 kvm . Men som för oss som ämnar installera en i vårt kommande förråd/Hobbyrum på drygt 30 kvm så anser jag det är åtminstone till viss del väsentligt att den kan gå ner lågt i effekt i stället för att ON/OFF:a ! Byggnaden ska dessutom isoleras rejält fastän det är ett dylikt utrymme så då anser jag det är ännu mer motiverat med bra lågeffektegenskaper . Jag tror åtminstone Raffen håller med mig b00k
Citat från: rollster skrivet 01 december 2009, 20:50:29Det besynerliga här i landskapet där jag bor är att det knappt finns någon som säljer Toshiba eller "monster"-Fujitsu . Men av någon anledning finns det hur många som helst som säljer ME . Säkert 10-15 st. Förstår EJ varför . Därav ser man nästan bara ME-pumpar på väggarna.Det KAN ju iofs bero på att ME gör mycket bra LL/VP och att folk i grannskapet (förutom du då...) också har upptäckt det. tomte:: tomte::
Det besynerliga här i landskapet där jag bor är att det knappt finns någon som säljer Toshiba eller "monster"-Fujitsu . Men av någon anledning finns det hur många som helst som säljer ME . Säkert 10-15 st. Förstår EJ varför . Därav ser man nästan bara ME-pumpar på väggarna.
Hur är det nu med den berömt låga effektavgivningen på Polar2? (ner til 300 W) Var det inte du Raffen som i en annan tråd visade siffror som sa att den inte går under ca 1100 W (värme) vid utetemperaturer under +5°C... Med andra ord ger den nästan dubbel effekt mot gamla Polar och inte hälfte som utlovat (Polar: 600 W, Polar2: 300 W)Jag måste erkänna att dom siffrorna fick mej att dra i handbromsen, och tänka några varv till på om Polar2 är vad jag vill ha (går i köp-tankar). Det känns ju som om att hela poängen med finessen att kunna stänga av ½ kompressorn går förlorad här. Det blir i vart fall ett väldigt begränsat temperaturområde den kan användas i.Jag börjar undra om det är så att Toshiba har valt att låta dom nya pumparna "gasa på" när det finns risk för isbildning. Detta för att undvika situationer som på bilderna tidigare i denna tråd. (Jag tror att dom pumparna var gamla Polar-modellen.) Hur funkar din gamla RAS-10a Raffen? Har du kläm på hur låg el-effekt den kan ta, även när utetempen kryper ner till och kanske en bit under 0°C? Du kanske kan prova lite snabbt, om du sänker tempinställningen så mycke det går (18°C ?), eller sänger några dörrar så den inte blir av med värmen.
Sen att det säkert säljs en hel del av dessa pumpar är väl för att de säljs ju snart av alla möjliga tänkbara firmor, från småskuttare till större pump och installationsfirmor inkl olika affärkedjor inom både el & hushållsmaskiner inkl elektronikkedjor som Elgiganten m.fl, och det är väl så där måttligt imponerande för en märkespump tycker jag.
Till dig med 30kvm förråd, köp en Quick connect pump, tex den på Jula, för 4995:-, Gör minst lika bra jobb som Tosch´en!, men till 1/4 av priset! samt att du slipper fackfolket, dvs snygg installation, gratis!
Sluta nu Toschiba pastorn.. /Andreas.
Citat från: pi.r skrivet 01 december 2009, 23:52:52Hur är det nu med den berömt låga effektavgivningen på Polar2? (ner til 300 W) Var det inte du Raffen som i en annan tråd visade siffror som sa att den inte går under ca 1100 W (värme) vid utetemperaturer under +5°C... Med andra ord ger den nästan dubbel effekt mot gamla Polar och inte hälfte som utlovat (Polar: 600 W, Polar2: 300 W)Hej Pi.r! Njae vid +2 ºC ger RAS 10 polar2 som lägst 1130 watt till förbrukning 210 watt och vid 0 ºC ger den 1090 watt också till samma förbrukning på 210 watt så det finns alltså en begränsning på hur långt ned den går.
Hur är det nu med den berömt låga effektavgivningen på Polar2? (ner til 300 W) Var det inte du Raffen som i en annan tråd visade siffror som sa att den inte går under ca 1100 W (värme) vid utetemperaturer under +5°C... Med andra ord ger den nästan dubbel effekt mot gamla Polar och inte hälfte som utlovat (Polar: 600 W, Polar2: 300 W)
Låter dock väldigt oekonomiskt att lägga ut relativt mycket som en Polar2 verkar kosta på ett utrymme på 30kvm som dessutom ska tilläggsisoleras ordentligt.Känns nästan vettigare i ditt fall att hitta en liten billig maskin då redan den kan bli svår att tjäna in inom överskådlig tid med era förutsättningar.Är det inte för att spara pengar borde det väl räcka med ett bra element till ordentligt isolerat utrymme på 30kvm.Är det ett hobbyrum finns även risken att ni håller på och slipar en del kanske och då blåser det omkring mer slipdamm jämfört med ett element.Men det kanske är kylfunktionen ni är ute efter också och då fungerar inte elementet vidare bra Din inside information du hade sist Raffen vet vi vart den kom ifrån